Annonce
Viborg Nyt

I 8. klasse på Vestre Skole taler man om sex - men man går ikke i bad efter idræt

Læreren Mette Lyngsø og eleven Frida Andersen er med på temaugen om "Den perfekte uperfekte krop". Foto: Morten Dueholm
I denne uge er Vestre skole med på temadagene ”Uge Sex”, hvor der er et særligt fokus på den uperfekte krop - altså den helt almindelige krop, som man kan se i svømmehallen frem for dem på Instagram.
Annonce

Viborg: Det er årets sidste januardag - og selvsagt køligt denne morgen klokken 8:30, hvor lærer Mette Lyngsø og elev Frida Andersen fra Vestre Skole er kommet med udenfor for at få taget billeder til denne artikel.

Vinden fanger igen og igen Fridas hår, og blæser det ind foran hovedet. Læreren, Mette, hjælper sin elev, ved at fange håret.

- Vi skal jo se godt ud på billedet, bliver det bemærket.

Og på den måde har vi allerede taget hul på det, vi skal tale om. At se godt ud - eller mere præcist at tage sig godt ud. For det er der ikke noget galt i. Det ønsker de fleste mennesker. Også skoleelever. Men endnu vigtigere er det, at man har det godt med sig selv og sin krop. At man kan tale (ordentligt) om hinanden.

For vores krop, den hænger vi jo ligesom på - og så er det vigtigt at komme godt overens med den.

Derfor er det også vigtigt at kunne tale om den. Især som ung. Og især, når vi bliver bombarderet med perfekte kroppe i film, på plakater, i blade og ikke mindst på sociale medier.

Der kan være mange spørgsmål om kroppen i særdeleshed og sex generelt i al almindelighed.

I den 8. klasse på Vestre Skole, som Frida Andersen går i, prøver de derfor at tage spørgsmålene, som de kommer. Både dem der bliver stillet i klassen og anonymt gennem en brevkasse.

- I brevkassen kan man stille spørgsmål om alt. Vi har eksempelvis talt om, hvad gennemsnitslængden er på en normal penis. Man snakker bare. Det skal være naturligt. Og dukker der et spørgsmål op i en engelsktime, så griber vi den også, for det er når nysgerrigheden og spørgsmålet dukker op, at man skal gribe det, fortæller Mette Lyngsø.

Og det er en god ordning, mener Frida Andersen.

- Det er meget rart, at man kan stille anonyme spørgsmål, da det kan være grænseoverskridende at spørge en lærer. Der er mange, som er utilfredse med deres krop – men det kan også hjælpe, at tale om tingene, som vi nogle gange gør i klassen, siger eleven.

Vi opfordrer til, at eleverne skal gå i bad, men vi tvinger dem ikke til det. Og mange af elevernes idrætstimer ligger sidst på dagen, og derfor kan de gå hjem i bad.

Mette Lyngsø, lærer 8. klasse Vestre Skole

Annonce

Den uperfekte krop

Men selvom mange spørgsmål bliver klaret, når de dukker op, så er der alligevel god grund til at lave et målrettet fokus, som klassen gør i uge seks, når Sex og Samfund udsender materiale og opfordrer til temauge. Denne gang om kroppen under overskriften "Den perfekte uperfekte krop".

Mange husker nok, da det for nogle år siden buldrede løs i medierne med historier om børn og unge, som ikke ville gå i bad efter idræt og i stigende grad havde det dårligt med deres egen krop.

Nogle gange sker der det, at når der kommer fokus på et emne, så ændrer det sig til det bedre. Men i dette tilfælde ser Mette Lyngsø ikke nogen positiv udvikling.

- Jeg oplever, at det er meget det samme som tidligere. Hverken værre eller bedre. Vi opfordrer til, at eleverne skal gå i bad, men vi tvinger dem ikke til det. Og mange af elevernes idrætstimer ligger sidst på dagen, og derfor kan de gå hjem i bad, siger Mette Lyngsø.

Frida Andersen kan fortælle, at ingen af pigerne - og så vidt hun ved heller ingen af drengene - går i bad efter idræt.

- Vi har fri efter idræt, så folk vil hellere gøre det derhjemme. Der er ikke rigtig nogen, der bryder sig om at vise sin krop, fortæller Frida Andersen, der godt nok gik i bad efter idræt sidste skoleår, men gjorde det i et rum, hvor man bader alene.

Annonce

Selvforståelsen

Der er ingen i klassen, der decideret er blevet mobbet på grund af deres krop, men der har været "nogle sårende kommentarer," som Mette Lyngsø formulerer det.

- Vi prøver altid at gøre noget ved det, hvis vi får det at vide eller opfanger det. Man skal kunne tale om kroppe, men på en god måde. Der kan også komme positive kommentarer, og det tæller jo med på plussiden, siger Mette Lyngsø.

Hun fortsætter:

- Den største udfordring er selvforståelsen. At man ikke af god nok. Som menneske kan man ikke lade være med at sammenligne sig med andre. Og hvis man ikke ser de "almindelige" kroppe, man kan opleve i en svømmehal, men derimod kun sammenligner med perfekte kroppe fra Instagram, så får man et lavt selvværd, og det kan gå ud over den daglige trivsel, siger Mette Lyngsø.

Frida Andersen kan sagtens følge sin lærers argumentation om, hvordan "perfekte" kroppe påvirker et ungt sind.

- Hvis jeg ser nogle, der har en perfekt krop - slank med en flot talje - så kan man få den tanke, at det vil jeg også have. Men det vigtigt at lære at acceptere sin egen krop.

Betyder det noget for dig, hvad andre synes om din krop?

- Ja, det gør det da på et eller andet niveau. Der er blevet snakket meget om det her i 8. klasse. Jeg tror også, at mine klassekammerater tænker over, hvad andre tænker om dem.

Frida Andersens 8. klasse på Vestre Skole vil arbejde med temaet om "Den perfekte uperfekte krop" i både dansk, engelsk og biologi i denne uge.

I Frida Andersens klasse forsøger man at tale åbent om sex. Foto: Morten Dueholm
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Bliv en del af Viborgs historie

Viborg Nyt

Soppefesten bliver til Droppefesten

Viborg Nyt

Nye p-pladser på vej i banebyen

Viborg Nyt

Stort Bjerringbro-løb aflyst

Annonce