Adskillige gange har avisen skrevet om den kaotiske sitaution omkring Ingerslevsgade, hvor buskaoset i årevis har hærget.
Pengene kom der styr på i foråret og nu er Transport- og Boligministeriet blevet enige med Københavns kommune om den endelige indretning. Det skriver Berlingske ifølge BT.
Om den længe ventede løsning siger formand for Vesterbro Lokaludvalg, Thomas Eghom:
- Det har været en lang process og det er godt, at der kommer noget nu. Både for bydelen og cyklisterne og dem, der kører med bus. De har jo skreget på en løsning i mange år. I 20 år er det vel efterhånden. Ja i hvert fald lige så længe, den her løsning har været.
Han synes, at løsningen med en terminal ved Dybbølsbro er oplagt.
- Det er naturligt, at det lander på Vesterbro, for man laver den jo der, hvor der er behov for den. Det er her, busserne søger tilbage til, for de vil gerne så tæt på byen, de kan få lov til.
Vesterbro Lokaludvalg har flere gange spurgt til forløbet og også modtaget henvendelser fra borgere, der efterspørger en løsning på situationen i Ingerslevsgade.
Varm kartoffel
Derfor har det været en varm kartoffel, men samtidig en, der har krævet en del benarbejde at løse. Da Vesterbro sidste år skrev om den kaotiske busterminal sagde Socialdemokraternes Niels E. Bjerrum til avisen at:
»Der er jo ingen, der rejser med bus til København for første gang, der forventer, at de bliver sat af midt på en cykelsti. Og som cyklist har jeg da også selv oplevet, at man er lige ved at få en af bagagedørene i hovedet.
Men nu lysner det. Det har dog været en lang proces, hvor Københavns Kommune og regeringen skulle finde de 80 millioner kroner en ny busterminal koster, og derefter blive enige om at fordele udgifter og indrette busterminalen.
Fordele 80 millioner
Pengene kom der styr på i april, hvor regeringen besluttede at smide sin del på 20 millioner kroner. Derudover betaler Københavns Kommune 40 millioner kroner og de sidste 20 millioner skal findes ved at øge bussernes betaling for at bruge terminalen.
- I andre storbyer har man helt naturligt en busterminal, og det har vi aldrig rigtig haft i København. Det har været på bagsiden af tingene, at de her busser fik lov til at holde,« siger Overborgmester i København, Lars Weiss (S), ifølge BT til Berlingske.
Den nye busterminal bliver placeret ved Dybbølsbro Station, med hele15 busholdepladser, taxiholdepladser, "kys og kør-zone", og op til 200 cykelparkeringspladser.
Desuden bliver der både toliet og kiosk i forbindelse med den nye busterminal.
Den forventes at anlægsarbejdet begynder i 2021 og at busterminalen er klar til at blive taget i brug i foråret 2023.
Det er Vejdirektoratet, der står for anlæggelsen og arbejdet forventes at gå i gang i midten af næste år.