Annonce
Viborg Nyt

Nye kostråd - spis planterigt

Stig Ladefoged

Viborg: Endelig kom dagen, hvor de nye grønne kostråd blev lanceret.

Torsdag den 7. januar offentliggjorde Fødevarestyrelsen de nye kostråd, som sætter fokus på sundhed og klima. Heldigvis er en klimavenlig kost også en sundhedsfremmende kost, som kan nedsætte risikoen for, at man udvikler livsstilssygdomme som hjerte-kar-sygdomme, kræft og type 2-diabetes.

Hvordan ser denne kostform ud? Den skal være planterig.

Danskerne skal spise mindre kød og mange flere grøntsager, fuldkornsprodukter, frugter, bælgfrugter og lidt nødder og frø. Der er ingen tvivl om, at de nye kostråd er vand på min mølle.

En planterig kost er fundamentet for mine forskningsbaserede kostanbefalinger grundet de store helbredsgevinster, der er forbundet med dette kostmønster. Men for mange danskere vil de nye kostråd være en stor udfordring og omvæltning. Det er de færreste, som er i stand til at lægge det meste af kosten om. En god strategi er derfor at lave små ændringer ad gangen og lade disse blive en fast del af sin nye og sundere livsstil.

Udfordring: Mindre kød

Den største udfordring for danskerne bliver at skære ned for kødforbruget. I 2015 offentliggjorde Danmarks Tekniske Universitet et overblik over danskernes kostvaner. Her fandt de, at danskerne i gennemsnit spiser lidt mere end 1050 gram kød om ugen, heraf er 900 gram rødt kød (okse- og lammekød).

De tidligere kostråd anbefalede et maksimalt indtag af rødt kød på 500 gram om ugen. I de nye kostråd er det nu begrænset til 350 gram kød om ugen. Forskellen er både, at det er mindre kød, men også, at lyse kødtyper som kylling er inkluderet i 350 gram om ugen. Dette betyder, at danskerne generelt set bør begrænse deres kødindtag til en tredjedel af, hvad det er i dag.

Men hvad skal så tage kødets plads på tallerkenen?

Bælgfrugter og nødder

Når man fjerner en stor andel af kødet i danskernes kost, så er der plads til andre fødevarer. Her foreslår både jeg og Fødevarestyrelsen, at bælgfrugter og lidt nødder, bør fylde mere. De er rige på mange næringsstoffer, man finder i kød og protein, hvilket gør det til den oplagte erstatning for kød. Fødevarestyrelsens anbefalinger er, at det primært er bælgfrugter og fisk, som skal på tallerkenen i stedet for rødt og lyst kød.

Bælgfrugter er dog ikke danskernes bedste venner. I gennemsnit ligger indtaget på fem gram om dagen. Dette skal mangedobles, hvis danskernes skal nå op på de 100 gram tilberedte bælgfrugter dagligt. Her ligger en stor formidlingsopgave for Fødevarestyrelsen, hvis danskerne skal blive mere bekendt med bælgfrugterne - en nærmest ukendt fødevaregruppe blandt danskerne.

Men hvis du skulle være i tvivl, er der tale om kidney bønner, hvide bønner, sorte bønner, kikærter, røde linser, grønne linser og mange andre bønner og linser. De har virkelig mange anvendelsesmuligheder og jeg nyder dem altid i mine gryderetter, pastaretter, supper, salater eller i lasagnen. De kan også blendes med tilberedte grøntsager, krydderurter og krydderier til et lækkert smørepålæg til din rugbrødsmad.

Prøv dig frem og find dine favoritter.


Bælgfrugter er dog ikke danskernes bedste venner. I gennemsnit ligger indtaget på fem gram om dagen. Dette skal mangedobles, hvis danskernes skal nå op på de 100 gram tilberedte bælgfrugter dagligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Smag på heden

Viborg Nyt

Når en drøm bliver til virkelighed

Viborg Nyt

Ny ung filialdirektør hos Nordea

Viborg Nyt

Kan kunsten redde verden?

Annonce