Annonce
Viborg Nyt

Personlig træner: Sådan kommer du af med de ekstra sommerferiekilo

Annonce

Klumme: Sommerferien er godt i gang, og du nyder sikkert både pølser på grillen, is på stranden, og et koldt glas hvidvin i haven.

Ligesom julen gerne giver os lidt ekstra kilo på kroppen, er sommerferien også den tid på året, hvor vi spiser og drikker ekstra. Og her efter ferien skal mange af os i gang med at smide fedtet, som er blevet synlige på feriebillederne fra poolen. Der er mange måder at gribe det an på, og dette kan måske være en hjælp til at finde den metode, som virker for dig. Her vil jeg gennemgå IIFYM.

IIFYM er min foretrukne måde at køre en diæt på. IIFYM er en forkortelse at "If It Fits Your Macros".

Dette er en fleksibel tilgang til kosten, som betyder i teorien, at du kan spise hvad som helst og stadig tabe dig, hvis det er ønsket. Men betyder det så, at du kan leve af slik og pommes frites? I teorien ja, men dette vil være langt fra optimalt.

Lidt info om macros:

Protein = 4 kcal pr. gram.

Kulhydrat = 4 kcal pr. gram.

Fedt = 9 kcal pr. gram.

Fibre = 2 kcal pr. gram.

Det vil sige, at spiser du en kilde til kulhydrat (brød, ris, pasta, slik, kage, grøntsager), vil det have 4 kcal pr. gram. Forskellen er indholdet af fibre, og netop indholdet af fibre er vigtigt. Grøntsager har et højt indhold, hvor slik og kage stort set intet har.

Et eksempel på en dag:

2000 kcal: 160 g protein (4 kcal x 160g = 640 kcal) 240g kulhydrat (4 kcal x 240g = 960 kcal) 45g fedt (9 kcal x 45g) = 405 kcal.

Total = 2005 kcal

Ved et total på 2000 kcal, skal du så have 10-15g fibre pr 1000 kcal ind i kosten, og her er det, at du ikke bare kan spise, hvad du vil. Spiser du bare to-tre gode måltider med grønt, vil du få dit fiberindtag stillet.

Vi har alle mere lyst til de ting, vi ikke må få, så må du f.eks. ikke få chokolade i din kostplan, har du helt sikkert lyst til det hele tiden. IIFYM tillader at du spiser chokolade, så længe du kan få dine macros til at passe.

Har du en enkelt dag, hvor du rammer ved siden af, kan du dagen efter justere til, så det passer med tallene sammenlagt de to dage, så regnestykket kunne se sådan ud:

2400 kcal på dag 1, og 1600 kcal på dag 2. Der findes masser af gratis apps du kan bruge til at regne det ud med.

Annonce

Fordele ved IIFYM

Det er meget fleksibelt, og du går ikke rundt og har helt vild lyst til de ting, du ikke "må" spise, for der er ingen. Du kan være social uden problemer, og ingen synes, du er skør, fordi du har madpakke med til familiefesten. Dette er muligt at overholde over meget lang tid, da du ikke kører død i den samme kostplan. Og en af de vigtigste ting i forhold til vægttab er, at det er holdbart gennem lang tid.

Annonce

Ulemper ved IIFYM

Det kræver, at du registrerer alt din mad og drikke. Man kan til tider godt bliver overasket over, hvor hurtigt man rammer en macro, og så bliver det svært at få regnskabet til at gå op.

Sundhedsholdet i Viborg Nyt

I 2020 vil Viborg Nyt have faste klummer med vores "sundhedshold", der sætter fokus på gode vaner, kost, motion og andre sundhedsfremmende emner.

Brian Nielsen er 42 år og har 10 års erfaring som personlig træner. Han har virksomheden "Fit And Strong", hvor han er personlig træner, ved siden af et job som handicaphjælper. Han har dyrket triatlon samt deltaget i fitness- og bodybuilding-konkurrencer i mange år.

De tre på sundhedsholdet er Stig Ladefoged, Daniella Sanchez og Brian Nielsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Camping i skovens dybe stille ro

Viborg Nyt

Butikschef vender tilbage til Wagner

Viborg Nyt

Sex uden samtykke?

Viborg Nyt

Sund livsstil og stærke knogler

Viborg Nyt

Er det kedeligt at gå på museum?

Viborg Nyt

Baggårdsfortællere vågner af dvalen

Annonce