Annonce
Vesterhavsposten

Få kroppen nænsomt i gang efter en fed ferie

- Hvis du har haft et aktivitetsniveau, der svarer til at være sengeliggende, så kan man få et ret voldsomt fald. Men hvis bare man har haft lidt aktivitet i løbet af ferien, er faldet mindre, og man vil kunne genvinde det tabte nogenlunde hurtigt, siger Lars Nybo fra Københavns Universitet. Arkivfoto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Mere end hver tredje vurderer, at de ofte kommer hjem fra ferien i dårligere form. Og det kræver lidt ekstra opmærksomhed, når du skal op i gear igen.

Ferien har stået på is, grill, badeture og liggestol. Men nu banker hverdagens rutiner på igen.

Og for mange kan der vente et lille chok, når de trækker i træningstøjet.

63 procent oplever nemlig, at det er svært at holde fast i sunde vaner omkring kost og motion i ferien. Og 37 procent oplever, at de ofte kommer hjem fra ferie i dårligere form. Det viser en rundspørge fra Kantar Gallup for Garmin.

Annonce

Er det tilfældet for dig, så gør du klogest i at acceptere tingenes tilstand og komme op på hesten igen. Men altså ikke i fuld galop.

Sådan lyder budskabet fra Lars Nybo, som er professor på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

- Du er nødt til at have en træningsproportion. Det nytter ikke noget at sige: "Jeg kunne løbe ti kilometer". Accepter, at du har et niveau, hvor du måske lige nu løber fem kilometer - eller løber lidt langsommere. Tillad dig selv tilvænningen, siger Lars Nybo.

Og det er altså ikke, fordi du skal bruge lang tid på at komme tilbage i form og op i kadence igen.

- Har du haft tre ugers ferie uden din normale fysiske aktivitet, så tager det måske to-tre uger, så er du tilbage på niveau, siger han.

Hellere lidt end slet intet

Hvor meget du kan give den gas, når du vender retur, afhænger også af typen af træning. Nogle motionsformer er nemlig mere belastende for kroppen end andre.

Det gælder eksempelvis løb og styrketræning. Mildere bevægelsesformer er derimod cykling og rulleskøjteløb.

- Der kan man bedre holde til en stor træningsvolumen, forklarer Lars Nybo.

Han råder generelt til at droppe ideen om at kickstarte træningen på fuld hammer.

- Lad være med at tro, at du kan overkompensere efter ferien. Tag en blød opstart, hvor du måske går en smule på kompromis på vægtene eller med, hvor langt du løber, siger han.

Er din sædvanlige løbetur på tre kilometer, kommer du nok ikke til at overbelaste dig selv, siger Lars Nybo.

- Så kan du i stedet justere ned på tempoet, foreslår han.

- Mens hvis du er vant til at løbe meget lange ture, kunne det være en idé at skrue en smule ned for længden. Belastningen på sener og bindevæv er en kombination af længden og intensiteten, forklarer han.

Birgitte Nymann har en idrætsuddannelse fra Københavns Universitet og er personlig træner. Og når hun underviser, lyder et vigtigt mantra: Det er bedre at gøre lidt for lidt end for meget i starten.

- Ellers får man ondt og bliver alt for øm, og det er forbundet med ubehag for hjernen, siger hun og uddyber:

- Så hellere løbe to kilometer end fem. For når du så er færdig, kan det godt være, du tænker, at det var lidt for lidt. Men næste gang er det så forbundet med mindre smerte og mere nydelse, og det er ikke uoverskueligt.

Derudover peger hun på motivationen som en vigtig faktor, når du vender tilbage til træningen.

For selv om du var dedikeret til løb lige inden ferien, er det ikke sikkert, at det kan lokke dig til at snøre træningsskoene efter.

- Hvis de gamle træningsrutiner ikke motiverer en til at komme i gang igen, så prøv noget andet af. Så skal du måske ikke lige tilbage på løbeturen, men prøve paddletennis, foreslår Birgitte Nymann.

- Det kan også være, du skal prøve at få en løbemakker eller starte i en løbeklub, siger hun.

Få bevægelse ind i hverdagen

Prøv at inkorporere fysisk aktivitet i løbet af din hverdag.

Det giver eksempelvis en del at gøre transporttid til aktiv tid.

Gå eller cykl, hvis du kan. Skal du langt, kan du nøjes med at cykle den ene vej, eller du kan hoppe af bussen tidligere og gå det resterende stykke.

/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Ugeavisen Varde

Tillykke til Oksbøl - tillykke til oplandet

Annonce
Annonce
Vesterhavsposten

Gælder erhvervsvenligheden kun i Varde by og omegn?

Annonce
Forsiden netop nu
Vesterhavsposten

Den nye frisør i Oksbøl er bare 19 år: - Jeg er lykkelig over den mulighed, jeg har fået med min salon her i Oksbøl

Ugeavisen Varde

Genstart fællesskabet - i lokalsamfundene

Vesterhavsposten

Mor og datter har åbnet ny tøjbutik i Nørre Nebel: - Det er ikke tabu længere at være plus size

Ugeavisen Varde

Boligmangel til de unge under 30 år - Varde Kommune vågn op

Ugeavisen Varde

Michael er ny journalist på sin gamle egn

Ugeavisen Varde

Du er ikke alene - om ældre, handicappede og psykisk syge

Ugeavisen Varde

Borgmester er ved at revne af stolthed over endnu en top ti-placering i erhvervsvenlighed

Ugeavisen Varde

Kendt presseofficer og politiker skifter job: Skal være ny forstander for FOF

Vesterhavsposten

Sygdom stopper uddeler: Men hans gamle brugs har øget salget markant trods konkurrence fra naboby

Ugeavisen Varde

Kampagne skal skaffe 2500 medlemmer tilbage til foreningerne

Vesterhavsposten

Få kroppen nænsomt i gang efter en fed ferie

Vesterhavsposten

Fransk vinhøst slår fejl - her er de gode alternativer

Vesterhavsposten

To lokale med nyt tiltag: Nu kan du prøve boomende sportstrend i Nørre Nebel

Ugeavisen Varde

19.9: Hele familien kan være med i Margueritløbet

Ugeavisen Varde

Enhedslisten styrker demokratiet

Vesterhavsposten

Her gør vi en kraftpræstation for turismen

Ugeavisen Varde

Du er ikke alene

Ugeavisen Varde

Tre landsbyer er blevet et kunstværk rigere - kunne du også tænke dig et?

Ugeavisen Varde

Varde Kommune skal være Danmarks bedste ældrekommune

Ugeavisen Varde

Lad lokalcentrene bestemme selv

Vesterhavsposten

Stauderne gør comeback: Sådan lykkes du med dem

Annonce