Annonce
Viborg Nyt

"Hejsa. Kan jeg hjælpe dig med noget?" -Viktor hilser på ved kommunens nye digitale hoveddør

Chat-robotten "Viktor" hjælper fremover kommunens borgere med at besvare spørgsmål om pas, kørekort, læge og flytning.
Tirsdag lancerede Viborg Kommune ny hjemmeside, hvor man har skrællet mange informationer fra og i stedet sat stort fokus på søgefunktion og brugeroplevelse. Chatbotten "Viktor" er med til at sikre begge dele.
Annonce

Viborg: Går man fremover på Viborg Kommunes hjemmeside eksempelvis for at forny sit pas, vil man opleve en lille, animeret, rødhåret gut stå og hoppe i nederste højre hjørne af skærmen.

"Hejsa. Kan jeg hjælpe dig med noget inden for området pas?", spørger han i det chat-vindue, der dukker op, hvis man klikker på ham.

Gutten hedder "Viktor" og er den nye chatbot, der foreløbigt kan hjælpe borgere med spørgsmål om pas, kørekort, lægevalg og flytning. Chatbotten er "stadig under oplæring", og planen er, at han med tiden vil kunne besvare spørgsmål inden for flere områder.

"Viktor" blev lanceret tirsdag den 17. november sammen med kommunens spritnye hjemmeside, der har fået nyt indhold og design alt sammen med fokus på brugeroplevelsen.


At finde en struktur, så alle vores borgere finder det nemt at finde rundt, er ikke en opgave, vi kan løse. Men det, vi kan gøre er, at gøre det nemmere at søge og bygge hjemmesiden op efter det, borgerne efterspørger.

Klaus Christiansen, direktør for beskæftigelse, økonomi og personale


- At finde en struktur, så alle vores borgere finder det nemt at finde rundt, er ikke en opgave, vi kan løse. Men det vi kan gøre er at gøre det nemmere at søge og bygge hjemmesiden op efter det, borgerne efterspørger, siger Klaus Christiansen, der er direktør for beskæftigelse, økonomi og personale i kommunen.

Annonce

Brugerdrevet hjemmeside

Hvorfor Viborg Kommune lige nu skulle have ny hjemmeside, er der et meget simpelt svar på. Der var nemlig en aftale med en leverandør, som udløb, og så gav det mening - også i forhold til øget digitalisering og større krav til tilgængelighed - at gentænke den digitale hoveddør nu.

Det største problem ved den gamle hjemmeside var ifølge Klaus Christiansen, at der var lagt alt for meget information ind, og derfor er meget af det pillet ud på den nye.

Klaus Christiansen, der er direktør for beskæftigelse, økonomi og personale i Viborg Kommune, forklarer, at den nye hjemmeside er mere brugervenlig. Foto: Flemming Jeppesen

- Der var for mange emner, og i det hele taget for meget materiale. Nu starter vi med minimums-modellen og bygger på, som vi mærker efterspørgslen. Og så prøver vi at få en rigtig god søgefunktion, så alt er nemt at finde, uanset hvordan vi har bygget hjemmesiden op, siger han og tilføjer:

- Det er mere brugerdrevet.

Nogle af de informationer, der er taget af hjemmesiden, er blandt andet dem om medarbejdere. Det er derfor ikke længere muligt at kontakte en specifik person i eksempelvis Teknik og Miljø, blandt andet på grund af digital sikkerhed.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Langt flere katte i danskernes hjem

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Danmarks Indsamling: En Viborg-sag

Viborg Nyt

Tag på oldtidsløb i Hvolris

Annonce