Annonce
Viborg Nyt

Køkkenforhandler: Forbrugerne har vænnet sig til digitale handler

Bendt Østergaard og Svane Køkkenet har tæt på lige så mange kundemøder som før nedlukningen i december. De er bare blevet udelukkende digitale. Arkivfoto: Morten Pedersen
De fleste foretrækker naturligvis at se materialer og farver i en butik, men trods det melder Svane Køkkenet i Viborg, at antallet af kundemøder stort set ikke er faldet - de er bare gået fra at være fysiske til digitale.
Annonce

Viborg: Corona-krisen har lært os at søge mere på internettet, og forbrugerne er mere velforberedte omkring deres ønsker til et nyt køkken, når de første gang møder køkkenkonsulenten digitalt.

Sådan lyder meldingen fra Svane Køkkenet i en pressemeddelelse.

På landsplan oplever Svane Køkkenet omtrent en fordobling i antallet af digitale møder, som bookes i kædens 28 danske butikker.

Køkkenbutikken i Viborg, der som alle andre detailbutikker er lukket under de nuværende restriktioner, har normalt stort rykind i januar og februar. Foråret er højsæson for ombygninger og nybyggerier og dermed køkkenkøb. Butikken har imidlertid næsten lige så mange møder som normalt - blot digitalt:

- Under corona-krisen er forbrugerne blevet så meget mere digitale, at vi under den aktuelle nedlukning får mange flere digitale mødebookninger end normalt, fortæller Bendt Østergaard, Svane Køkkenet Viborg.

Annonce

Virtuel mix og match

Tendensen har længe været, at køkkenkøbet starter på nettet, og den forstærkes markant under corona-lukningen. Forbrugerne bruger mere tid hjemme på at blive klogere på udtryk, farver og stemninger.

Svane Køkkenet ser også flere søgninger via Google og andre søgemaskiner samt kædens eget website. Kunderne er derfor mere velforberedte og bevidste om de valg, som skal træffes omkring indretningen af nyt køkken eller bad.

De digitale forbrugere benytter i stor udstrækning også muligheden for selv at lege med at kombinere serier, farver og materialer i den digitale facilitet ”Mix og match”.

- Men uanset hvor meget forbrugerne har researchet på nettet, og hvor meget bedre vi alle er blevet til at håndtere virtuelle møder, så mangler de stadig det vigtigste før den endelige beslutning. Nemlig den fysiske oplevelse i butikken af hele indretningsløsninger, og især savner de muligheden for at kunne føle og fornemme materialernes overflade, farvernes spil og stemninger, siger Bendt Østergaard.

For at imødekomme kundernes ønsker om at kunne se og mærke farver og materialer tilbyder Svane Køkkenet i Viborg at komme hjem til dem med udvalgte materialer, så de kan få den fysiske fornemmelse. Det sker naturligvis under hensyntagen til corona-forholdsregler.

Andre køkkenfirmaer har nogle af de samme ordninger som Svane Køkkenet.


Under corona-krisen er forbrugerne blevet så meget mere digitale, at vi under den aktuelle nedlukning får mange flere digitale mødebookninger end normalt.

Bendt Østergaard, indehaver af Svane Køkkenet


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Når en drøm bliver til virkelighed

Viborg Nyt

Ny ung filialdirektør hos Nordea

Viborg Nyt

Kan kunsten redde verden?

Viborg Nyt

Se din partner med nye briller

Viborg Nyt

Hvorfor skrive en "ikke-historie"?

Annonce