Annonce
Viborg Nyt

Kabel-Kia gør livet vanskeligt for familiemedlemmer

Kia XCeed plug-in kan køre op til 59 kilometer på strøm alene. Foto: Kia
Kia XCeed kommer som plug-in - nyheden fejer på stort set alle områder eksisterende benzin- og dieselmodeller af banen.
Annonce

Danmark: Min første tanke, da jeg ser nyheden om, at der kommer en Kia XCeed med plug-in til en lav pris, er: Nu kan Kia Import Danmark godt finde en stor mark til alle de benzin- og dieselbiler, de ikke kan komme af med.

Det er nemlig sådan, at den nye plug-in på stort set alle områder udkonkurrerer de tre andre motorvarianter, der er i serien. Kia kan nemlig på grund af gunstige afgifter på øko-biler præsentere XCeed plug-in til bare 270.000 kroner, og det er endda med udstyr som mørktonede ruder, dellæder, adaptiv fartpilot, læder på rat og gearknop, otte tommer skærm, p-sensor bag og sikkerhedspakke.

Plug-in yder 141 hk, og skal man have den traditionelle benzin 140 hk og samme udstyr, er prisen 313.000 kroner. Den er altså 43.000 kroner dyrere end plug-in. Den almindelige benziner er opgivet til 14,3 km/l, og den har en halvårlig grøn afgift på 1200 kroner. Tallene for plug-in er 71,2 km/l og 370 kroner. Det skal selvfølgelig med, at plug-in bør være i selskab med en Clever-ladepakke. Med ubegrænset opladning ude og hjemme er startprisen 9800 kroner og den månedlige betaling 370 kroner. Ubegrænset opladning ude koster 2300 kroner i startpris og 245 kroner om måneden.

Man kan også go crazy med Pluspakken, der koster 30.000 kroner, men som har en værdi af 79.000 kroner. Den indeholder lædersæder med ventilation, el-førersæde med hukommelse, varme i bagsæder, alu-pedaler, elektrisk åbning af bagklap og andet.

Fra artiklen

Annonce

Betaler sig ikke

Nu kunne det jo være fint, hvis det kunne betale sig økonomisk at vælge en lille benzinmotor og lavt udstyrsniveau for dem, der bare ikke vil køre med kabel, men sådan er det ikke. Billigste XCeed med 1.0 120 hk og mindre koster 250.000 kroner. Der er altså kun 20.000 kroners spring op til versionen med mere udstyr, plus 21 hk og automatisk transmission.

Kia XCeed 1.6 136 hk diesel koster med laveste udstyr 265.000 kroner. Den har en opgivelse på 18,6 km/l og koster halvårligt 1630 kroner i grøn afgift - godt 1200 kroner mere end plug-in.

For at gøre livet vanskeligere for benzin og diesel, så må plug-in med fabriksmonteret anhængerpakke trække op til 1300 kilo, og man skal ifølge pr-koordinator hos Kia-importøren Lene Mejdal Iversen ikke regne med ventetid på nyheden. Den bygges nemlig i Slovenien og kan hurtigt komme til Danmark, og bilen er ikke så populær i det store udland som i Danmark på grund af vores lave afgifter på øko-biler.

Leje Majdal Iversen siger, at Kia ikke regner med, at plug-in gør de øvrige XCeed usælgelige, men hun lægger ikke skjul på, at importøren arbejder målrettet for at få kunderne til at vælge miljørigtige biler. Det er nemlig sådan, at der vanker EU-bøder til importører, hvis ikke de biler, der sælges, i gennemsnit har en CO2-udledning på under 95 g/km.

Annonce

Store pakker

Nu er der jo et højt udstyrsniveau i Kia XCeed plug-in, men der er alligevel et par store pakker, som er vanskelige at komme udenom. Intropakken har en værdi af 43.000 kroner, men den sælges for bare 15.000 kroner. Den indeholder blandt andet 10,25 tommer skærm med navi, digital instrumentering, el-førersæde med ventilation, trådløs opladning af telefon, blindvinkel-assistent, advarsel ved krydsende trafik, skiltegenkendelse, p-assistent og andet.

Man kan også go crazy med Pluspakken, der koster 30.000 kroner, men som har en værdi af 79.000 kroner. Den indeholder lædersæder med ventilation, el-førersæde med hukommelse, varme i bagsæder, alu-pedaler, elektrisk åbning af bagklap og andet.

Disse pakker kan kun købes til plug-in.

Kia XCeed plug-in

Kia XCeed har en fire cylindret 1.6 liters benzinmotor, der i samarbejde med en elmotor på 44,5 kW leverer 141 hk. Litium-polymer batteripakken er på 8,9 kW. Motorens drejningsmoment er 265 Nm, og accelerationen fra 0-100 km/t klares på 11 sekunder. Bilen er opgivet til 71,2 km/l, og den kan køre 48 kilometer på landet og 59 kilometer i byen på strøm alene. CO2-opgivelsen er 32 g/km.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Camping i skovens dybe stille ro

Viborg Nyt

Butikschef vender tilbage til Wagner

Viborg Nyt

Sex uden samtykke?

Viborg Nyt

Sund livsstil og stærke knogler

Viborg Nyt

Er det kedeligt at gå på museum?

Viborg Nyt

Baggårdsfortællere vågner af dvalen

Annonce