Annonce
Viborg Nyt

Fire råd: Bliv bevidst om dine tanker

Karina Riis
Annonce

Viborg: Vil du som stressramt gerne blive fri af stress, så skal du blive bevidst om dine tanker.

Det kommer ikke af sig selv, og du kan have brug for hjælp og støtte til at bryde uhensigtsmæssige tankemønstre og vaner. Det er nemlig rigtigt svært at bryde vanen og lære hjernen en ny og mere bevidst måde at håndtere dine tanker.

Det er også vigtigt, at det foregår i en moderat mængde. Du skal ikke hele tiden mærke efter, hvad der foregår i hovedet hele tiden, for så risikerer du at forstærke tankerne og følelserne. Det, du giver fokus, vokser. Derfor anbefaler jeg en daglig rutine på 15-30 minutter, hvor du “tjekker” ind med sindet og tankerne og ser, hvad der foregår deroppe. En rutine med stilhed, med meditation og på en god dag lader du blot tankerne flyde forbi, som skyer på en blå himmel og giver dem ingen særlig opmærksomhed.

Der findes både positive og negative tanker, og ud af de 60.000 tanker, vi har om dagen, er de 80 procent af dem negative. Negative tanker er ikke farlige eller forkerte, men en del af det at være menneske, og jo mere du accepterer, at de findes, jo nemmere vil det også være at give slip på dem igen.

1. Skriv dine tanker ned. Det lyder meget simpelt, men hvis der er tale om en alenlang to-do-liste, der forstyrrer dig mentalt, så skriv det ned. Du kan kun have syv ting i din korttidshukommelse, og den er flygtig, så hvis du putter noget nyt derind, så forsvinder der noget andet. På denne måde bruger du ikke mental energi på at huske.

2. Vær nysgerrig i dine daglige 30 minutter, når der dukker en negativ tanke eller følelse op. Den kommer af en årsag og har ofte et budskab med. Spørg tanken/følelsen “Hvad vil du mig?”

Eksempel hvis du møder en ven, der ikke hilser, dukker tanken “er vedkommende sur på mig?” måske op. Spørg tanken nysgerrigt “kære tanke, hvad vil du mig?” Jamen, tanken vil såmænd bare passe på dig. Den giver dig besked om, at du er i fare for at blive afvist i en social sammenhæng. Rent evolutionært har det været vigtigt at være en del af flokken, så du var sikker på overlevelse. Svar tanken “Tak for din bekymring, men jeg vurderer, at det ikke er sandt” Vær kritisk omkring dine tanker. De er ikke altid sande.

3. Erstat en negativ tanke med en positiv. Hvis du opdager en tilbagevendende negativ tanke, så prøv at erstatte den med en bestemt positiv tanke. Tænk på en særlig god oplevelse. Dette virker bedre end at forsøge “ikke” at tænke på det negative. Hvis jeg siger: “lad vær med at tænke på en tiger”. Hvad tænker du så på? Det, du har fokus på, vokser. Her kan taknemmelighedsøvelsen også være en hjælp.

4. Mindfulness handler om at slippe tankerne og i stedet være til stede i nuet og ligge mærke til de sanseindtryk, der kommer fra dine omgivelser.

Disse råd kan hjælpe dig med at få ro på tankerne og være nænsom ved dig selv. Jeg tror kun, at det er buddhistiske munke i Himalaya, som bruger dagene på meditation, der virkelig mester denne disciplin. Alle vi andre kan øve os og gøre os umage, men samtidigt er vi bare mennesker, og alle kan have en dårlig dag. Så tal pænt til dig selv og om dig selv.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Tag på oldtidsløb i Hvolris

Viborg Nyt

Udskældte pudebump er fjernet

Viborg Nyt

Nye kostråd - spis planterigt

Annonce