Annonce
Viborg Nyt

Klumme: Tag TRX’en med i tasken

Viborg: Forår og sommer står for døren, og lysten til at komme ud bliver større og større. Fuglene fløjter, og vi ved jo alle, at er du dus med himlens fugle, så har du fundet ind til det, der er allermest værd.

Så hvorfor ikke få det mest ud af det, når du alligevel befinder dig i naturen på tur med familien eller alene med din cykel - og det er her, at TRX’en kommer ind i billedet.

TRX’en er et fantastisk redskab, der er nem at have med. Den kan være i en lille rygsæk, for den fylder ikke meget, men effekten af den er kæmpestor.

Annonce

Den er det perfekte redskab til utallige øvelser, hvor du 100 procent bruger din egen kropsvægt, og du kan justere den efter dit eget niveau. TRX’en er med til at skabe stabilitet, mobilitet og balance. Ved alle øvelser er din core aktiveret. Core er betegnelse for mavemusklerne - både de skrå, de lige og den store tværgående, som går hele vejen rundt om kroppen. Det vil sige, at du både træner mave, ryg og bækken.

TRX’en hjælper lynhurtigt med at skabe en stæk core-stabilitet, som du får gavn af i mange andre sammenhænge. Løb, styrkeløft, cykling og dagligdagens gøremål kræver alle en stærk core, hvis du vil undgå nogle af de følgeskader, der kan opstå.

For rigtig mange er en stærk core lig med en synlig six-pack, men det er så langt fra sandheden, som det kan være. De fleste er nemlig ikke klar over, at også ryg og bækken spiller en stor rolle. Hvis man husker alle musklerne - ikke kun six-packen - vil man hurtigere opbygge en stæk core, og den kan være fundamentet til en nemmere hverdag.

Jeg træner selv TRX to til tre gange i ugen - både inde og ude. Jeg har tit TRX’en med på mine ture, da det er super nemt lige at smide et 30 minutters program ind i løbet af dagen. Jeg nyder den følelse, den slags træning giver mig, da jeg mærker musklernes aktivering på en helt anden måde end ved styrketræning.

Her er mine fire favoritter, når det kommer til TRX-træning:

1) TRX Squat jump

2) TRX Hip press

3) TRX Crunch

4) TRX Row

Grunden til, at jeg er fan af netop disse fire øvelser, er, at squat jump får min puls op og giver god eksplosiv træning. Hip press er med til at ramme min bagkæde, og derved kan den være med til at forebygge eventuelle skader. Crunch brænder bare, og den aktiverer hele kroppen. Og row er med til at give mig en bedre holdning.

Der er et væld af øvelser på nettet, og man kan sammensætte et program præcis efter egne ønsker. Brug de programmer, der allerede ligger på nettet, men husk at starte med basisøvelserne, hvis ikke du er vant til at træne. Der er også mulighed for hoppe på et TRX-hold eller kontakte en personlig træner.


TRX’en er et fantastisk redskab, der er nem at have med. Den kan være i en lille rygsæk, for den fylder ikke meget, men effekten af den er kæmpestor.

Annonce
Annonce
Viborg Nyt

Ny erhvervsrådgiver i EDC Erhverv

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Sejlcenter havde standerhejsning

Annonce