Annonce
Vesterhavsposten

Jimis store hobby er biler, som han eksponerer på sin youtubekanal

Jimi Espensen Rosa har sin egen youtubekanal i sin fritid, hvor han går i dybden med emnet biler. Privatfoto
Annonce

Varde. 43-årige Jimi Espensen Rosa arbejder med PR og kommunikation ved Vardemuseerne og er i brede kredse kendt for at være dj i sin fritid, men han er også helt vild med biler.

- Jeg har lavet min egen youtubekanal, der handler om biler, fordi jeg plejer at tale om biler til familiefester. Men nu, hvor der ikke er så meget at gå ud til generelt, og spillejob ligger også stille, og jeg i øvrigt er hjemsendt fra mit arbejde, så tænkte jeg, at nu skulle jeg se at komme i gang med det her hobbyprojekt, siger Jimi, der allerede i 2016 købte domænet biler.tv og lagde sin første video op.

Annonce

Modne følgere

- Jeg har 4000 abonnenter eller subscribere, som de også  benævnes, der er kommet til, efter jeg startede i november 2020, og det er udelukkende et hobbyprojekt. Min følgeskare er 98,2 procent modne mænd fra 25 år og opefter.

- Det sjove ved at bruge dette medie er, at det er så målbart. Her kan man være multianalytisk på mange parametre. Man kan for eksempel se, hvilke dage folk kigger med og på hvilken tid af døgnet, og man kan såmænd også se, hvis folk går tilbage og ser en bestemt del af den video, man har lagt op, siger han.

Når man først har fået gang i sin youtubekanal, er det også forholdsvis nemt at indgå samarbejdsaftaler med dem, der gerne vil sælge indenfor emnet biler.

- I starten lånte jeg biler fra folk jeg kender, nu kontaktes jeg af folk, jeg aldrig har mødt og får lov til at køre i deres biler i millionklassen og vise dem frem, siger Jimi.

Da Jimi fornyelig var ude og køre i en Tesla, var der 50.000 visninger, og i hans næste video er han ude og køre i en Audi, hvor en forlygte koster 40.000 kroner.

Så længe man har minimum 1000 abonnenter, og når ens videoer sammenlagt har minimum 4000 visningstimer over 12 måneder, bliver man tilbudt partnerskab med Google reklamer, der giver et afkast til brugeren alt efter, hvor meget reklame, der er bliver vist og åbnet og set til ende. Reklamerne kan aktiveres både før og under efter et indslag.

Annonce

Vlogger eller blogger

- På YouTube er man vlogger og ikke blogger, fordi det er video content, man lægger på sin kanal. Videoer af længere varighed fra måske 5-30 minutter, som man aldrig ville få set færdig på Facebook, siger Jimi, der ikke tror, han får brugt lige så meget tid på sin bilhobby, når først hverdagen er tilbage.


- På Youtube er man vlogger og ikke blogger, fordi det er video content man ligger på sin kanal. Ofte videoer af længere varighed fra måske 5-30 minutter, som man aldrig ville få set færdig på Facebook.

Jimi Espersen Rosa


Men for nu hygger familiefaderen sig og er også vant til i sit daglige job at lave web-tv og tale foran et kamera. Hver mandag får Jimi Espersen Rosa lagt videocontent på sin kanal.

- Det gør jeg ikke af analytiske grunde, men fordi jeg når at få lavet noget over weekenden, slutter Jimi Espersen Rosa, der understreger, at det tager tid at have en youtubekanal, og at den skal passes og plejes i døgndrift, hvis man vil drive det vidt på dette specifikke medie.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vesterhavsposten

Mor og datter må  knokle hårdt for at sælge mindre tøj: Men de har fundet en lille sti ud af nedlukningsdepression

Annonce