Annonce
Viborg Nyt

Jakob tager billeder af din gade og dit hus, når du mindst venter det: Kom med bag facaden i Google Street View

Jakob Søgaard lagde denne gang vejen forbi Søbakken, Arnbjerg, i sin Google Street View-vogn - men kun for at mødes med journalisten. "Det er for tidligt at tage billeder her, da der skal bygges mere færdigt," lød forklaringen. Foto: Thomas Mark Foto: Thomas Mark
I sidste uge gæstede Googles "street-view"-bil Viborg-egnen for at opdatere tidligere billeder og skyde nogle helt nye af lokalområdet på gadeplan. Avisen har mødt manden bag rattet i en af landets mest letgenkendelige køretøjer.

Viborg: Jeg har en høne at plukke med Jakob Søgaard - manden, der kører Google-bilen rundt i vores del af Danmark.

Nu har jeg boet i et nybyggerkvarter i Liseborg i snart otte år, men når man zoomer helt ned på gadeniveau via Google Street View, står der intet hus på grunden, men i stedet en lille skov af grantræer, som dækkede både min og de kommende naboers grunde.

Men chaufføren må trække på skuldrene, når jeg spørger ham til, om han ikke snart kommer forbi mit nabolag.

Annonce

- Det er ikke mig, der bestemmer det. Vi får nogle ruter fra Google, som vi skal køre. De bliver markeret med rød på min skærm, siger Jakob Søgaard, mens han peger ind ad døren til chaufførsædet, som står på klem.

Nærmere ind i bilen må vi dog ikke komme. Google tillader ikke andre end chaufførerne i bilerne - både på grund af forsikringsmæssige årsager, hvis uheldet skulle indtræffe på en tur, og fordi der er masser af udstyr i bilen, som skal samle det puslespil af billeder, der skydes fra de i alt syv kameraer på vognen.

- Der er også en rader, som stykker billederne sammen, og de bliver så samlet inde på computeren. Det er allerede her i bilen, at man får det færdige resultat, som du kan se på din skærm, hvis du går ned på gadeniveau, fortæller Jakob Søgaard.

Folk er flinke, når man kører forbi dem. Det hænder da en sjælden gang imellem, at der kommer en finger og sådan noget, men det er meget sjældent.

Jakob Søgaard, chauffør for Google Street View

Når harddisken på computeren i bilen er fuld, sender Jakob Søgaard billederne ind til Google. Det sker cirka to gange om ugen.

Folk er flinke

Selvom chaufførerne ikke selv må vælge, hvilke veje de kører ned ad, så vælger de i høj grad selv, hvornår de bestilte ruter tilbagelægges.

Det meldes heller ikke ud på forhånd, hvor Google-bilen skal køre.

- Vejret er afgørende for, om vi kan køre rundt og tage billeder. Hvis jeg på vejrudsigten kan se, at Aalborg har udsigt til sol, mens det regner i Holstebro, så kører jeg nordpå, fortæller Jakob Søgaard, der triller ud fra Aarhus, når han skal dække hele området af Jylland nord for Vejle.

Det er heller ikke altid hensigtsmæssigt, at folk på forhånd ved, hvornår vognen kommer.

- Vi er ikke interesseret i, at folk stiller sig op for at være med på billederne. Det skal jo helst være så naturtro som muligt, fortæller Jakob Søgaard, som stort set kun har haft positive oplevelser i de to år, han har kørt på vejene for Google.

Google Street View-vognen på Søbakken i Arnbjerg-området. Foto: Thomas Mark

- Folk er flinke, når man kører forbi dem. Det hænder da en sjælden gang imellem, at der kommer en finger og sådan noget, men det er meget sjældent. Og jeg har ikke selv oplevet, at folk har stoppet mig, fordi de ikke ville være med på billedet. Men vi tager også billeder på offentlig vej, og folks ansigt bliver sløret, hvis de kommer med.

- Jeg oplevede også engang to drenge på en villavej, som fulgte efter bilen, så længe de kunne. Og jeg kan sådan set godt forstå dem. Det havde jeg nok også gjort, hvis jeg var dreng i dag, lyder det med et smil.

Annonce

400 kilometer om dagen

Når Jakob Søgaard sætter sig ind i sin Google-vogn, skal han ikke foretage sig ret meget andet end at starte maskineriet og bilen, inden han triller afsted.

- Alting foregår mere eller mindre automatisk. Vi får dog en advarsel, hvis vi kommer forbi et trafikuheld eller en ambulance. Der kan vi trykke på en knap, så billederne ikke kommer med. Der sidder også en fra Google, som går billederne igennem bagefter - i hvert fald, hvis vi er kørt forbi et sted, hvor der er sket noget, fortæller Jakob Søgaard.

Fakta: Google Street View

En by som Viborg tager typisk to til tre dage at gennemkøre og fotografere, afhængig af vind og vejr - det skal helst være solskin.

En stor by som for eksempel Aarhus kan tage flere uger.

Det kan tage op til et halvt år, fra billederne er taget, til man kan se dem via Google Street View.

Street View blev lanceret i 2007.

Der er samlet flere end 170 milliarder billeder rundt omkring fra kloden.

Flere end 16 millioner kilometer er blevet kortlagt.

Det svarer i distance til omkring 400 gange rundt om jorden. Men vognen tager jo ikke den lige vej - og vender indimellem tilbage til de veje, der også tidligere er blevet taget billeder af.

Udstyret i og på bilen er også så avanceret, at det ikke gør nogen forskel, om man kører 50 kilometer i timen inde i byen eller 130 på motorvejen.

