Annonce
Dybbølsbro IKEA

Frygt for 'Berlinmurs-effekt': De får ikke lov til at plastre det til med store gule bogstaver

Jakob Næsager (K) mener, det er afgørende, at Dybbølsbro ikke bliver lukket mere end højst nødvendigt i dagtimerne. Foto: René Mølskov
Der bliver nu stillet skærpede krav til IKEA, der skal stå for begrønning af betonfacaderne på den kommende City-IKEA ved Dybbølsbro. Det tidligere flertal har haft en alt for vattet holdning, lyder kritikken fra konservatives Jakob Næsager.
Annonce

Når IKEA åbner deres første City-IKEA kommer der til at følge nogle helt særlige 'city-krav', med. Det understreger Jakob Næsager (K), der fik et enigt udvalg med på at stille særlige krav til begrønning af facaderne.

- Der er ved at opstå en Berlinmurs-effekt på Kalvebod Brygge med alle de grå betonbyggerier. Det var også derfor, jeg stemte imod den sidste lokalplan, for jeg er ked af, at det har fået så grimt et udtryk, siger Jakob Næsager, der derfor gik andre veje i kampen mod Berlinmurs-looket.

Han foreslog, at man pålægger IKEA at lave grønne vægge med levende planter for på den måde at bryde betonmurene.

- Enhedslisten og Alternativet ville gerne være medforslagsstillere og det var et enigt udvalg, der vedtog forslaget. Det er en væsentlig port og indgangsvej til København, uanset om man kommer med bil eller tog. Og Københavnerne fortjener at kunne give en pænere velkomst til vores gæster, siger han.

Annonce

Sender regning til IKEA

Selv om det er politikerne, der mener at københavnerne fortjener noget grønt ved Dybbølsbro, bliver det IKEA, der får regningen. Men det er ifølge den konservative gruppeformand på Rådhuset helt fair.

Cyklister på Dybbølsbro skal fortsat have mulighed for at krydse broen i dagtimerne, hvis det er muligt. Foto: René Mølskov

- Ja, Ikea kommer til at betale for begrønningen af siderne, og de får heller ikke muligehd for at plastre den til med store gule bogstaver. Men når de vil lave en city-IKEA, så kommer der til at være nogle city-krav. De kan naturligvis ikke forvente at bygge som om det var i et industrikvarter, siger Jakob Næsager.

Annonce

Kritik af tidligere

Han glæder sig over, at det var et enigt Teknik- og Miljøudvalg, der godkendte indstillingen. Men han rejser i samme ombæring en kritik af de tidligere beslutninger, der ifølge ham, førte til, at man stod med beslutningen så sent i processen.


Jeg synes, det tidigere flertal har været alt for vattet. Vi skylder københavnerne, at vi gør os umage, når vi skal se på det mange år frem i tiden.

Jakob Næsager (K)


- Jeg synes, man har sovet i timen, og derfor har jeg stemt nej til de hidtidige lokalplaner. Jeg synes, det tidigere flertal har været alt for vattet. Vi skylder københavnerne, at vi gør os umage, når vi skal se på det mange år frem i tiden.

Annonce

Husk at holde åbent

Det er endnu uvist, hvordan det konkret kommer til at påvirke trafikken på Dybbølsbro, når der skal laves en overdækning.

- Der kommer 13.000 cyklister over Bryggebroen hver dag og de fleste fortsætter over Dybbølsbro. Derfor er det virkelig vigtigt, at man forsøger at holde broen åben, siger han.

Det er endnu uvist, hvad behovet bliver for at lukke broen, men Jakob Næsager håber, at det er muligt kun at lukke den i nattetimerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
LEDER

Lad ikke vores butikker dø: Køb dine julegaver lokalt

Vesterbro

Ingen skøjtebane på Vesterbro i år

Klumme

Skomagerbutikken der altid har ligget her

Annonce