Annonce
Viborg Nyt

Alle gode vaner begynder med motivation - og opnås med en realistisk målsætning

Daniella Sanchez - personlig træner.
Annonce

Viborg: Vi kender det alle - nytårsforsæt.

De sociale medier, ugebladene, tv og aviserne bugner med mulige løsninger for at blive sundere.

30 dages detox, High Fat low Carb (HFLC), Keto og 5-2-kuren, er blot nogle, du måske vil støde på. Hertil kommer de mange rigtig fine guidelines til, hvorledes andre har ændret deres livsstil. Fitnesscentrene står klar til at tage imod de mange nye håbefulde medlemmer, der stræber efter at komme i mål - måske efter en god jul med mad i rigelige mængder og uden samme aktivitetsniveau som i hverdagen.

Jeg kan godt forstå, at det kan virke overvældende og måske endda uoverskueligt, før du overhovedet er kommet i gang. For hvordan navigerer du rundt i veldokumenteret facts, de mange kost- og træningsretninger og velmente gode råd fra venner og bekendte - og hvorledes frasorterer du såkaldt bullshit?

Starten på et nyt år kan være en rigtig god mulighed for at tage det første skridt mod store såvel som små ændringer i din livsstil, og jeg vil gennem de kommende indlæg her i Viborg Nyt forsøge at give dig redskaber til, hvordan du kan opnå vedvarende ændringer.

På årets første dag lyder det ofte: "nu stopper jeg med at spise bland selv slik". "Fra i dag SKAL jeg træne hårdt og effektivt tre gange om uge". "Dette skal være året, hvor jeg får tabt de 10 kilo".

Målene er mange og helt unikke fra person til person og sundhed et subjektivt begreb, som du alene skal definere og tilpasse dine værdier. Derfor bør løsningen, kost og træningsretningen også være tilpasset lige præcis dig. Men fælles for alle er, at det hele begynder med motivationen og denne er på sit højeste i det øjeblik du træffer beslutningen.

Daniella Sanchez - personlig træner.
Annonce

Hverdagen rammer

Den høje motivation kan hos de fleste fastholdes de første par uger - måske endda en måned.

Men når du rammes af den travle hverdag med fuldtidsarbejde og familie, melder lysten til bland selv slik melder sig, og kroppen er så øm efter træningen, at det virker nærmest uoverkommelig at stige ind og ud af bilen.

Så daler din motivation, og det kan være udfordrende at bevare fokus og retningen mod dit mål. Du "falder i" og efter flere uger med restriktiv spisning og intensiv træning, spiser du ungernes fredagsslik og smider dig på sofaen med Netflix i stedet for at tage af sted til træning.

Du nyder de få minutters rus og nydelse i de første stykker, men spiser alligevel det hele, fordi nu er du jo alligevel faldet i og har givet dig selv lov til at lige denne gang. For i morgen er det slut!

Eller du er måske slet ikke bevidst omkring din handling? Bevidstheden kommer lidt efter, hvor du rammes af skam og tænker "nu kan det også være lige meget, jeg kan alligevel ikke holde det". Og du vender tilbage til dine tidligere vaner og adfærdsmønstre i din spisning.

Men du skal ikke skamme dig. Der er ikke noget galt med dig.

Eksemplet er tankegangen om en alt eller intet-sort/hvid tankegang, hvor du udelukker bestemte fødevarer, som ellers har været en del af din spisning. Du mangler redskaberne til at implementere og realisere ændringerne.

For at lykkes med livsstilændringer er det ikke blot interessant - men essentielt - at arbejde med dine vaner.

Vaner er en af de vigtigste faktorer i både spise- og træningsadfærd, og derfor bør du arbejde med disse i samspil med trænings- og ernæringsplaner. M for at ændre på noget er du nødt til at have kendskab til dine vaner.

Annonce

De første skridt

For at få kendskab til dine vaner, er det vigtig at tage de første skridt i den rigtige rækkefølge.

1) Definer din målsætning så detaljeret og konkret som muligt og stil dig selv spørgsmålet: "hvad ønsker jeg at opnå gennem mit mål"?

2) Bryd dit mål ned i realistiske delmål

3) Hvilke vaner skal du lære at agere anderledes i for at nå dit mål. Lav dette punkt som en brainstorm.

4) Udvælg én vane, som du er motiveret for at ændre, og som er relevant for dit mål.

Du kan ikke fjerne en vane, men du kan udskifte den med en ny vane, der direkte bidrager til din målsætning.

Hvor motiveret er du for at ændre på den valgte vane? På en skala fra 1-10, hvor 10 er den højeste. Scorer du motivationen til 7 eller derunder, bør du vælge en ny vane eller måske gå tilbage til din målsætning under punkt 1.

Accepter, at det er en lang proces, hvor du undervejs vil være nødt til at anvende en plan B.

Det hele begynder med din motivation, men dit mål opnås gennem en realistisk målsætning, konkret handleplan og vedholdenhed.

Annonce

Om sundhedsholdet

I 2020 vil Viborg Nyt have faste klummer med vores "sundhedshold", der sætter fokus på gode vaner, kost, motion og andre sundhedsfremmende emner. Daniella Sanchez er 40 år og mor til to drenge. Hun er uddannet precicion nutrition coach og har fungeret i tre år som personlig træner og coach med fokus på vaner. De tre på sundhedsholdet er Stig Ladefoged, Daniella Sanchez og Brian Nielsen.

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Småt - men godt - modeshow

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Ny medarbejder hos By Brorson

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Tag på tur med Bymanden

Viborg Nyt

Lær dit barn at spotte en groomer

Viborg Nyt

Mindfulness kan være vejen frem

Viborg Nyt

Brygmesteren stopper hos Viborg Bryghus

Annonce