Annonce
Viborg Nyt

Det vælter ind med sure smileys

Annonce

Viborg: Når en lokal restaurant, dagligvarebutik eller anden form for fødevarevirksomhed får en sur smiley, får vi en mail fra Fødevarestyrelsen herinde på redaktionen.

Og det er væltet ind med de mails, de seneste uger. Bare i denne avis er der tre historier om sure smileys.

Om det skyldes et skærpet fokus, en ny kontrollant eller blot er tilfældigheder, ved vi endnu ikke. Vi har i første omgang blot kunne konstatere, at der har været mange nedadhængende mundvige på det seneste.

De sure smileys har det med ikke kun at forblive på den kontrolrapport, de er printet på. Ejerne af eksempelvis restauranterne bliver selvsagt også ærgerlige over at modtage en sur smiley. Det er ikke godt nyt for forretningen. Og de kan også være trætte af, at de - og potentielle kunder - skal læse om det i avisen.

Således blev en af mine kollegaer i en anden sag end dem, du kan læse om i denne uge, spurgt til "hvorfor vi ville skade hans forretning med dårlig omtale". Der blev også sagt flere mindre pæne ting i den telefonsamtale.

Det er heller ikke rart at få en sur smiley-fortælling bragt ud til mange potentielle kunder, men kontrolrapporterne er offentligt tilgængelige, så alle reelt kan gå ind og læse dem. Og så skal restauranter og butikker have rapporterne oppe at hænge på facaden, så kunden kan se dem. Det glippede for Jensens Bøfhus - og kostede en ny sur smiley. Det kan man læse om på side 22.

Vi bringer disse historier for at informere vores læsere om de forseelser, der er påpeget i kontrollerne. En sur smiley kan komme af alt lige fra mangelfuldt papirarbejde til fordærvede madvarer. Vi bringer dem også - ganske som historier fra politi og retten i vores dagblad - for at vise, at der bliver lavet kontrol. At systemet fungerer. Det er også en sikkerhed, når man som gæst besøger andre steder.

Er der så en bagatel-grænse for, hvad vi bringer?

Tjo, hver eneste gang, vi modtager en rapport med en sur smiley fra Fødevarestyrelsen, har vi dialogen om det på redaktionen. Men som nævnt før så skal restauranten eller butikken hænge den sure smiley op. Derfor kan de også have en interesse i at få fortalt, at overtrædelsen måske var af mindre karakter.

Det giver også kunderne et potentielt grundlag for at vælge til og fra, når de skal ud at spise eller købe ind.

Siden 1. september har vi bragt seks historier om sure smileys. Og i næste uge bringer vi formentlig endnu en. Det må gerne være den sidste i lang tid.

God læselyst.


Om det skyldes et skærpet fokus, en ny kontrollant eller blot er tilfældigheder, ved vi endnu ikke. Vi har i første omgang blot kunne konstatere, at der har været mange nedadhængende mundvige på det seneste.

Thomas Mark, redaktør Viborg Nyt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Jubilæum hos lokal VVS'er

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

30 år hos Jørgen Olsen A/S

Viborg Nyt

Jensens Bøfhus overlever i Viborg

Viborg Nyt

Heldagskursus i akvarelmaleri

Viborg Nyt

Lok ungerne udendørs trods regn og rusk

Viborg Nyt

Er du alene… eller er du ensom?

Viborg Nyt

Fra kartoffelferie til familiehygge

Annonce