Annonce
Vesterhavsposten

Kunderne svigter ikke Super Brugsen i Nørre Nebel, men køber helt andre varer

Uddeler Michael Hilmar og hans kolleger i SuperBrugsen har haft nok at se til i vinterferien, fordi så mange danskere tager på ferie i sommerhusområderne. Foto: Jóhann Thór Haahr Hansen
Salget i Super Brugsen i uge 7 har været stabilt selv under pandemien, men i fraværet af de tyske turister og deres købevaner har brugsuddeleren måttet ændre ugebestillingerne.

Nørre Nebel: - Det har været en god, en lang og en hård uge.

Sådan siger uddeler i SuperBrugsen Michael Hilmar om den netop overståede vinterferieuge, hvor SuperBrugsen har været særdeles velbesøgt selv uden gæster fra syd. Kundestrømmen har været på niveau med i sommer, hvor grænserne var åbne, og de tyske turister var at finde i sommerhusområderne.

- Corona gør, at danskerne tager på ferie hjemme, hvilket er godt for vores drift. Men det er ikke på et fantastisk grundlag, siger Michael Hilmar, med henvisning til at de fleste andre butikker i byen stadig ikke må holde åbent på grund af corona-restriktionerne.

- De danske turister får forhåbentligt øjnene op for området og kommer her igen, og der ville det have været godt, hvis de også havde oplevet de øvrige butikker i byen.

Senere på foråret, hvor corona-situationen forhåbentlig er en anden, kommer torvepladsen foran SuperBrugsen til at se markant anderledes ud. Her skal bygges en legeplads og indrettes et torv, der bliver mere indbydende for de handlende i Nørre Nebel.

Ombygningen af torvet foran SuperBrugsen er genoptaget, efter nattefrosten satte en ufrivillig pause på byggeriet. Foto: Jóhann Thór Haahr Hansen
Annonce

Mindre sødmælk, mere vin

Med andre kunder følger andre forbrugsvaner. Det har SuperBrugsen i særdeleshed kunnet mærke. De tyske turister køber ofte mange konservesvarer, fede mejeriprodukter og fastfood i bistroen.


De danske turister får forhåbentligt øjnene op for området og kommer her igen, og der ville det have været godt, hvis de også havde oplevet de øvrige butikker i byen.

Michael Hilmar, brugsuddeler


- De vil ofte gerne prøve noget andet end derhjemme såsom franske hotdogs, og tit køber de stort ind af konserves til at tage med hjem, siger Michael Hilmar.

Tyskernes fravær har blandt andet betydet, at marmeladeafdelingen, som før var noget af det første, kunderne mødte, er svundet gevaldigt ind, og salget af sødmælk og flødehavarti er stagneret.

Til gengæld har Michael Hilmar og hans kolleger solgt dobbelt så meget rødvin som normalt på denne tid, ligesom salget af fersk kød og grøntsager er vokset, hvilket, han tror, skyldes, at danskerne ikke kan spise ude lige nu.

Men til dem, der nemt bliver fristet af take-away, er der gode nyheder på vej. I uge 10 bygger SuperBrugsen en ny bageri- og kioskafdeling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce