Annonce
Viborg Nyt

Hvis bare optimisme og hårdt arbejde var nok

Annonce

Viborg: Det sker ind imellem, at de personer, man som journalist interviewer, har en helt anden indgangsvinklen til en sag, end man regnede med.

Det oplevede jeg seneste 30. december, da jeg talte med Lars Kramer, der er medejer af tøjbutikken Mind.

Interviewet var en opfølgning på, hvordan det lokale butiksliv så på situationen, efter restriktionerne omkring nedlukningen var forlænget til og med den 17. januar - og svarene Lars Kramer kom med, var overraskende positive.

Sammen med den anden indehaver, Ole Justesen, var Lars Kramer den onsdag eftermiddag lige vendt hjem fra en vareudleveringstur ud fra devisen, at når kunderne ikke kan komme i butikken, må butikken komme ud til kunderne.

Ud over den ekstra og alternative indsats, kunne Lars Kramer også fortælle om et relativt godt 2020. Efter et forfærdeligt forår var både sommer, efterår og vinter en positiv oplevelse, hvor de lokalt handlende var gode til at støtte op - og det gav Lars Kramer en spirende optimisme for 2021, hvor året ellers er begyndt meget dystert.

Nu er mediebranchen langt fra den hårdest ramte i disse dage, men når det regner på præsten, drypper det på degnen - denne gang forstås i negativ forstand.

Viborg Nyt skulle have været otte sider større i denne uge, men med halve timers intervaller har vores avisplanlægger op til deadline kontaktet mig omkring annoncer, som blev pillet ud af avisen. En forventelig reaktion fra annoncørerne, når deres butikker er midlertidigt lukket.

Det er ikke kun Viborg Nyt, der som ugeavis mærker annoncørerne forsvinde. Jeg har set mange andre ugeaviser, der er markant mindre i disse dage, end de plejer. Fortsætter dette alt for længe, vil det også koste flere stillinger inden for mediebranchen, som det eksempelvis skete hos os i sommer. Om fire uger siger jeg farvel til endnu en god kollega, som har mistet jobbet i forlængelse af corona-krisen.

Så selvom vi arbejder hårdt, er optimistiske - eller går ned i løn, som vi i Jysk Fynske Medier gjorde i tre måneder efter forårets nedlukning - er det svært at tro på, at det er nok. Der er ting, som er ude af vores hænder individuelt – blandt andet den muterede engelske variant. Det er ting, som vi skal løfte i flok i samfundet.

Og det gør det svært. Det er mit indtryk, at rigtig mange har ændret planer i julen og i nytår og gjort meget for at undgå at sprede smitten unødigt. Men jeg har også set flere, der virker til at tage det med maksimalt 10 personer samlet som en opfordring de sidste par uger.

Om vores handlinger gennem jul og nytårs har positiv eller negativ indvirkning på smittetal, indlæggelser med mere, får vi indikationer på i løbet af de næste uger. Jeg håber - både for den almene sundhed, sundhedsvæsnets og for erhvervslivets skyld - at de positive tendenser fra årets første dage med færre registrerede smittede fortsætter. Det er ikke nok med optimisme og hårdt arbejde alene.


Jeg har set mange andre ugeaviser, der er markant mindre i disse dage, end de plejer. Fortsætter dette alt for længe, vil det også koste flere stillinger inden for mediebranchen, som det eksempelvis skete hos os i sommer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Udskældte pudebump er fjernet

Annonce