Annonce
Trafik

Kæmpestort rør med kabler bugseres gennem havnen

Røret bliver transporteret fra Selinevej på Amager gennem Københavns Havn og videre til H.C. Ørstedsværket, hvor det bliver trukket i land tidligt om morgenen. Herfra bliver det ført op langs Vasbygade og frem til borehullet ved Gamle Vasbygade 50. Sejlruten for bugsering af rørene gennem Københavns Havn og videre til H.C. Ørstedsværket er markeret på kortet.
Et én kilometer langt kablerør bugseres onsdag gennem Københavns Havn - i slæbebåd fra Selinevej til H.C. Ørestadsværket. Via en tunnel 17 meter under jorden skal rører trækkes til Gamle Vasbygade, hvor byggeriet af den første af i alt seks fordelingsstationer netop er i gået i gang, så der kan komme strøm til fremtidens el-tog.

Seks fordelingsstationer skal sætte strøm til fremtidens el-tog. Og onsdag 25. november vil Banedanmark bugsere et én kilometer langt føringsrør gennem Københavns Havn. Røret skal føre kabler fra H.C. Ørstedsværket til fordelingsstationerne, som skal sikre, at der er strøm nok til de nye el-tog.

Røret skal i sin fulde længde fragtes med slæbebåd fra Selinevej på Amager til H.C. Ørstedsværket. Via en tunnel 17 meter under jorden skal røret trækkes til Gamle Vasbygade 50, hvor byggeriet af den første fordelingsstation netop er gået i gang. Herefter vil røret få indlagt et forsyningskabel på 132kV, som skal forsyne den nye fordelingsstation med strøm.

- Vi har gang i rigtig mange store og vigtige investeringer for at fremtidssikre vores jernbane, og vi har for nylig sendt det første nye ellokomotiv på skinnerne. Det er et vigtigt skridt på vejen mod den grønne omstilling af den kollektive transport, at togene på fremtidens jernbane kører på strøm, og derfor skal vi selvfølgelig også gøre klar til, at alle de nye el-tog kan forsynes med strøm lige så snart, de er klar til afgang fra stationerne, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse.


Det er et vigtigt skridt på vejen mod den grønne omstilling af den kollektive transport, at togene på fremtidens jernbane kører på strøm, og derfor skal vi selvfølgelig også gøre klar til, at alle de nye el-tog kan forsynes med strøm.

Benny Engelbrecht, transportminister


At kablet skal bugseres i sin fulde længde, er ganske usædvanligt. Det skyldes, at kablet ikke kan svejses efter at være blevet trukket gennem Københavns Havn. Derfor har det været nødvendigt at transportere kablet i sin fulde længde inden svejsning.

Selve bugseringen gennem Københavns Havn finder sted fra cirka klokken 00.00 og frem til klokken 07.00 onsdag morgen. Derefter vil røret blive trukket op fra inderhavnen og op til H.C. Ørstedsværket i løbet af hele dagen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce