Annonce
Viborg Nyt

Sexolog: Motion kan øge din evne til at få og holde rejsning

Det kan både være godt for kondien og sexlivet, at stramme snørebåndet og komme ud på en løbetur. Modelfoto: Scanpix
Annonce

Viborg: Det er nu bevist, at du kan øge dit testosterontal og forbedre blodcirkulationen i din bækkenbund og din penis ved at dyrke regelmæssig motion og skære ned på alkohol og rygning. Hvis du så også spiser groft og sundt, bliver det endnu bedre.

Rundt om i landet er fysioterapeuter begyndt at hjælpe mænd med rejsningsbesvær via almen fysisk træning. Ofte er der overvægt med i billedet, men for meget stillesiddende arbejde og inaktivitet i fritiden kan også nedsætte evnen til rejsning. Når du træner dine muskler, øger du niveauet af testosteron i kroppen.

Rejsningsbesvær kan være forbundet med overvægt af flere årsager. Den gode hårde rejsning er afhængig af en jævn forsyning af testosteron. Og da østrogenet ophober sig i fedt, kan man risikere at østrogenniveauet i kroppen bliver højere end testosteronniveauet, og det nedsætter evnen til rejsning.

Endnu et problem kan være, at overvægten forhindrer det naturlige blodomløb i at fungere, som det skal. Der er øget tryk på bækkenbunden, og dette kan problematisere rejsningen. Desuden kan meget mavefedt trække i bindevævet, så penis bliver trukket op i bughulen, så den ser mindre ud og ikke kan arbejde i sin fulde længde.

Overvægt kan også føre til forhøjet blodtryk og diabetes og disse to livsstilssygdomme skal behandles med medicin, og denne medicin kan også føre til rejsningsbesvær.

Dette er endnu flere gode grunde til at komme i gang med at røre sig og røre på sig… komme ud af starthullerne. Men gør det i dit eget tempo - stille og roligt i gang. Måske skal du bare gå en tur i starten. 30 minutter om dagen gør en forskel. Du vil opdage, at det bliver lettere og lettere, og du kan øge tempoet og lægge noget styrketræning ind.

Sexolog Kimi Sand
Annonce

Knib

Hvis du vil gøre endnu mere for at øge din evne til rejsning, så husk at få din bækkenbund med i træningsprogrammet. Det er ikke kun for kvinder, og hvis du jævnligt følger min klumme, ved du, at jeg har nævnt det før. Men det er så vigtigt, at det ikke kan siges for tit.

KNIIIIB! Både mænd og kvinder har gavn af de indre øvelser. De både øger evnen og udbyttet, du får større sanselighed og evne til at styre din rejsning og din udløsning. Hvis du er i tvivl om, hvordan du kniber, så tænk over, hvordan du holder på en prut. Det er de samme muskler, du bruger til det. Du kan også forsøge at løfte din penis, kun med de indre muskler. Når du er blevet god, kan du løfte et håndklæde.

Når du øger cirkulationen og træner mindst tre gange om ugen, øger du ikke bare kredsløbet, men også nervepåvirkningen, så din følelse af lyst bliver større.

Derudover giver styrke- og kredsløbstræning også øget mentalt velvære og dette forbedrer selvværdet og dermed troen på dig selv. Det kan hjælpe dig i soveværelset, så du begynder at tro på, at du kan holde rejsningen, jo flere gange, du oplever, at den virkelig holder.

Omvendt - for hver gang en mand mister rejsningen under akten, kan han gradvist miste troen på den og så bliver problemet større, og det kan være, at han har brug for professionel hjælp.

God træning derude og som sædvanligt er du velkommen til at komme med spørgsmål og kommentarer på info@kimisand.dk.

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Småt - men godt - modeshow

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Ny medarbejder hos By Brorson

Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Tag på tur med Bymanden

Viborg Nyt

Lær dit barn at spotte en groomer

Viborg Nyt

Mindfulness kan være vejen frem

Viborg Nyt

Brygmesteren stopper hos Viborg Bryghus

Annonce