Annonce
Viborg Nyt

Mit bedste råd til stressforebyggelse: God søvn

Karina Riis
Annonce

Viborg: Det lyder banalt, men det absolut bedste råd, jeg kan give, når du skal forebygge stress, er at få 7-8 timers søvn hver nat. Du har nok energi til én dag ad gangen, så du har brug for at lade op, og det sker når du sover.

Udover at vi har brug for søvn til at vågne friske og veludhvilede, ja så sker der faktisk en masse, mens vi sover: Der bliver fjernet giftstoffer fra krop og hjerne. Kroppen restituerer, reparerer og opbygger modstandskraft, både fysisk og mentalt. Hjernen sorterer i al indkommen information og viden - og erfaringer flyttes fra korttids til langtidshukommelsen.

De fleste overvurderer den mængde af søvn, de får, så når jeg taler med klienter spørger jeg altid, hvornår de går i seng, og hvornår de står op. Så er det ret nemt at lave regnestykket bagefter.

Stress og søvnproblemer stærkt forbundne. Men er du stressramt, er det slet ikke sikkert, at du har svært ved at falde i søvn. Det er helt individuelt.

Nogle falder i søvn, lige når de rammer hovedpuden, og sover 8-9 timer. Men de vågner stadig med træthed i hele kroppen, som havde de kun sovet i få timer. Arbejder du i højeste gear igennem hele dagen, så har din krop og hjerne svært ved at komme ned i gear om aftenen, hvilket går ud over din søvn. Din søvnkvalitet er nemlig helt afgørende for, hvor godt udhvilet du er, når du vågner.

Her er fem råd til en bedre nattesøvn.

Annonce

1) Fjern ting udefra, der kan påvirke din søvn negativt

Fjern lys en halv time før sengetid: Særligt blåt lys fra telefoner og fjernsyn, som udsætter produktionen af stoffet melatonin, vores "indsovningsstof", hvilket gør det svært for os at falde i søvn.

Manglende aktivitet: En passiv livsstil har negativ indflydelse på din søvn.

Sene måltider: Et stort måltid inden sengetid, samt alkohol eller koffein, vil også påvirke din søvn negativt.

Annonce

2) Kortlæg dit søvnbehov

Find ud af, hvad dit søvnbehov er. Hvor mange timer du har brug for at sove for at føle dig frisk og veludhvilet næste dag.

Annonce

3) Regelmæssighed

Gå i seng og stå op på samme tidspunkter - hver dag. Det fremmer en regelmæssig døgnrytme. Undgå at sove middagslur i løbet af dagen - også selvom du er søvnig.

OBS: Er du hårdt stressramt så tag endelig middagslur. Sov, sov, sov så meget du kan, det har din krop brug for. Jo mere hvile, jo bedre.

Annonce

4) Brug soveværelset til at sove

Undgå ikke-søvnrelaterede aktiviteter i soveværelset, for eksempel arbejde, se tv og så videre. Brug soveværelset til at sove, så din krop ved, hvad den skal. Soveværelset skal selvfølgelig også bruges til sex og nærvær med din partner.

Annonce

5) Brug afspændingsteknikker

Lær en afspændingsteknik. Det reducerer de spændinger i kroppen, der modvirker din søvn. Brug den, hvis du vågner om natten eller har svært ved at falde i søvn.

Ovenstående anbefalinger kommer fra Dansk Center for Søvnmedicins Rapport "Søvn og Sundhed".

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Går du i teatret?

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Jagten på stenalderens kystjægere

Viborg Nyt

Et sidste farvel til Carte Blanche

Viborg Nyt

Fondsmillioner sikrer multisal

Viborg Nyt

Den anden MeToo-bølge er over os…

Viborg Nyt

Dracula i Viborg Musiksal

Viborg Nyt

Forestilling: O Sole Mio

Annonce