Annonce
Vesterhavsposten

Derfor skal du gå langt under corona

Selv om motion ikke forebygger corona, så mindsker det risikoen for et alvorligt forløb, hvis man først bliver syg. Gåture og hverdagsmotion nedsætter risikoen for en række livsstilssygdomme. Arkivfoto: Jim Hoff
Flere danskere har kastet sig over de lange gåture under coronapandemien. Og det er godt både for sundheden, humøret og forebyggelsen af sygdom.

"Jeg har gået mig mine bedste tanker til - og jeg kender ingen tanke så tung, at jeg ikke kan gå mig fra den".

Ordene kommer fra Søren Kirkegaard i 1800-tallet, men de kunne lige så godt være skrevet i 2020.


Annonce

Gåture er alletiders. For det værste, man kan gøre, er at sidde stille indendørs og blive inaktiv, isoleret og ensom.

Bente Klarlund, overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet


Flere har nemlig kastet sig over de lange gåture under coronapandemien. Nogle som motion, andre som et mentalt frirum - eller begge dele.

- Det er alletiders. For det værste, man kan gøre, er at sidde stille indendørs og blive inaktiv, isoleret og ensom, siger Bente Klarlund, der er overlæge på Rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet.

Helt lavpraktisk holder man afstand, og virusbærende aerosoler bliver fortyndet i luften, så risikoen for at smitte er minimal.

Ved at dyrke motion ruster man desuden kroppen til bedre at kunne klare en coronainfektion. Motion forebygger ikke corona, men det mindsker risikoen for et alvorligt forløb, hvis man først bliver syg, forklarer overlægen.

Gåture og hverdagsmotion nedsætter nemlig risikoen for en række livsstilssygdomme.

Omvendt indikerer flere studier, at overvægt, inaktivitet og livsstilssygdomme øger risikoen for et alvorligt coronaforløb.

- Så alt andet lige vil man som motionist være bedre stillet, konstaterer Bente Klarlund.

Mentale fordele

Dertil kommer alle de mentale effekter, tilføjer Lisbeth Olesen, der er bevægelsespædagog og gåvejleder med kurser hos blandt andet DGI, Ældre Sagen og Gotvedinstituttet.

Gåturen kan give en følelse af jordforbindelse, og man er fysisk til stede i kroppen.

Man får et bedre fodfæste - både i konkret og overført betydning. Og det er godt i en tid med skiftende meldinger, bekymringer og mange ting, der suser om ørerne, siger Lisbeth Olesen.

Forskning viser eksempelvis, at bare 20 minutters rask gang i grønne omgivelser sænker kortisolniveauet. Kortisol kaldes populært "stresshormonet”. Samtidig frigives glædeshormoner såsom endorfin og serotonin.

Helt lavpraktisk er gåturen også et rum til at være social eller ude blandt andre. Det er godt, fordi isolation øger risikoen for angst og stress.

Og i forvejen ved vi, at coronasituationen har været stressende og angstfyldt for mange mennesker, fordi de er bange for smitte, har ændrede arbejdsforhold eller er alene uden social kontakt, siger Bente Klarlund.

Et sidste argument er friheden på de åbne landeveje, stier og landskaber.

Når man finder ind i en god gangrytme, kan det give en følelse af ren nydelse, flow og kropslig frihed. Og det alene er i sig selv argument for at skulle gå under coronapandemien, siger Lisbeth Olesen. /Ritzau

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vesterhavsposten

Forstander om specielt og uvist år: - Det har været som at starte en helt ny efterskole

Vesterhavsposten

Nedlukning, selvtest og strejke: Frøstruphave-elever ser tilbage på et kaotisk skoleår, hvor de er blevet frarøvet tre måneder

Vesterhavsposten

Bentes store drøm er gået i opfyldelse: - Nu mangler vi bare tyskerne

Vesterhavsposten

Gamer-fædre vil uddanne CS:GO-talenter i Nørre Nebel: - Drømmen er at sende en til Astralis

Vesterhavsposten

Styrk din krop i Bork Havn

Vesterhavsposten

Dyre superbiler i millionklassen og bæredygtige produkter: Familien Frederiksmose rykker ind i Sparekassens tidligere lokaler

Vesterhavsposten

Kvong Fitness stod til at holde lukket, men så trådte lokalområdet til

Annonce