Annonce
Parkering

K foreslår: Beboere i Bryggens Bastion skal kunne købe beboerlicens til parkering

En radering af den færdigebyggede Bryggens Bastion, som den vil tage sig ud fra Sundholmsvej. Illustration: Bach Gruppen
Konservative vil give beboere i Bryggens Bastion mulighed for at få beboerlicens til parkering i nærområdet, selv om regler vedtaget for fem år siden forhindrer det. Teknik- og miljøborgmesteren vil hellere svække incitamentet for at have bil i byen.

Beboere i det nye boligkvarter Bryggens Bastion, der lige nu vokser op på Faste Batteri-grunden langs Njalsgade, kan ikke købe en beboerlicens til parkering i gaderne i nærområdet.

I 2016 var der nemlig i den årlige Parkeringsredegørelse politisk flertal for ikke at medtage sådanne byudviklingsområder i det betalingsområde, hvor man kan få beboerlicens. På den måde ville man sikre, at beboere i de ældre bydele kan finde en parkeringsplads.

I lokalplanen for Bryggens Bastion er det specificeret, at beboernes parkering skal foregå i en etableret kælderparkering, og de p-pladser er til gengæld ikke til rådighed for resten af nærområdets beboere i den kommunale parkeringsordning.

Annonce

Men Konservativt Folkeparti, der sammen med Venstre i 2016 stemte imod beslutningen om nye byudviklingsområder i Parkeringsredegørelsen, stiller nu forslag om, at beboerne i Bryggens Bastion alligevel får adgang til at købe beboerlicens til parkering i nærområdet.

Partiet tror ikke på, at en parkeringsplads for hver 150 kvadratmeter bolig, som det er beskrevet i lokalplanen for Bryggens Bastion, er nok til at opfylde beboernes behov.

- Det er ærgerligt, at der kun er plads til parkering til hver tredje lejlighed i kælderen under byggeriet. Der burde have været plads til alle beboere, så det ikke gav øget pres på gadeparkeringen. Hvis de heller ikke har adgang til en beboerlicens, så er der kun tilbage at betale timeparkering, og det har ingen da råd til, siger Jakob Næsager, gruppeformand for Konservative.

Hellere færre biler

Mens Næsager står på mål for bilisternes ret til parkering, repræsenterer teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) den anden front i københavnsk trafik- og parkeringspolitik, som handler om at fremme andre transportformer.

- Ved nybyggerier er der krav om, at der skal etableres parkeringspladser på grunden, og hvis vi åbner op for beboerlicenser, vil vi få flere parkerede biler på de københavnske gader og fortovskanter. Biler fylder utroligt meget i København, og jeg ser langt hellere en by med liv mellem husene og grønt i gaderne end en by præget af parkerede biler, siger borgmesteren.


Løsningen er ikke at gøre parkering mere attraktivt for nogle, det er generelt at gøre det mindre attraktivt, så der bliver et større incitament til at benytte sig af grønne transportformer

Ninna Hedeager Olsen (EL)


Ninna Hedeager Olsen vil derfor hellere styrke incitamentet for at vælge cykler og offentlig transport.

- Jeg synes ikke, det er rimeligt, at nogle københavnere skal betale mere for at parkere. Men løsningen er ikke at gøre parkering mere attraktivt for nogle, det er generelt at gøre det mindre attraktivt, så der bliver et større incitament til at benytte sig af grønne transportformer, og så vi får en by med liv i gaderne i stedet for motorstøj, siger borgmesteren.

Konservatives forslag forventes behandlet på teknik- og miljøudvalgets møde 12. april.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce