Annonce
Viborg Nyt

Forbliv stærk: Træning for mænd over 40 (og lidt yngre)

Brian Nielsen
Annonce

Viborg: Vi mænd har alle på et tidspunkt som ung dreng set på vores far som en stor stærk mand. Men med tiden er selv vores stærke far blevet lidt småfed og fået arme så tynde som spaghetti. Din far har sikkert sagt, at du bare kan vente til du bliver ældre, hvor du tænker, at det sker ikke for mig. Men det gør det, hvis du ikke allerede nu gør noget ved det.

Så hvordan trosser vi aldringsprocessen? Svaret er måske mere enkelt, end du kunne forestille dig.

Det er ingen hemmelighed, at når det kommer til at forbedre vores styrke, generelle fysisk og sundhed, så spiller styrketræning en vigtig faktor.

Hvis du ønsker at stoppe uret og forblive ung, leve og være sund og rask i længere tid, kan styrketræning være nøglen. Derved undgår du at få mandebryster og vaskebalje, men i stedet en brystkasse og et vaskebræt.

Fordelene ved vægttræning og styrketræning for mænd, der nærmer sig 40, er mange, men her er de vigtigste grunde til, at du skal træne med vægte ...

  • Nedsat risiko for dødelighed af alle årsager. En sund krop vil altid være mindre udsat for sygdomme.
  • Forøget muskelmasse. Det kan vi godt lide.
  • Øget mobilitet og funktionalitet.
  • Forbedret knoglesundhed. Ældre personer oplever oftere knoglebrud, men knogler kan styrkes, når de belastes med tunge vægte.
  • Forbedret kognitiv funktion og helbred. Dit immunforsvar vil blive styrket, og du undgår at blive syg så tit.
  • Forbedret glukosekontrol og følsomhed for næringsstoffer.
  • Forbedret hormonelt miljø. Testosteron, som er det mandlige kønshormon, falder med alderen, men kan holdes oppe ved hjælp af vægttræning.
  • Bevare et højere stofskifte, da vores forbrænding falder to procent fra 20 års alderen, mest på grund af mindre muskelmasse

Det er aldrig for sent at starte, og du vil hurtigt mærke en forskel. Bare to-tre træninger om ugen vil have en positiv effekt. Et program kunne eventuelt se sådan ud.

Mandag fulbody

Bench press 4x8 gentagelser. Shoulder press 4x8 gentagelser. Air squat 3x10 gentagelser. Seated Leg Curl 3x10 gentagelser. Pulldown 3x12 gentagelser. Dummbell row 3x12 gentagelser. Maveøvelse 3x15 gentagelser.

Onsdag fulbody

Incline dummbell press 3x10 gentagelser. Shoulder press 3x10 gentagelser. Leg press 3x12 gentagelser. Leg Curl 3x12 gentagelser. Pullup 4x8 gentagelser. Cable Row 4x8 gentagelser. Biceps curl dummbell 3x15 gentagelser.

Fredag fulbody

Dummbell flyes 3x15 gentagelser. Lateral raises 3x15 gentagelser. Leg press 4x8 gentagelser. Leg Curl 4x8 gentagelser. Pulldown 3x10 gentagelser. Cable Row 3x10 gentagelser. Pushdown triceps 3x15 gentagelser

Det kan selvfølgelig gøres på mange måder, og kan sagtens kombineres med anden aktivitet. Vigtigst er at holde sig i gang, og belaste din krop og muskler med en belastning, der tvinger den til at forblive stærk.

Sundhedsholdet i Viborg Nyt

I 2020 vil Viborg Nyt have faste klummer med vores "sundhedshold", der sætter fokus på gode vaner, kost, motion og andre sundhedsfremmende emner.

Brian Nielsen er 42 år og har 10 års erfaring som personlig træner. Han har virksomheden "Fit And Strong", hvor han er personlig træner, ved siden af et job som handicaphjælper. Han har dyrket triatlon samt deltaget i fitness- og bodybuilding-konkurrencer i mange år.

De tre på sundhedsholdet er Stig Ladefoged, Daniella Sanchez og Brian Nielsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Sidste åndedrag for Carte Blanche

Annonce