Annonce
Viborg Nyt

Træningsekspert: Tre øvelser, der gør kroppen strandklar på rekordtid

Hvis det primære mål er at smide kropsfedt anbefaler Sebastian Lundberg også at lave konditionstræning og øvelser som eksempelvis "burpess", der gode for kroppens forbrænding. Pressebillede
Mange begår den fejl, at de starter alt for sent med at gøre kroppen strandklar siger træningsekspert.
Annonce

Viborg: Sebastian Lundberg, der er personlig træner, har gode råd til at blive strandklar på kort tid.

- Selvom dine tanker ikke endnu er på stranden, burde du allerede nu være i fuld gang med at træne, hvis du vil stå skarpt, når du skal i bikinien eller badeshortsene fortæller Sebastian Lundberg.

- Hvert år bliver jeg kontaktet af mennesker, der gerne vil være strandklar på urealistisk kort tid. Det er som om, at det først bliver en del af vores mindset, når det gode vejr rammer Danmark, men det er bare med at komme i gang nu, hvis man vil have gode resultater, når badesæsonen åbner, siger han.

Sebastian Lundberg forklarer, at en tommelfingerregel er, at man kan smide et halvt kilo om ugen, men hvis motivationen virkelig er der, kan det godt lade sig gøre at smide et helt kilo. Og motivationen er ofte i særlig stærk, når sommersæsonen nærmer sig.

- Der er to tidspunkter i løbet af året, hvor folk er motiveret for at give den en ekstra skalle. Det er når vi går ind i det nye år og op til sommeren. Den motivation, man får foræret, når det er ved at være tid til at vise kroppen frem, handler det om udnytte, uden at du selvfølgelig overtræner og får følgeskader, siger Sebastian Lundberg.

Kvinder og mænd vil ofte gerne opnå noget forskelligt med deres træning, og de har heller ikke samme fysiske forudsætninger for øvelserne.

Sebastian Lundberg anbefaler derfor tre øvelser til henholdsvis kvinder og mænd.

Annonce

Tre øvelser til mænd

Op til sommersæsonen vil mænd typisk træne maven, brystkassen og armene fortæller Sebastian Lundberg. Han har derfor sammensat tre øvelser, der er effektfulde i forhold til at træne netop disse kropsområder.

* Bænkpres med vægtstang

Bænkpres er en oplagt øvelse fordi den har en stor effekt på brystkassen og armene, hvor særligt triceps bliver trænet. Har du ikke adgang til et fitnesscenter kan du i stedet tage push-ups.

* Hanging leg raises

I øvelsen hanging leg raises træner du særligt din mave, men du har hele kroppen involveret, og det gør øvelsen harmonisk og god for din krop. Så er den i øvrigt udfordrerne for de fleste, næsten uanset niveau. Er den for hård at udføre kan du som alternativ lave øvelsen Jackknife sit-up.

* Chinups

Chipups er en af de mest harmoniske øvelser. Den styrker ryggen, og er vigtigt for din holdning. Endelig er øvelsen også god for dine biceps – den muskel mange mænd ynder at flekse. Har du har svært ved at lave øvelsen, kan du få hjælp af et elastik eller en træningsmakker.

Annonce

Tre øvelser til kvinder

Kvinderne har oftest fokus på at træne baller, lår og mave, når de kommer til Sebastian Lundberg, for at få hjælp til at blive strandklar. Herunder kan du se de øvelser Sebastian Lundberg oftest anbefaler til kvinder, der vil gøre lidt ekstra for at blive føle sig helt klar til stranden.

* Squat

Hvis man vil opnå strammere baller og lår, er øvelsen squat umulig at komme uden om.

Er du øvet i at lave squats anbefaler Sebastian Lundberg, at du bruger en vægtstang imens, for at opnå det største effekt af øvelsen.

* Hip Thruster

Øvelsen Hip Thruster er ligeledes god for både baller og lår. I denne øvelse kan du også med fordel anvende en vægtstang for at opnå en større effekt. Øvelsen laves liggende modsat squat, der gør den lidt teknisk lettere at udføre.

* Mountain Climber

En intens øvelse, der foregår i et højt tempo. Øvelsen er særligt effektfuld for mave, lår og arme. Desuden giver øvelsen en høj puls og en god forbrænding.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Ejendomsmægler går imod tendens

Annonce