Annonce
Viborg Nyt

Vælg oftere planteprotein fremfor animalsk protein

Stig Ladefoged.
Annonce

Viborg: Forskning viser, at der kan være store sundhedsfordele ved en fornuftigt sammensat plantebaseret kost. Den nordamerikanske diætistforening konkluderede i 2016, at vegetarer og veganere har en reduceret risiko for at udvikle visse former for kræft, forhøjet blodtryk, fedme, type 2-diabetes og hjerteproblemer. Trods denne forskningsbaserede rapport, er det de færreste, som ønsker at overgå til en 100 procent plantebaseret kost. Det kan være en meget stor omvæltning.

Derfor viser jeg ofte et billede af Canadas nye tallerkenmodel fra 2019, både til mine livsstilssamtaler og foredrag, efterfulgt af ordene: "Spis mere plantebaseret".

Annonce

Plantebaserede kostråd

Det behøver ikke at være 100 procent eller ingenting. I Canadas kostråd viser de en tallerkenmodel, hvor halvdelen af tallerkenen er frugt og grønt, 25 procent er fuldkorn og de sidste 25 procent er, hvad de kategoriserer som proteinrige fødevarer. Her er der både animalske proteinkilder (kød, æg og mejeriprodukter) og plantebaserede proteinkilder (bælgfrugter, nødder og frø). Tallerkenmodellen er dækket 90 procent af planter og 10 procent af animalske fødevarer. De forsøger hermed at vise, at vi netop bør spise mere plantebaseret.

Der kan sagtens indgå animalske fødevarer, men det bør være tilbehør på tallerkenen. De anbefaler, at vi oftere spise plantebaserede proteinkilder fremfor animalske. Min anbefaling er, at du prøver dig frem og ser, hvor du selv kan skære ned for de animalske fødevarer og skrue op for planterne i din daglige kost.

Annonce

Lev længere og sundere

Flere forskningsforsøg har vist, at der er fordele ved denne strategi. Et observationsstudie publiceret i 2016, havde fulgt 130.000 personer i 30 år. Her kiggede forskerne på forsøgspersonernes kostvaner og hvilke sygdomme, de endte med at udvikle og i værste fald dø af. De mest plantespisende havde en klar overlevelsesfordel. Ved at bytte 3 procent af deres daglige kalorier fra animalsk protein ud med planteprotein, fandt forskerne en markant lavere risiko for tidlig død af enhver årsag. Simpelt sagt levede de længere uden sygdom. Ud fra deres beregninger, var der fordele ved at udskifte protein fra fisk, kylling og mejeriprodukter med bælgfrugter, nødder og frø. Mens endnu større fordele blev observeret, hvis det i stedet var rødt kød, æg og forarbejdet kød (leverpostej, spegepølser, pølser, andet kødpålæg og bacon), der blev byttet ud med planteprotein.

Den amerikanske kræftforening er enige. Her i 2020 har den amerikanske kræftforening udmeldt deres opdaterede syn af kostens indvirkning på kræft. Her anbefaler de også, at tallerkenen fyldes op med planter. Men det interessante er, at de har samme holdning til prioriteringen af proteinkilder. Fremfor rødt og forarbejdet kød, bør vi oftere vælge bælgfrugter. Efter bælgfrugter, anbefaler de fisk og dernæst kylling.

Derfor anbefaler jeg altid, at man forsøger at spise mere plantebaseret. Det er ikke alle, der kan eller vil spise udelukkende plantebaseret, men selv små justeringer i en mere plantebaseret retning kan medbringe sundhedsfordele.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Viborg Nyt

Ryd op i roderiet

Viborg Nyt

Adventsudstilling over to gange

Viborg Nyt

Ansvar bliver man bare klogere af

Viborg Nyt

"Fem Fede Dage" på Viborg Gymnasium

Viborg Nyt

Fra sort fredag til sort måned

Viborg Nyt

Styrk naboskabet under coronakrisen

Annonce