Annonce
Viborg Nyt

Lokale F&H svarer igen i sag om kopivarer: - Nej, vi har ikke kopieret Kasper Würtz

Ifølge F&H og Christian Bitz tegnede DR-programmet Kontant et fordrejet billede af sagen om krænkelse af ophavsret mellem Kasper Würtz på den ene side og F&H og Bitz på den anden. PR-foto
I sidste uge fortalte DR Kontant om retssagen, hvor keramik-virksomheden KH Würtz anklager Christian Bitz og isenkramgrossisten F&H fra Viborg for at kopiere design. Det har medført en storm af reaktioner mod Bitz og F&H, men det falder på et forkert grundlag, lyder det fra Bitz og F&H.

Viborg: Den store viborgensiske grossistvirksomhed F&H Scandinavia tabte tilbage i maj en retssag om - i samarbejde med den kendte designer Christian Bitz - at have kopieret dele af designet i produkter fra KH Würtz. Dommen fra Østre Landsret har F&H og Bitz efterfølgende ansøgt Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at anke sagen til Højesteret.

I sidste uge bragte DR-programmet Kontakt en udsendelse, hvor man fulgte indehaver af KH Würtz, Kasper Würtz, inden afgørelsen i Østre Landsret i maj, der altså stadfæstede Sø- og Handelsrettens dom fra 2020.

Her fremlagde DR-programmet blandt andet dokumentation for, at F&H’s indkøbschef i december 2014 skrev til producenten i Kina, at de: "Gerne må se ud som på denne hjemmeside (med et link til KH Würtz hjemmeside, red.). Det er her, designerne har deres inspiration fra."

Annonce

Og samme indkøbschef skrev blandt andet i en anden mail til producenten: "Det er ikke en nem opgave, fordi produkterne fra Würtz i Danmark faktisk er rigtig smukke, så vi vil bare gerne komme så tæt på som muligt i denne kvalitet og farve".

Taget ud af kontekst

Men de nedslag i mailkorrespondancen er ifølge F&H håndplukket af Kontant.

- Den e-mail fra F&H, som der fremvises i programmet, er taget ud af kontekst, da den udelukkende omtaler at opnå samme mathed i glasuren, som en række brands - herunder Würtz - har. Et glasur-udtryk, der ikke er retsligt beskyttet, skriver F&H i en pressemeddelelse under overskriften ”Nej, vi har ikke kopieret Kasper Würtz”.

- Programmet gengav et forvrænget og ukorrekt billede af, at F&H og Christian Bitz havde stjålet og kopieret design, og vi vil derfor gerne nuancere den konflikt, som vi har brugt mere end fem år på i det danske retssystem - og nu i medierne, lyder det fra Knud Lomborg, administrerende direktør i F&H.

Direktøren peger i øvrigt på, at retssagen om ophavsret kun gælder få produkter.

- Ud af vores store Bitz-kollektion, der består af flere end 500 produkter, er det fire produkter i tre forskellige farver, der er under anklage for at ligne Würtz-produkter, og de Bitz -produkter blev derfor helt fjernet fra butikkerne umiddelbart efter kendelsen i maj 2021. De øvrige Bitz -produkter, der kan købes i blandt andet i Imerco og Kop & Kande, indgår ikke i nogen juridisk tvist, og alle kan derfor med god samvittighed både købe og beholde deres Bitz -produkter

Annonce

Hvor meget købte Bitz?

Et andet vigtigt element i programmet var Christian Bitz’ besøg hos Kasper Würtz tilbage i 2014.

I programmet fortæller Kasper Würtz, at Christian Bitz under dette besøg var på keramikværkstedet i halvanden time, hvor han spurgte ind til produktionen og salg og ifølge Kasper Würtz: "købte stort set hele vores katalog". Dagen efter skulle Christian Bitz ifølge Kontant være taget til møde i F&H for at sætte gang i processen med et nyt mærke.

Her ses Christian Bitz med en Bitz-tallerken til venstre og en Würtz-tallerken til højre. PR-foto fra F&H

Men det afviser Christian Bitz i samme pressemeddelelse.

- Det er faktuelt ukorrekt, at jeg har besøgt Kasper Würtz og købt ét styk af stort set hele kollektionen, siger Christian Bitz og fortsætter:

- Jeg købte alene en gave til min kæreste, og de produkter er ikke blevet brugt i produktudviklingen og har absolut ingen ligheder med Bitz-kollektionen. Det er blandt andet på den baggrund, at jeg og F&H ønsker sagen prøvet i Højesteret. Men skulle retten finde endeligt, at de fire produkter i tre forskellige farver i sit glasur-udtryk - og altså ikke i formen - er en kopi af Würtz-produkter, vil virksomheden Würtz naturligvis få den erstatning, som retten kommer frem til, siger Christian Bitz.

Annonce

Shitstorm på nettet

I kølvandet på programmet fra Kontant er især Christian Bitz, men også F&H kommet i en regulær shitstorm på nettet.

Derfor ville vi - i tillæg til det, som F&H skrev i pressemeddelelsen - gerne have spurgt F&H's administrerende direktør Knud Lomborg, hvad han mener om den voldsomme reaktion, der har ramt virksomheden på de sociale medier. Og om han mener, at det kan komme til at påvirke F&H som virksomhed?

Men efter både opkald og mail med spørgsmål har Knud Lomborg ikke svaret på vores henvendelser.

Den e-mail fra F&H, som der fremvises i programmet, er taget ud af kontekst, da den udelukkende omtaler at opnå samme mathed i glasuren, som en række brands - herunder Würtz - har. Et glasur-udtryk, der ikke er retsligt beskyttet.

Knud Lomborg, administrerende direktør i F&H
Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Nu kan husejere betale tvungen gæld: Viborgensere skylder i snit 3.746 kroner

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

10 års jubilæum som chef i lokal brilleforretning

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Da Viborgs butikker gjorde oprør mod truslen fra vest

Viborg Nyt

Klumme: En udfordring der måske kan give mere sexlyst

Viborg Nyt

Orgelmatiné i Sortebrødre Kirke

Viborg Nyt

Oplev komikeren Geos "Søn af en psykopat"

Viborg Nyt

Tour de chambre: romankoncert på Skakbrættet

Viborg Nyt

Stort symfoniorkester spiller film-temaer

Viborg Nyt

Fortællinger om at blive far og det gode forældreskab

Viborg Nyt

Få testet hørelsen gratis

Viborg Nyt

Bellman-toner på Viborg Katedralskole

Viborg Nyt

Ny sæson med seniordans i Egekværnen

Viborg Nyt

Home holder åbent hus-weekend

Viborg Nyt

Forestilling: To klovne – to virkligheder

Viborg Nyt

Guidet fælleslæsning på Viborg Bibliotekerne

Viborg Nyt

Korkoncert i Vestervangs Kirke

Viborg Nyt

Knus Kræft i Viborg gør det igen: Næsten seks millioner kroner samlet ind til alvorligt syge børn

Viborg Nyt

750.000 kroner til Viborgs nye, eksperimenterende teater: - Det er en bekræftelse på, at vi er på rette vej

Viborg Nyt

Klumme: Bellman-toner på Viborg Katedralskole

Viborg Nyt

Klumme: Kæledyrsetik - hvem passer på hvem?

Viborg Nyt

Klumme: Forlæng livet med styrketræning

Viborg Nyt

Der er plads til selvironi, når de største boyband-hits bliver til musical i Tinghallen

Viborg Nyt

Varehusgigant mødte massiv modstand i Viborg: Nu kan den fejre 30 år i byen

Annonce