- Kameraet kan fint følge med. Vi skal bare overholde reglerne og følge trafikken. Rent teknisk er der ingen problemer.

Derfor kan Jakob Søgaard også tilbagelægge mellem 200 og 400 kilometer om dagen i sin vogn.

- Kører jeg inde i Aarhus centrum eller i villakvarterer rundt om i byerne, så kører jeg langsommere, end hvis det er ude på landevejen. Så der tager det selvfølgelig længere tid.

Fakta: Bilen og udstyret

Bil: Opel Astra.

Højde: 2,5 meter.

Syv kameraer på toppen - tager 360-graders billeder.

To HD-kameraer på siden.

To Lidar-radar-sensorer - foran og bagpå. De bruges til bestemmelse af afstande. Så ved at fokusere på en genstand kan sensorerne måle tiden for det reflekterede lys at vende tilbage til modtageren - og dermed bedømme afstanden præcist.

Bilen kan filme selv i relativ høj fart, men kører generelt langsommere for at være forsigtig.

I december og januar er det for mørkt til at køre rundt og skyde billeder, men ellers er Jakob Søgaard og hans tre kollegaer i Danmark på landevejen uge efter uge.

- Når man har tilbagelagt sit dækningsområde, kan man stort set starte forfra. Så er der kommet nye kort, så jeg har altid noget at vælge imellem. Men som man kommer igennem kortene, så kan der være mere eller mindre at vælge imellem i nogle perioder, lyder det fra chaufføren, inden han hilser af for at køre ud og tage flere billeder på gader og stræder i lokalområdet.

Annonce

Sådan bliver billederne til

Her er ifølge Google fremgangsmåden, når Google Street View bliver til:

Trin 1: "Først skal vi køre rundt og fotografere de steder, der skal vises i street view. Vi holder nøje øje med en lang række faktorer, herunder vejret og befolkningstætheden i de enkelte områder for at finde frem til, hvor og hvornår vi kan indsamle de bedst mulige billeder."

Trin 2: "For at matche hvert billede med den relevante geografiske placering på kortet kombinerer vi signaler fra bilens sensorer til måling af gps-data, hastighed og retning. Det giver os mulighed for at rekonstruere bilens nøjagtige rute og endda vippe og justere billeder efter behov."

Jakob Søgaard tilbagelægger mellem 200 og 400 kilometer om dagen, når han er ude med vognen. I sidste uge kørte han to dage i Viborg Kommune. Foto: Thomas Mark

Trin 3: "For at undgå huller i 360°-billederne tager tilstødende kameraer overlappende billeder, som vi så sætter sammen til et enkelt 360°-billede. Vi benytter derefter særlige algoritmer til billedbehandling for at mindske syningerne og skabe glidende overgange."

Trin 4: "Hastigheden, hvormed bilens tre lasere reflekteres i overflader, viser os, hvor langt væk en bygning eller et objekt er, og gør det muligt for os at konstruere 3D-modeller. Når du bevæger dig til et område i det fjerne, afgør 3D-modellen, hvilket panorama der skal vises for det pågældende sted."

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Vigtig huskeregel til købere: Der skal to underskrifter til, før boligen er solgt

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Bliver revet væk: Rækkehuse er populære hos køberne

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Westlife i Viborg er reddet: Ny dato i 2022

Viborg Nyt

Klumme: Flere hunde kan ikke være alene hjemme (del 2)

Viborg Nyt

Klumme: Kartoffelferie…

Viborg Nyt

Stort sommerhus-projekt på vej i Hjarbæk: - Det løfter området et niveau op

Viborg Nyt

Klumme: Øg din Q10-aktivitet i kroppen helt naturligt

Viborg Nyt

Holzmanns 'afløser' på plads i centret: Ny taske- og lædervarebutik flytter ind til black friday

Viborg Nyt

International trio gæster Viborg

Viborg Nyt

Lokal glæde over nye rejsevejledninger: - Der er et opsparet behov for at rejse ud og opleve

Viborg Nyt

Masser af muligheder for at få testet hørelsen gratis

Viborg Nyt

Lokalkendt slagtermester siger stop efter 30 år: - Timingen var rigtig, så det var med at slå til

Viborg Nyt

Klumme: Derfor er søvn vigtigt for dit sexliv - og meget andet

Viborg Nyt

Få det fulde overblik over uge 42 på Viborg-egnen: Det må du ikke gå glip af i din efterårsferie

Viborg Nyt

Klumme: Kulturnat og kulturdebat

Viborg Nyt

Opfordring til foreninger: Vi har 100.000 kroner - kom og søg

Viborg Nyt

Ny høreklinik er åbnet i Viborg: Tilbyder både at lukke lyden ind og holde den ude

Viborg Nyt

Gågadebutikken er 50 år og ejeren 75: - Jeg har ingen ønsker om en pensionist-tilværelse

Viborg Nyt

Sct. Mathias Centret bliver en butik fattigere

Viborg Nyt

Et helt unikt "ja tak-tilbud" til to unge hærværksmænd: Meld jer selv, så får I et stjerneskud og slipper for en politianmeldelse

Viborg Nyt

Trekløver i Overlund: - Vi klæder hinanden godt, men skal have flere ind og smage

Viborg Nyt

Klumme: Hvad kvinden ville ønske, at manden vidste om hendes seksualitet

Viborg Nyt

Efter 20 år i familien sælges kendt Viborg-restaurant - den nye ejer kommer fra konfliktfyldt afslutning i Bjerringbro

Annonce