Annonce
DEBAT

Hvorfor fortsætter Enhedslisten med at sprede misinformation om Lynetteholm

Området i Københavns Havn, hvor Lynetteholm er planlagt at skulle anlægges. Selve Lynetteholm kan endnu ikke ses på billederne. Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

Enhedslisten er her i avisen ude at beklage, at partier fik trykt og opsat flere tusinde plakater på med falske påstande om, at Lynetteholm vil betyde, at 700 flere lastbiler dagligt vil køre gennem Vesterbro. Det er fint at beklage, når man som Enhedslisten har fyldt borgerne med falske oplysninger. Sandheden, hvilket Enhedslisten nu erkender, er, at der vil blive væsentlig færre lastvogne på Vesterbro – ikke flere.

Når det så er sagt, benytter Enhedslisten så lige taletiden til at sprede en masse andet vrøvl. Det meste af indlægget er enten direkte usandt, bevidst misvisende eller noget, som Enhedslisten hiver ned fra himmelen, totalt uden hold i virkeligheden, med det ene formål at sværte et projekt, som Enhedslisten ikke kan lide. Lad os tage et par eksempler:

Enhedslistens indlæg giver det indtryk, at man ved at sige nej til Lynetteholm også kan stoppe jordtransporterne gennem byen. Sådan hænger det ikke sammen. Lastbilerne kører i forvejen i København. I dag læsser de af ude i Nordhavn, men der er deponiet fyldt op. Derfor skal de i stedet læsse af fra Refshaleøen. Så altså ikke flere eller nye lastbiler i København, men samme antal som i dag. Ganske enkelt fordi byens mange byggepladser, hvor der fx etableres skoler, metro eller nye boliger, altid vil have et behov for at komme af med jord.

Enhedslisten skriver i indlægget, at der ikke vil blive bygget boliger til københavnere med en almindelig indkomst på Lynetteholm. Det er ikke korrekt. Det er et ufravigeligt krav fra Københavns Kommune, at minimum hver fjerde bolig på Lynetteholm bliver almen og altså får en husleje, der kan betales af almindelige indkomster. Det skal sikre en blandet bydel, hvor der er plads til folk med både høje og mere beskedne indkomster.

Dernæst skriver Enhedslisten, at en Østlig Ringvej vil betyde flere biler på vejene i København. Men hele formålet med en Østlig Ringvej er, at den skal lede en stigende trafikmængde uden om Københavns centrum og ned i en tunnel under vandet. Vejdirektoratets undersøgelser peger på, at Østlig Ringvej vil reducere trafikken på Langebro og Knippelsbro med henholdsvis 22 pct. og 27 pct. Østlig Ringvej vil altså ikke give mere trængsel i resten af byen, men mindre trængsel.

Enhedslisten skriver, at flere miljømæssige konsekvenser ikke er ordentligt belyst – uden at nævne konkrete eksempler herpå. De topper med, at Lynetteholm risikerer at gøre det umuligt at bade i havnen. Det er ren skræmmekampagne. Miljøkonsekvensrapporten om Lynetteholm konkluderer entydigt, at gennemstrømningen og badevandskvaliteten i Københavns Havn vil være uændret både under og efter etablering af Lynetteholm.


Det er nyt, at Enhedslisten fører sin modkampagner ved konsekvent at fylde københavnerne med usandheder

Jonas Bjørn (S)


Der er intet nyt i, at Enhedslisten altid er i mod, når der skal træffes vigtige beslutninger, der skal fremtidssikre København. På samme måde, som Enhedslisten ikke stemte for metro cityringen i København. Men det er nyt, at Enhedslisten fører sin modkampagner ved konsekvent at fylde københavnerne med usandheder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Moskéen bliver ikke større, men pænere

Debat

Vesterbro har ikke brug for en stormoske

Annonce