Annonce
Vejarbejde på Istedgade

Stort projekt: Istedgade skal gøres mere tryg

Snart begynder renoveringen af den sidste del af Istedgade. Foto: René Mølskov
Cykelsti, vejbump og fodgængerfelt var blandt de største Vesterbro-ønsker for renoveringen af den sidste del af Istedgade. Sidste etape står færdig i 2023, hvis den godkendes på budgettet.
Annonce

Siden 2009 er Istedgade bid for bid blevet bygget om. De første tre etaper er for længst klaret, og nu mangler kun det sidste korte stykke fra Flensborggade til Enghavevej. Den del bliver den sidste på grund af metrobyggeriet på Enghave Plads og klargøring af forpladsen.

I foråret 2020 kom der flere end 400 forslag til omdannelsen af det sidste stykke af Istedgade. Med udgangspunkt i de mange forslag, der havde et gennemgående tema om øget tryghed, har Teknik- og Miljøudvalget netop vedtaget en plan for omdannelsen. Bliver planen godkendt på budgetforhandlingerne til efteråret kan byggeriet gå i gang og en færdigrenoveret Istedgade kan stå klar i slutningen af 2023.

Øverst på ønskelisten, da vesterbroerne blev spurgt i foråret, var cykelsti, vejbump, et fodgængerfelt og en ny placering af busstoppestedet.


Det er rigtig vigtigt med fartdæmpningen på det sidste stykke. Der har været en tendens til, at folk gasser op, når de kommer ad Istedgade og ligesom er færdige med bumpene.

Thomas Egholm, fmd. Vesterbro Lokaludvalg


Og der er blevet lyttet til de mange forslag fra vesterbroerne, mener formand for Vesterbro Lokaludvalg, Thomas Egholm. Han siger til Vesterbro Bladet:

- Vi synes, det er endt rigtig fornuftigt. Flytningen af busstoppestedet giver en bedre oversigt for cyklisterne og det er rigtig vigtigt med fartdæmpningen på det sidste stykke. Der har været en tendens til, at folk gasser op, når de kommer ad Istedgade og ligesom er færdige med bumpene, siger Thomas Egholm og uddyber:

- Hovedformålet med alle de bump var at gøre det nemt og sikkert at krydse Istedgade. Og det er har virket. Derfor er det nødvendigt at lave bump resten af vejen, men det har også været et hovedgreb siden den overordnede planlægning.

Fjerde etape af Istedgade

En 2,2 meter bred cykelsti på begge sider af vejen.

Vejen hæves, hvor cykelstien fra Enghave Plads krydser Istedgade, så cyklister kan krydse mere trygt og sikkert.

Nyt vejbump mellem Haderslevgade og Enghavevej.

Foran Kristkirken kommer parkeringsplads til af- og pålæsning for særligt kirkens rustvogn.

Fodgængerfeltet vest for Flensborggade flyttes til øst for Haderslevgade. På den måde bliver adgangen til Tove Ditlevsens Skole bedre.

Busstoppestedet i østgående retning flyttes tættere på Enghavevej for at skabe bedre oversigtsforhold for krydsende fodgængere og cyklister.

Teknik- og Miljøudvalget har netop vedtaget indstillingen for færdiggørelsen af Istedgade og tilbage står blot finansieringen.

- Fællesnævneren i de mange gode input var, at Istedgade skulle være mere tryg og sikker for især fodgængere og cyklister. Jeg er rigtig godt tilfreds med den store politiske opbakning til gadens fremtidige indretning. Næste skridt er nu at finde finansiering til omdannelsen i de kommende budgetforhandlinger, og her håber jeg, at der vil være lige så bred opbakning fra de andre partier, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) i en pressemeddelelse.

I foråret bad kommunen om Vesterbroernes input til udformningen af Istedgade. Nu er planen klar. Foto: René Mølskov

Prisen for det sidste stykke af Istedgade løber op i 6,9 millioner kroner og bliver pengene afsat på budgettet i efteråret er det forventningen at arbejdet med den fjerde og sidste etape kan stå færdig i slutningen af 2023.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce