Annonce
Ugeavisen Vejen

Vejen Kunstmuseum slår dørene op til årets julekalender

Som det fremgår af de specialkonstruerede kørende trykmaskiner, har Klavs Weiss håndværksmæssig snilde og en passion for træ og maskineri. Det har ført til udstillingens absolutte midtpunkt, den over fire meter lange Bølgebænk fra 2012. Når håndsvinget drejes, igangsættes et sindrigt udtænkt system af skiver monteret forskudt på en lang aksel. En bølgende bevægelse går gennem de spejlklædte lameller. Foto: Vejen Kunstmuseum
For 24. år i træk har Vejen Kunstmuseum valgt årets gæsteudstiller til dette års julekalenderudstilling. Pointen er at vise en nutidig vinkel på, hvad museets hovedperson, billedhuggeren Niels Hansen Jacobsen, måske ville have lavet, hvis han havde levet i dag.
Annonce

Vejen: Som det fremgår af navnet julekalenderudstilling, rummer den hvert år blandt andet 24 værker, der dag for dag kommer til syne i ugerne op til jul. Udstillingen åbnes gradvist i dagene op til den 24. december sammen med de tilmeldte grupper af børn og unge. Formidlingen til det unge publikum er for kunstnerne en særlig drivkraft både, når de siger ja til invitationen, og når de til tider vælger at sætte en helt særlig vinkel på deres virke, oplyser museet i en pressemeddelelse.

I år er kunstneren Klavs Weiss inviteret ind i et gensidigt berigende samspil om udstillingskoncept og værkudvalg.

Museets formidler, billedhuggeren Sophus Ejler Jepsen, er med i dialogen. Gevinsten er en refleksion, der giver ny formidling tilpasset netop denne udstilling – og tiden vil vise, hvad de gæstende skoleklasser får mulighed for at prøve på vej ind i Klavs Weiss' univers.

Hovedpersonen er selv med til at disponere og opbygge udstillingen på Vejen Kunstmuseum. Nummereringen af de 24 udvalgte værker står kunstneren for. Med den karakteristiske underfundighed har Klavs Weiss fundet sin personlige løsning med stenciltryk 1-24 på hængsler, der vendes dag for dag.

I en kasse monterer han en cykelslange, hvor ventilen stikker ud. Nedenunder hænger cykelpumpen. Når slangen pumpes, folder den sig hver gang ud på vilkårlige nye måder, som sværten og et tryk foreviger variationer i det uendelige: ”Graphic Ballet for Bicycle Tube”. Foto: Vejen Kunstmuseum
Annonce

Benspænd

Nybyggeriet i den sydlige del af museet giver et benspænd. Udstillingen kommer til at stå midt i museets Skibelundsal, hvor Klavs Weiss tager over efter Hanne Hastrup og Cirkeline.

Den midlertidige udstillingsramme levner ikke plads til de 24 montrer, der plejer at udgøre kalenderen. På jagt i museets bagland har Klavs Weiss fundet andet inventar og har disponeret udstillingen som et kig ind i værkstedet.

Udstilling får navnet "Tryk På," og fra 1. december kan publikum møde Klavs Weiss' underfundige univers.

Hans værker kommer med sikkerhed til at pille ved manges opfattelse af, hvad kunst er, og hvordan den bliver til.

Fra den 26. december står helheden fuldt færdig som en separatudstilling til glæde for alle museets gæster.

Klavs Weiss (født 1956 i Sønderborg) har især arbejdet med tryk/grafik – men i alt andet end de former, som de fleste kender såsom klassiske raderinger og litografier. Han går egne veje og opfinder finurlige trykmetoder. Foto: Vejen Kunstmuseum
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ny Tirsdag

Gå jer til en gratis hjertestarter

Annonce