Annonce
Viborg Nyt

Protein, fedt eller kulhydrat: Sådan skal du spise for at tabe dig

Personlig træner Brian Nielsen
Annonce

Viborg: Hvilken slags kost skal jeg spise?

Dette spørgsmål stilles tit, da vi bliver mere og mere forvirret, hver gang vi åbner en avis eller tænder tv’et. Der er altid en, som har en ny smart måde eller slankekur, så du kan tabe dig.

Men faktum er, at du kun taber dig ved at indtage mindre energi (kcal), end du forbrænder.

Så om du fjerner kød, kulhydrater, som hvidt brød, eller undlader gluten og laktose, så er det underskuddet af energi, du taber dig af. Der er dog intet i vejen, med nogen af de overstående metoder, hvis det udelukkende drejer sig om at smide nogle kilo på vægten.

Jeg vil lige gennemgå de energikilder, vi får tilført fra kosten.

Sundhedsholdet i Viborg Nyt

I 2020 vil Viborg Nyt have faste klummer med vores "sundhedshold", der sætter fokus på gode vaner, kost, motion og andre sundhedsfremmende emner.

Brian Nielsen er 42 år og har 10 års erfaring som personlig træner. Han har virksomheden ”Fit And Strong”, hvor han er personlig træner, ved siden af et job som handicaphjælper. Han har dyrket triatlon samt deltaget i fitness- og bodybuilding-konkurrencer i mange år.

De tre på sundhedsholdet er Stig Ladefoged, Daniella Sanchez og Brian Nielsen.

Annonce

Protein

Protein består af en masse aminosyrer og er musklernes byggesten. Protein findes i kød og mælkeprodukter samt en masse plantebaseret kost. De sidstnævnte indeholder dog oftest også en stor mængde kulhydrat eller fedt.

Protein indeholder 4 kcal pr. gram. Du skal som minimum indtage 0,8 gram protein pr. kilo kropsvægt om dagen for at opretholde livsvigtige funktioner i kroppen, og op til 2,2 gram protein pr. kilo kropsvægt, hvis du udfører hårdt fysisk arbejde eller styrketræner. Protein skal tilføres gennem kosten.

Annonce

Fedt

Fedt har gennem tiden været meget upopulær, da man førhen troede, at hvis man spiste fedt, ville det sætte sig som fedt.

Dette sker igen kun, hvis du indtager mere energi, end du forbrænder. Det er også nemmere at gøre, da fedt indeholde 9 kcal pr. gram. Fedt er med til at opretholde normal hjernefunktion, optage fedtopløselige vitaminer (der er også vandopløselige) samt påvirke din hormonbalance.

Så det er altså ikke noget, du kan undvære gennem længere tid. Fedt fra nødder, frø, kerner, avocado og fed fisk bør foretrækkes frem for fedt fra kød og mælkeprodukter.

Kroppen har dog brug begge fedtkilder.

Annonce

Kulhydrat

Kulhydrat som hovedsagligt findes i frugt, kornprodukter, ris, pasta, kartofler og sukker, omdannes til glukose. Dette er kroppens primære energikilde, og kan lagres i muskler og lever. Kulhydrat indeholder 4 kcal pr. gram - præcis som protein. Kroppen har dog ikke direkte brug for kulhydrat, da kroppen selv kan finde ud af at omdanne både protein og fedt til glukose gennem nogle processer.

Så du behøver altså ikke tilføre kulhydrat gennem kosten. Og det er her, det vil være en fordel, at skære væk ved et ønsket vægttab. Jo hårde arbejde eller træning du laver, jo mere kulhydrat skal du bruge. Et stillesiddende arbejde som kontor vil ikke kræve meget i forhold til en murer eller tømrer.

Annonce

Fibre og alkohol

Så er der fibre med 2 kcal pr. gram, som hjælper på et sundt tarmsystem – og holder dig mæt i længere tid. Det anbefales at få 10-15 gram fibre pr 1000 kcal, du indtager. Fibre findes blandt andet i korn, nødder og grøntsager.

Alkohol som har 7 kcal pr gram - og er ikke noget vi overhovedet har brug for, selvom kroppen let kan omdanne og bruge energien derfra. Men det gør altså intet godt for dit kalorieindtag.

Jeg vil komme mere ind på selve sammensætningen af kosten i min næste klumme.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Ejendomsmægler går imod tendens

Viborg Nyt

Bliv en del af Viborgs historie

Annonce