Annonce
Vesterhavsposten

Skinnecyklerne tramper derudaf - i fremtiden med egen station

Skinnecyklerne har haft mange besøg denne sommer. Snart vil der bag de frivillige i foreningen skinnecyklerne, pensionisterne Jørgen Bundgaard og Leif Jensen, være bygget en perron, hvor man i en togvogn kan søge læ for vind og vejr og spise medbragte madpakker. Foto: Tatjana Johnsson
Denne sommer har skinnecyklerne i Nørre Nebel haft stor succes, fordi tyske turister kunne feriere i landet igen, og fordi danskerne blev hjemme og holdt ferie.
Annonce

Nørre Nebel: Under krigen kørte tyskerne krigsmateriel til Nymindegablejren, blandt andet kampvogne, på de ni kilometer der i dag er skinnecykelbane og en populær turistattraktion på kysten. Især når man som familie gerne vil opholde sig meget udenfor på grund af Covid-19.

Det er populært at springe på skinnecyklerne i Nørre Nebel, hvor man kan cykle på tandemcykel eller på en cykel, der kan tage op til fire passagerer. Specialdesignede af Jørgen Mailand den lokale "cykelingeniør". Foto: Tatjana Johnsson

- Vi har kunnet mærke en stigende interesse for at komme ud og cykle på skinnecykler denne sommer, da vi først kom hen til højsæsonen i juli og august, hvor både tyske turister kom tilbage til landet og vores egne danske familier blev hjemme fra ferie i udlandet, siger frivillig ved skinnecyklerne Jørgen Bundgaard fra Nørre Nebel.

Skinnecyklerne er en lokal forening

  • Foreningen bag skinnecyklerne, der har rødder i turismen, er med til at binde de to byer Nørre Nebel og Nymindegab sammen
  • Skinnecyklerne kører på nedlagte jernbaneskinner og kan lejes
  • Foreningen råder over mere end 30 skinnecykler

- Derfor har det også sin berettigelse, at vi nu går i gang med at bygge noget, der minder om en rigtig togstation op omkring skinnecyklerne, siger Leif Jensen, der også er frivillig omkring skinnecyklerne og ved Nymindegab Museum. Desuden er han selv tidligere tømrer.

Så lang er turen på skinnecyklerne

Det tager ca 1,5 time hver vej på skinnecyklerne fra perronen på Nørre Nebel til Nymindegab og retur.

- Vi snedkerer til togstationen oppe i "Møllen", som er et arbejdende tømrerværksted og en del af Nymindegab Museum, hvor vi er ved at bygge en perron, siger han og tilføjer:

- Vi har også fået en hel del sjove baneeffekter i overskud fra Remisen i Varde til vores nye perron. Blandt andet en en original skinnecykel fra starten af 1900-tallet og en hel del togskilte.

Remisen ved Varde Vest station blev opført i 1902 og har i 100 år tjent som base for vedligehold af Vestbanens tog og andet materiel.


Vi har også fået en hel del sjove baneeffekter i overskud fra Remisen i Varde til vores nye perron.

Leif Jensen


Forude venter ni kilometer på skinner, hvor der undervejs er et åbent shelter med madpakkeborde, som man kan holde pause ved. Foto: Tatjana Johnsson
Annonce

Regler og cykler

Her er både cykler til fire personer, hvor hele familien kan være med på og tandemscykler. Den lokale cykelmand Jørgen Mailand, der også kaldes cykelingeniøren i Nørre Nebel, har designet cyklerne og udfører reparationer og vedligehold året rundt.

Undervejs på skinnerne kan man spise sin medbragte picnic i en shelterhytte og i nær fremtid også på perronen, når man er retur.

Ellers er der ikke så mange regler på skinnerne, men når man kører retur skal man huske, at man har vigepligt og må stå af med cyklen og løfte dem på igen, hvis der kommer modkørende, siger Jørgen Bundgaard. Ellers er det bare op på jernhesten og trampe afsted.

Denne eftermiddag er det tyske turister, der vil på skinnecykeludflugt. Foto: Tatjana Johnsson
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vesterhavsposten

Ole flytter over til Knud

Vesterhavsposten

Uhygge i dyreparken

Annonce