Annonce
Viborg Nyt

Fjern fokus og kom i mål…

Annonce

Viborg: "Gud! Klokken er 10:30, og jeg har helt glemt at børste tænder i dag”.

"Ha ha, ej hvor ulækkert," tænkte jeg og undres over, at man kan glemme det. Lige indtil, at det går op for mig, at det havde jeg faktisk også selv.

Nej, min klumme handler ikke om tandbørstning om morgenen eller mangel på samme i mit hjem, men derimod om hvordan en ændret rutine betyder ændret vane eller handling.

Vi er stadig en del, som arbejder hjemmefra. Jeg selv, bogstaveligt talt, da min virksomhed er flyttet hjem i privaten. Drengene møder på forskudte tidspunkter i skolen, og jeg har næsten opgivet at holde styr på hvilken uge min mand arbejder på hjemmekontor, og hvornår han er på det "rigtige kontor".

Næsten alle daglige rutiner er vendt op og ned, og den faste vane som det, at børste tænder om morgenen, hvilket der tidligere skete per automatik, inden man forlod hjemmet for at tage på arbejde eller i skole - hvad sker der med den? Tja den er ikke længere automatisk, fordi vi ikke udfører den samme rutine.

Vi forlader ikke hjemmet om morgenen. Og vi glemmer at børste tænder. Så tror da pokker, at det kan være svært at opretholde den regelmæssige træning, når fitnesscenteret eller crossfit boxen er tvunget til lukning. Så hvordan kommer du i gang med at træne eller tilbage til den daglige træning.

Fjern fokus fra dit (alt for ambitiøse) mål. Du kender det måske: Jeg vil være sådan én, der løber en halvmaraton - inden sommer. Men hvordan bliver jeg det? Hvilket tøj skal jeg løbe i? Hvilke løbesko er de rigtige? Jeg har fejlet, hvis jeg ikke i første forsøg kan klare hele ruten i løb uden en pause.

Bryd med din overbevisning om, at du skal ligne crossfitatleterne, der ligger halvt bevidstløse efter en træning for at opnå en effekt. Bryd i samme omgang også med overbevisningen om, at du skal træne samme mængde eller type, som du gjorde før corona eller som for 10 år siden. Du skal blot i gang med at bevæge dig.

Fjern fokus fra tallene på de moderne systemer, der dikterer, hvor mange skridt du skal gå, hvor mange gentagelser du skal tage, hvor hurtigt og hvor langt du skal løbe, før du er sund. De fratager dig retten til selv at mærke efter.

Men kære coach, hvad gør jeg så?

Implementer rutiner, der realiserer vejen til at vanen eller handlingen, så den bliver en automatisk del af dit liv. Det vil sige en handling som kræver minimal overtagelse eller anstrengelse.

1. Start med at nedjustere din ambitiøse målsætning.

2. Tag dernæst det mindste skridt du kan tage for at komme i gang med at bevæge dig. Det skal være så lille et mål, at du nærmest tænker, at det slet ikke betyder noget.

3. Dette skridt skal være forbundet med minimal smerte og anstrengelse.

4. Lav en rutine, som du kan udføre dagligt og som du kan overskue

5. Kæd din rutine sammen med en følelse. Eksempelvis når jeg bliver rastløs foran min pc, så går jeg ud og laver én træningsøvelse, som jeg ved, jeg kan overskue. Og har jeg lyst, så kan jeg lave en mere.

6. Forbind nydelse med din rutine. Lyt eksempelvis til din yndlings-podcast under din gåtur eller se din serie på Netflix, mens du laver dine øvelser.

Fjern fokus fra dit mål eller sæt det på pause og ret i stedet fokus mod dine rutiner.

Sundhedsholdet i Viborg Nyt

Daniella Sanchez er 40 år og mor til to drenge. Hun er uddannet precicion nutrition coach og har fungeret i tre år som personlig træner og coach med fokus på vaner.

Det tre på sundhedsholdet er Stig Ladefoged, Daniella Sanchez og Brian Nielsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Bliv en del af Viborgs historie

Viborg Nyt

Nye p-pladser på vej i banebyen

Viborg Nyt

Soppefesten bliver til Droppefesten

Annonce