Annonce
Bjerringbro Avis

25 år med bilsalg

Jesper Frederiksen fejrer 25 års jubilæum hos Lihn & Boi i Løvskal. Foto: Hanne Bliksted
Jesper Holmgaard Frederiksen fejrer 25 år som sælger hos Lihn & Boi

Løvskal: Landsbyen Løvskal gør ikke meget væsen af sig, men hvis man siger Lihn & Boi, så ved mange, at  det er her, at en af landets højest scorende Toyota-forhandlere - målt på kundetilfredshed - har adresse. Firmaet har også afdelinger i Hobro, Viborg og Skals, men det var i Løvskal det hele startede, og det var også her Jesper Holmgaard Frederiksen i 1995 startede som juniorsælger efter afsluttet læretid i administrationen på Viborg Sygehus.

Medejer af bilfirmaet Morten Lihn var overbevist om, at den unge mand også kunne sælge biler, for han havde set, hvordan Jesper behandlede kunderne, når han hjalp sin svigerfar med at sælge tøj på forbrugermesser hos Toyota i Løvskal. Den nyansatte sælger fik en god start, efter den første arbejdsdag var der åbent hus i weekend, hvor han solgte to biler og også aftalte en byttepris for kundernes gamle biler.

- Jo jeg fik en flyvende start, for jeg havde endnu ikke lært, hvordan jeg skulle lave en slutseddel, mindes 49-årige Jesper Frederiksen, som 1. maj kan fejre 25 års jubilæum hos Lihn & Boi.

Annonce

Bilnørd

Han erkender, at han er en rigtig bilnørd. Allerede som barn gik han meget op i biler og læste magasinet Bilreyv med stor interesse og var altid opdateret på de nyeste modeller, brændstofforbrug og andre vigtige detaljer. Og han holder stadig øje med de nyeste modeller.

- Det kan godt tage lidt ekstra tid, når Jesper sælger en bil. Han taler med kunderne - hos os kaldet gæster, byder dem på kaffe og forsøger at finde ud af hvilken bil, de har behov for. Han opbygger et tillidsforhold, men erfaringen er, at den tid er godt givet ud, siger Morten Lihn med et anerkendende blik på jubilaren.

- 25 års erfaring gør, at jeg nogle gange - efter at have spurgt ind til kundens behov, anbefaler en anden model, end den de ønskede. Når de så har tænkt over det, så kommer de ofte igen og køber den bil, som jeg anbefalede. Det er også med til at give mere tilfredse kunder, siger Jesper Frederiksen.


25 års erfaring gør, at jeg nogle gange, efter at have spurgt ind til kundens behov, anbefaler en anden model, end den de ønskede. Når de så har tænkt over det, så kommer de ofte igen og køber den bil, som jeg anbefalede. Det er også med til at give mere tilfredse kunder.

Jesper Frederiksen, jubilar.


- Bilkøb er for de fleste den næststørste investering efter huskøb, derfor kræver det også en god rådgivning. Vi lever ikke af at sælge én bil men af at sælge biler, for kunderne skal være glade for deres nye bil. Og de skal gerne komme igen, tilføjer han med henvisning til, at mange af firmaets kunder har kørt Toyota i flere årtier.

Han lægger meget vægt på, at han lærer kunderne at kende. Og efter at han i otte måneder i 2005 solgte biler for et andet firma, fordi han havde lyst til at prøve noget andet, blev han bekræftet i, at den personlige kontakt, der er tid til at opbygge hos Toyota i Løvskal, betyder mere end mange umiddelbart tror.

- Det var godt at komme tilbage, siger Jesper Frederiksen, som kom tilbage, da Lihns Toyota-forretninger i Løvskal og Hobro netop var fusioneret med Bois Toyota-afdelinger i Skals og Viborg, og han fik ansvaret for Lihn & Bois afdeling i Løvskal.

Annonce

Hybridbiler

Jesper Frederiksen kigger også på biler, når han sammen med hustruen Tina og parrets to børn rejser ud i verden.

- Det er altid sjovt at se de Toyota-modeller, som vi ikke har i Europa. I USA er det store biler, som typisk er større end den store Rav 4, vi sælger i Danmark, mens modellerne i Thailand er mere robuste, fordi vejene ikke er i så god stand som i Europa, siger han, som altid får sin helt egen side til bilfotos, når familien laver fotobøger efter ferien.

Nu er der så gået 25 år i Løvskal, og selv om Toyota allerede for 24 år siden introducerede de første hybridbiler, så er det som meget andet nyt, at det tager tid at vænne folk til den nye slags biler.

- Fremtiden er biler, som kører på enten el eller brint. I øjeblikket er 80 procent af de biler, vi sælger hybrid-biler, som kører på el og benzin. Næste år kommer den første Toyota, som kun kører på el, på markedet, og på sigt er det måske brint, som er det primære brændstof, lyder det fra Jesper Frederiksen, som altid glæder sig til at se de nye Toyota-modeller og selv skifter bil cirka en gang om året.

Annonce
Annonce
Bjerringbro Avis

Gratis golf til seniorer

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bjerringbro Avis

Krydsordsvindere

Annonce