Annonce
Viborg Nyt

Hvorfor forbrænder vi mest først på dagen?

Stig Ladefoged
Annonce

Viborg: I mit seneste indlæg fortalte jeg om den forskning, som viser, at vi forbrænder flere kalorier om morgenen og middagen end om aftenen. Dermed kan man tabe sig ved at spise mest om morgenen og middagen, mens man bør holde igen med store portioner om aftenen.

Den ekstra kalorieforbrænding stammer fra selve fordøjelsen, men hvorfor bruger kroppen mere energi på at fordøje først på dagen? Den forklaring får du nu.

Annonce

Døgnrytme og forbrænding

Teorien er, at kroppen om morgenen og middagen bruger ekstra energi på at opmagasinere blodsukkermolekyler i musklerne. Blodsukkeret bliver samlet i musklernes sukkerdepoter kaldet glykogendepoter. Det er musklernes primære energidepot. Om morgenen har vi en hel dag foran os, og musklerne skal, forhåbentlig, aktiveres i løbet af dagen. Musklerne har altså brug for at få fyldt depoterne op i løbet af dagen.

Processen med at få blodsukkermolekylerne samlet i glykogendepoterne først på dagen kræver ekstra energi. Den ekstra energi kommer fra forbrændingen af kalorier fra morgen- eller middagsmåltidet. Derfor forbrænder kroppen ekstra kalorier på at lagre sukkermolekyler i musklerne.

Som en ekstra bonus prioriterer kroppen først på dagen at udnytte mere af vores fedtdepoter til at danne energi. Hen på aftenen er scenariet anderledes. Musklerne kan nyde godt af de fyldte depoter og kroppen bruger ikke længere ekstra energi på at lagre blodsukkeret i musklerne.

Derimod bruger kroppen primært kalorierne fra aftensmåltidet som energikilde, og overskydende kalorier kan efterfølgende lagres som kropsfedt til senere brug. Dermed er fedtforbrændingen også mindre om aftenen.

Annonce

Undgå sofaspiseriet

Hvis du ønsker at tabe dig, bør du spise de største måltider først på dagen. Om aftenen bør du spise mindre portioner eller mere kalorielet mad, som for eksempel mad baseret primært på frugter, grøntsager, bælgfrugter og fuldkorn.

Derudover kan det være en fordel at undlade aftensspiseriet af kalorieholdige fødevarer, når man lander i sofaen. Her forbrænder vi allermindst. Hvis du ikke kan undvære lidt sødt til aftenen, vil jeg anbefale frisk frugt. Det er kalorielet, sødt og tilfredsstillende.


Processen med at få blodsukkermolekylerne samlet i glykogendepoterne først på dagen kræver ekstra energi. Den ekstra energi kommer fra forbrændingen af kalorier fra morgen- eller middagsmåltidet.

Stig Ladefoged
Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Udskældte pudebump er fjernet

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Nye kostråd - spis planterigt

Viborg Nyt

Pølsevognen fylder 100 år

Viborg Nyt

Rasmus forunderlige rejse

Annonce