Annonce
Viborg Nyt

Ingen forskel i smagen: Spar på saltet i dine chips

Mænd spiser i gennemsnit 9-11 gram salt dagligt, mens kvinder spiser 7-8 gram. Begge dele overskrider den officielle anbefaling om at holde sit saltindtag omkring 5-6 gram, oplyser Fødevarestyrelsen. (Genrefoto)
Danskerne spiser generelt for meget salt, men du kan sagtens skære på chipsenes salt uden at gå på kompromis med smagen, viser ny forskning.
Annonce

Ni ud af ti danskere spiser generelt for meget salt. Og det hjælper bestemt ikke på regnestykket, hvis der ryger chips i indkøbskurven to-tre gange om ugen.

- Men faktisk kan man sagtens reducere saltindholdet i chips med 30 procent, uden at det påvirker smagen, siger Davide Giacalone, der er forsker i sensorisk videnskab ved Syddansk Universitet.

Han står i spidsen for et nyt, stort studie, som netop er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Food Quality and Preference.

I studiet blev et stort forsøgspanel sat til at spise både saltreducerede chips og almindelige chips. Og i blindsmagningen kunne folk lide begge dele lige godt.

- Det overrasker mig, da salt ellers har betydning for både smag, konsistens og holdbarhed, siger Davide Giacalone.

Når testpersonerne derimod fik lov at se posen først, var dommen anderledes. Her kunne folk markant bedre lide smagen og konsistensen på de kendte chips og mærker end de saltreducerede alternativer.

- Det viser noget om, at emballagen påvirker smagen mere end saltet i sig selv. Man kan sagtens reducere saltet uden at gå på kompromis med smagen og teksturen, siger Davide Giacalone.

Hjerteforeningen kalder det et godt skridt i den rigtige retning.

For selv om chips ikke udgør en grundsten i hverdagskosten, så rykker man sin saltgrænse, jo mere salt man spiser, forklarer Natasha Selberg, der er ernæringsfaglig seniorkonsulent i Hjerteforeningen.

Du vil altså få smag for mere salt i din mad, fordi dine smagsløg vænner sig til saltet, ligesom hvis du spiser meget chili.

- Omvendt vil smagsløgene vænne sig til mindre salt, hvis man reducerer sit saltindtag. Derfor er det positivt, hvis forbrugere og producenter opdager, at mindre salt ikke kompromitterer smagen, siger hun.

Allerhelst skal du begrænse dit indtag af chips. For selv om du går efter en saltreduceret version, er der stadigvæk masser af kalorier og mættet fedt i de sprøde kartoffelskiver.

- Men det er jo de færreste, som spiser æblebåde, når de har lyst til chips. I stedet kan man prøve at spise en mindre mængde. Det vil også være en måde at mindske det samlede saltindtag fra chips, siger Natasha Selberg.

Og der er god grund til at skrue ned for saltet. For meget salt øger nemlig risikoen for mavekræft, forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme.

Det gælder for hele befolkningen. Men børn og unge, som har et højt forbrug af chips, fastfood og andre saltholdige fødevarer, kan være særligt udsatte.

- Et meget højt saltindtag hos børn og unge er særligt bekymrende, fordi de tåler langt mindre, før der opleves symptomer, siger Natasha Selberg.

Fakta: Begræns de store saltsyndere

- En stor del af vores samlede saltindtag kommer fra forarbejdede fødevarer.

- Derfor kan det være en fordel at skrue ned for sit indtag af færdigretter, brød, salte snacks og forarbejdet kødpålæg.

- Ved at gå efter nøglehulsmærket er der sat grænser for saltindholdet i den givne fødevare.

- Anbefalingen lyder, at du maksimalt indtager 5-6 gram salt dagligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce