Annonce
Viborg Nyt

Hyundai holder fast i hybrid

Den nye Hyundai Ioniq kommer som hybrid, plug-in og elektrisk. Foto: PR
Hyundai Ioniq er kommet i en faceliftet version, og man undrer sig over, at den kan erhverves som hybrid og plug-in hybrid til samme pris.
Annonce

Miljø: Hyundai har sendt en faceliftet version af Ioniq på gaden - det er bilen, som ikke kan købes som ren benzin eller diesel. Det er jo fint, men samtidig undrer jeg mig over, at man både kan få hybrid og plug-in hybrid. Min undren bunder i, at begge koster fra 259.995 kroner, og jeg kan da slet ikke forstå, at nogen vil nøjes med hybrid, når man kan få plug-in til samme pris. Min Hyundai-forhandler erkender, at salget af den rene hybrid er meget begrænset - næsten forsvindende lille - men at der stadig er personer, som ikke ønsker opladning. Til dem er der jo sådan set bare at sige, at plug-in fungerer som almindelig hybrid, når batteriet ikke lades op, og at man altså også skal have for øje, at det er meget lettere at få en god pris for plug-in end for hybrid, når bilerne skal sælges. Hvis nogen nu skulle sidde med en fornemmelse af, at der nok ikke er den store forskel i forbruget hos hybrid og plug-in hybrid, så lad mig lige oplyse, at hybrid har en opgivelse på 22,2 km/l, mens plug-in ligger på 90,9 km/l. Fælles for de to biler er, at de ledsages af en af markedets bedste garantiordninger - der er fem år uden kilometerbegrænsning på teknikken og otte år eller 200.000 kilometer på batterierne.

Hyundai Ioniq er bilen til dem, der ikke vil køre på ren diesel eller benzin. Foto: PR
Annonce

Interessant pris

Prisen for Hyundai Ioniq er interessant - den stiger nemlig ikke efter faceliftet. Selv i indgangsmodellen Trend er der nødbremse med cyklist- og fodgængerkendelse, adaptiv fartpilot med stop and go funktion og eCall, der selv ringer til alarmcentralen, hvis bilen kører galt. Der er også otte tommer touchskærm, paddles ved rattet, så man selv kan bestemme, hvor meget bilen skal motorbremse, og altså lade op, bakkamera, bluetooth. Apple CarPlay med Siri-talestyring, som endda kan svare på tekstbeskeder, klimaanlæg, varme i forstolene og p-sensor for og bag. Det er meget udstyr for en indgangsmodel, og mangler man lane departure warning, blindvinkel sensor og nøglefri betjening og andet, så findes det i Premium, der koster 20.000 kroner mere.

Annonce

52 kilometer

Hyundai Ioniq Plug-In kører 52 kilometer på el alene, og CO2-udledningen er opgivet til 26 g/km. Kører man under de 50 kilometer, er udledningen altså nul. Det betyder, at føreren slipper med en halvårlig grøn afgift på 330 kroner. Der kommer senere en elektrisk Ioniq, og her er effekten hævet fra 120 til 136 hk, og rækkevidden er nu 311 kilometer. Hyundai Kona Eletric koster 279.000 kroner med samme motor og batteripakke, men vil man have Kona med 204 hk og 449 kilometers rækkevidde, koster den fra 319.000 kroner. Vi undrer os lidt over, at Ioniq ikke kommer med stor batteripakke. Den nye Hyundai Ioniq Eletric kan lades fra 0 til 80 procent på bare 54 minutter.

Kabinen i Ioniq er som altid i Hyundai i høj kvalitet. Foto: PR
Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Er du kæreste med din kæreste?

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Ny kunderådgiver

Viborg Nyt

New Jungle Trio kommer til Houlkær

Viborg Nyt

Camping i skovens dybe stille ro

Viborg Nyt

Butikschef vender tilbage til Wagner

Annonce