Annonce
Vinderup Avis

Vognmand trækker håndbremsen

Marie og Ole Olesen har drevet vognmandsforretning i Ejsing i 45 år. På et tidspunkt havde de 17 lastbiler. Nu tæller vognparken syv-otte lastbiler. Til gengæld udgør virksomheden Genfa en pæn del af den samlede forretning i dag. Foto: Allan Damgaard

Vognmand Ole Olesen har slået bremserne i og overladt styringen af Ole Olesen Totaltransport i Ejsing til sønnerne Steen og Claus. Han fylder 70 år og benytter anledningen til at forlade et firma, der har udviklet sig utrolig meget, siden Marie og O

Annonce

Det trak i den unge Ole Olesen at køre lastbil. Han var begyndt i lære som kommis i en købmandsforretning i Sevel, men det var livet bag det store rat på landevejen, der for alvor tændte fremtidsdrømmen hos Ole Olesen.

- Jeg tog stort kørekort, da jeg havde mulighed for det. Jeg blev grebet af at køre lastbil - godt hjulpet på af en svoger, der var vognmand. Det var nok det frie liv, der tiltalte mig, siger Ole Olesen.

Han færdiggjorde købmandsuddannelsen, men umiddelbart efter fik han job hos en vognmand, og efter to år købte han sammen med sin hustru, Marie Olesen, et lille vognmandsfirma i Ejsing. Det var i 1971.

Firmaet blev senere til Ole Olesen Totaltransport, og de seneste år har sønnerne Steen og Claus været med i foretagendet. Nu har Ole Olesen valgt at overlade styringen til de to sønner. Han fylder 70 år fredag den 27. januar, og det er for ham en passende anledning til at slå bremserne i.

Lørdag den 28. februar markeres det med en reception i Ejsing-Egebjerg-Hallen, og her fejrer Ole Olesen både sin 70 års fødselsdag og 45 års jubilæum som selvstændig.

- Det er nogle år siden, at Steen og Claus blev medejere af firmaet. De vil gerne køre det videre, og jeg synes, det er passende at stoppe som 70-årig. Så kan man godt trække sig tilbage, siger Ole Olesen, der dog stadig gerne vil give et hånd med, når der bliver behov for det.

Det samme vil Marie Olesen, der altid har siddet på kontoret.

Annonce

Ville selv bestemme

Ole Olesen kan tydeligt huske, hvorfor han var interesseret i at købe Svend Risums lille vognmandsfirma med to lastbiler i Ejsing tilbage i 1971.

- Jeg arbejdede hos en vognmand, hvor der ikke var noget at køre med om vinteren. Derfor var jeg vinterfyret, og når man dengang var på understøttelse, så blev man - som man gør i dag - sendt forskellige steder hen for at arbejde. Det havde jeg ikke lyst til. Derfor måtte jeg have mit eget firma, så jeg selv kunne bestemme, siger Ole Olesen.

Han blev selvstændig som blot 24-årig. Der var to medarbejdere i det firma, som Marie og Ole Olesen overtog.

- Jeg ville gerne have, at de fortsatte. Men de havde ikke lyst til at køre for sådan en ung knægt som mig. Heldigvis blev den ene af dem i firmaet, og ham havde vi i mere end 30 år, siger Ole Olesen.

Det unge ægtepar fik hurtigt gang i hjulene. De var driftige og forstod at se de muligheder, der bød sig i en branche, hvor der var mange om buddet til de såkaldte almindelige vognmandsopgaver.

- Det gælder om at kunne tilbyde noget, som alle andre ikke kan, siger Ole Olesen.

Annonce

Kørte om natten

Selv om Ejsing er en lille by, så var det på hjemmebanen, at der lå to store indtjeningsmuligheder. Dels hos byens foderstofsforretning og dels hos betonværket. Der skulle køres foder ud til landmændene, og det kom ret hurtigt til at ske i tankbiler. Samtidig skulle betonværket, der efterhånden havde vokset sig stor, forsynes med sand og grus.

- Vi havde rigtig meget arbejde for betonværket, og jeg valgte i en periode at køre om natten, så vi kunne være så effektive som muligt, siger Ole Olesen.

Så kunne han sove om dagen. Eller det vil sige: Det var planen. Ofte blev det ikke til så mange timers søvn, inden nye opgaver ventede.

Nu bliver der til gengæld mulighed for at slappe lidt af for ægteparret Olesen. Til det formål har de købt et sommerhus i det nærliggende Aalbæk. Her kan de nyde naturen.

- Vi har ikke holdt meget ferie gennem årene. Vi havde senest en uges ferie, da Ole blev 50 år, siger Marie Olesen.

- Ja, hvis du spørger Marie, så har jeg sikkert arbejdet for meget gennem årene, siger Ole Olesen og smiler.

Marie nikker.

Annonce

Genbrug og træpiller

De har ikke været bange for at kaste sig over nye forretningsområder gennem årene.

- Set i bakspejlet har vi taget nogle chancer. Det gjorde vi f.eks., da vi investerede i en speciallastbil til tømning af septiktanke. Det var for tidligt. Det behov kom først nogle år senere. Til gengæld fik vi en almindelig slamsuger, og det gav os en del arbejde, siger Ole Olesen.

Det kunne måske også virke som at tage en chance, da de købte byens gamle betonværk og omdannede det til Genfa. Navnet står for Genfabrikation. Her bliver byggeaffald omdannet til forskelige typer grus, der kan bruges til bundsikring, gårdspladser og veje. Der sælges også skærver til haveanlæg.

- Vi har mange byggefirmaer og anlægsgartnere, der kommer forbi for at hente mindre portioner af de mange forskellige varer, vi sælger, siger Marie Olesen.

Genfa har siden 2006 produceret og solgt træpiller, og det er efterhånden også blevet en pæn forretning. Her leveres råmaterialet blandt andet af Vinderup Træindustri.

Ole Olesen Totaltransport tæller i dag 11 medarbejdere og syv-otte lastbiler. Da vognparken var på sit højeste, talte den 17 lastbiler.

- Tænk dig alle de millioner af kilometer, vi har kørt gennem de 45 år, og så har vi ikke været involveret i så meget som én alvorlig trafikulykke. Det er rart at tænke på, siger Marie Olesen.

Annonce

Mest læste

Annonce
Vinderup Avis

Vinderup Avis lukker

Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vinderup Avis

Turteldue-kunstneren udstiller

Mest læste

Seneste nyt

Vinderup Avis

Jul på borgen

Vinderup Avis

Julemarked hos FDF'erne

Vinderup Avis

Julemarked i 7'eren

Annonce