I årevis har lokale virksomheder, primært hotellerne, restauranterne, cafeer og værtshuse givet gaver til den traditionsrige julehjælp på Vesterbro til udsatte familier.
Men i år har coronaen ramt rigtig hårdt hos netop de virksomheder. Men det skal naturligvis ikke gå ud over de familier, der har brug for ekstra hjælp i julen.
- Det har været svært i år, fordi restaruanter, cafeer og værtshuse lukker tidligt og hotellerne står tomme hen. Og netop de plejer at være gode til at give et bidrag. Og det er en sektor, der fylder meget på Vesterbro, derfor kan det mærkes, siger Thomas Egholm, der står i spidsen for det nyetablerede Vesterbro Julehjælp.
Og hvad gør man så? Man laver naturligvis en julekalender.
Man allierer sig først med lokale virksomheder som Brød, Kihoskh, Itzi Pitzi Pizza, MUVE og Fiberby, der har betalt for print af selve julekalenderen, og man allierer sig med Vesterbro Bladet som mediepartner.
Og så finder man de sejeste, mest næstekærlige og mest hjertevarme kunstnere, som naturligvis alle stiller op med et gratis show. 24 af slagsen for at være helt præcis.
Thomas Egholm, Vesterbro JulehjælpJeg er overvældet over den hjælp der er kommet. Det vidner om, at der stadig er et socialt hjerte på vesterbro, der vil træde til.
- Jeg er overvældet over den hjælp der er kommet. Det vidner om, at der stadig er et socialt hjerte på vesterbro, der vil træde til. Det er både kunstnere, og folk, er vli bidrage med at redigere video, lave hjemmeside, hjælpe til på alle mulige måder, siger Thomas Egholm.
Når du om lidt kan købe den sociale julekalender på Vesterbro finder du et smukt motiv taget af fotografen Nicolas Cosedis. Bag hver af de 24 låger en kode. Den kan du bruge til at se dagens afsnit af julekalenderen.
- Det er alt fra Johan Olsen med Pligten Kalder til Musikforeningen i Kødbyen, hvor for eksempel Momentum er med. Der er 24 kulturelle indslag i alt, siger Thomas Egholm.
Det er Anja Kure, der sammen med de andre frivillige, der har stået for at booke de 24 lokale kunstnere, og hun har været overvældet over, hvor stor opbakning, der har været.
- Der er så massiv en opbakning og det er helt overraskende, at så mange af landets allerdygtigste kunstnere, de bor på Vesterbro. Og samtlige har selvfølgelig sagt ja, fortæller hun.
Det er gået stærkt og siden det begyndte i slutningen af september eller starten af oktober med det første møde til i dag, har de en kalender med 24 elementer klar.
- Vi er jo bare en lille gruppe af 10 frivillige, der har fået det til at ske. Der har været sådan en god opbakning, og så er det bare gået slag i slag, siger Anja Kure.
Der bliver sat i alt 1000 kalendere til salg til hver 75 kroner og sammen med de donationer af kaffe eller andre naturalier, der kommer fra lokale virksomheder, skal det samlet set ende med en række fine julepakker.
- Pengene fra salget af kalendrene går til at købe madvarer, som bliver samlet til de familier, som de sociale væresteder henviser til os, forklarer Thomas Egholm.
Følg med på VesterbroLIV.dk, hvor vi holder dig opdateret med meget mere info om årets julekalender på Vesterbro.