Annonce
Viborg Nyt

Klumme: Derfor er søvn vigtigt for dit sexliv - og meget andet

Vidste du, at det som mand er utroligt vigtigt at få sin nattesøvn?

Nu tænker du nok, hvad skal hun blande sig i det for? Jeg har det fint med fem timers søvn. Sådan har det været i mange år. Jeg kan ikke sove, hvis jeg går tidligt i seng.

Ja, det er muligt. Men har du tænkt over, at du måske har taget mere på, har et dårligere immunforsvar og mindre lyst til sex i den periode, hvor du har sovet mindre? Og hvordan går det lige med hukommelsen, humøret og koncentrationen?

Annonce

Det hænger sådan sammen, at under søvnen - især under REM-perioderne - dannes testosteronet, som afgør hvor meget sexlyst, du har. Når vi sover, restituerer vores krop, den nulstiller og gendanner brugte celler. Deriblandt vores kønshormoner.

Forskning viser, at de fleste mennesker har bedst af syv til ni timers søvn. Mange siger dog, at de ikke har brug for så mange timers søvn, men det er fordi, at de har vænnet sig til det. Fået vaner med at se film, spille spil eller være sammen med venner til langt ud på natten, og det kan være svært at vænne sig fra, hvis det giver en noget socialt.

Desværre er det sådan, at vi stille og roligt nedbryder vores immunforsvar, når cellerne ikke får nok tid til at regenerere og dermed danner vedligeholdende hormoner.

Vi bliver dårligere til at forbrænde fedt, fordi vores niveau af stresshormonet kortisol i blodet stiger, og vores krop ældes hurtigere.

Men det, som mange ikke ved, er, at når manden ikke får den dybe søvn, som man kun opnår ved søvn på over syv timer, danner han ikke så meget testosteron, som er det hormon som skaber sexlyst.

Hvad kan du så gøre ved det?

1. Få motion flere gange om ugen i 30 minutter, helst pulsen op en gang om dagen.

2. Gå i seng klokken 22 hver aften.

3. Se ikke på tv eller anden skærm lige inden, du skal sove.

4. Undgå koffein, the og cola efter klokken 16.

5. Skær ned på alkohol, det kan virke beroligende, men forstyrrer din søvn efter få timer.

6. Hvis du har bekymringer, så skriv dem ned på en blok, inden du går i seng.

7. Undgå elektronisk udstyr i soveværelset.

8. Sørg for udluftning og hav så lidt rod som muligt i soveværelset – mørklægningsgardiner er en god idé.

9. Sovemidler bør undgås, da de kan være vanedannende.

10. Få en god madras, så din krop er udhvilet om morgenen.

Hvis du har en stresset hverdag, hvor du kører i et højt gear, er det en god idé at lave afslappende aktiviteter sidst på dagen. Gå en rolig tur, lav meditation eller tag et varmt bad. Få nogle søvnritualer på samme måde, som når du putter børn.

Det er vigtigt at prioritere søvnen og ikke anlægge sig vaner med at hænge oppe til langt ud på natten. Har du først fået disse uhensigtsmæssige vaner, kan du godt bryde dem ved at danne nye vaner med faste sovetider. Gå i seng og stå op til faste tider også i weekenden. Vær tålmodig for det kan godt tage en uges tid. Giv ikke op, for det er livsforlængende og godt for dit sexliv.

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Klumme: Kartoffelferie…

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Klumme: Øg din Q10-aktivitet i kroppen helt naturligt

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

International trio gæster Viborg

Viborg Nyt

Lokal glæde over nye rejsevejledninger: - Der er et opsparet behov for at rejse ud og opleve

Viborg Nyt

Masser af muligheder for at få testet hørelsen gratis

Viborg Nyt

Lokalkendt slagtermester siger stop efter 30 år: - Timingen var rigtig, så det var med at slå til

Viborg Nyt

Klumme: Derfor er søvn vigtigt for dit sexliv - og meget andet

Viborg Nyt

Få det fulde overblik over uge 42 på Viborg-egnen: Det må du ikke gå glip af i din efterårsferie

Viborg Nyt

Klumme: Kulturnat og kulturdebat

Viborg Nyt

Ny høreklinik er åbnet i Viborg: Tilbyder både at lukke lyden ind og holde den ude

Viborg Nyt

Opfordring til foreninger: Vi har 100.000 kroner - kom og søg

Viborg Nyt

Gågadebutikken er 50 år og ejeren 75: - Jeg har ingen ønsker om en pensionist-tilværelse

Viborg Nyt

Sct. Mathias Centret bliver en butik fattigere

Viborg Nyt

Et helt unikt "ja tak-tilbud" til to unge hærværksmænd: Meld jer selv, så får I et stjerneskud og slipper for en politianmeldelse

Viborg Nyt

Trekløver i Overlund: - Vi klæder hinanden godt, men skal have flere ind og smage

Viborg Nyt

Efter 20 år i familien sælges kendt Viborg-restaurant - den nye ejer kommer fra konfliktfyldt afslutning i Bjerringbro

Viborg Nyt

Klumme: Hvad kvinden ville ønske, at manden vidste om hendes seksualitet

Viborg Nyt

Fik sin egen frisørsalon ved lidt af et tilfælde: Fyrrummet blev pludselig frit

Viborg Nyt

Klumme: Unge og fysisk aktivitet - er styrketræning for børn?

Viborg Nyt

Corona medførte uventet vækst: Nu vil butik ride videre på bølgerne

Viborg Nyt

Klumme: Kulturnatten i Viborg - når mørket falder på, lyser kulturen op

Viborg Nyt

Klumme: Flere hunde kan ikke være alene hjemme (del 1)

Viborg Nyt

Ole gav 170.000 kroner for en hjelm, et ur og en Knus Kræft-donation: - Det vigtigste var at give til børnene

Annonce