Annonce
Ugeavisen Bramming

Anders mestrer kunsten at bygge et orgel

Tre piber - bygget af nu pensionerede snedker Egon Knudsen Bramming - og nu af Anders Havgaard gjort klar til onsdag aftens store orgelkoncert i Sneum Kirke. Foto: Kirsten Enevoldsen

Anders Havgaard Rasmussen fra Bramming er i gang med at bygge orgel nummer 20 - det er til Budolfi Kirke i Ålborg. De sidste 14 dage har han dog haft travlt med at stemme orglerne i Sct. Ansgar og Sneum kirker til orgelfestivalen.

Annonce

Bramming / Sneum: Når koreanskfødte Jiwon Seo - vinderen af sidste års stort anlagte Wadden Sea Organ Competition - onsdag aften giver koncert i Sneum Kirke, er det et fornemt orgel, hun spiller på. Det er - ligesom orglet i Sct. Ansgar Kirke i Bramming - bygget af lokale Anders Havgaard Rasmussen fra Bramming.

Anders Havgaard, 65 år, blev - efter fire års mesterlære-uddannelse hos Bruhn & Søn i Årslev syd for Aabenraa og to års konservatorieuddannelse i Esbjerg, i 1976 færdig som både orgelbygger og organist. Sammen med sin lærerhustru, Brynhild, bosatte han sig i Bramming, indrettede sit værksted og var i 35 år tillige leder af Bramming Mandskor.

En snes orgler landet over har Anders bygget. Håndarbejde til sidste pibe og med et næsten lidenskabeligt forhold til hver enkelt. Aktuelt bygger han på et nyt orgel til Budolfi Kirke - domkirken i Ålborg.

Brammings orgel er lidt som en bondeknøs. Robust, stout med hang til lidt pral. Orglet her i Sneum er som en blid, romantisk pige - lidt poetisk.

Anders Havgaard Rasmussen
Anders Havgaard på arbejde i Sneum Kirke, hvor orglet nu er stemt og klar til onsdag aften, når Jiwon Seo sætter sig til rette ved det - for at leve op til anmeldelsen fra sidste år, da hun vandt finalen i Ribe Domkirke: ?Hun har alt fra det vildt fabulerende til det stramt kontrollerede - og det hele ind imellem?. Foto: Kirsten Enevoldsen
Annonce

Personligt og individuelt

Den igangværende orgelfestival her i det sydvestjyske er årsag til, at han de sidste 14 dage har haft travlt med at stemme orglerne i Bramming og Sneum, som er lige så personligt og individuelt skabt som kirkerne:

- Det er kirkerummet, der er altafgørende for, hvordan et orgel skabes. Og så naturligvis det enkelte menighedsråds ønsker, fortæller Anders - og svømmer næsten drømmende hen over beskrivelsen af de to lokale orgler:

- Brammings orgel er lidt som en bondeknøs. Robust, stout med hang til lidt pral. Orglet her i Sneum er som en blid, romantisk pige - lidt poetisk, siger Anders, da vi træffer ham på en stige ved orglet i Sneum Kirke.

Det store lyse orgel - middelstort med 17 orgelstemmer og 20 piber - i Sct. Ansgar Kirke i Bramming. Foto: Kirsten Enevoldsen
Annonce

Jiwon Seo i Sneum

Orglet i Sneum er en snes år gammel. Vinterfugt og tør luft har sat sine spor, og da succes-organisten Jiwon Seo, der er uddannet i Leipzig, nu skal spille ved én af de 13 orgelkoncerter under festivalen, skal Anders have instrumentet bragt i ypperste stand.

Orglet i Sneum er - efter menighedsrådets ønske - karakterfuldt. Orglets facadepiber er af kobber, og den bløde, varme, rødlige kobberlød er helt karakteristisk. I modsætning til orglet i Sct. Ansgar Kirke, hvis facadepiber er af tin.

Sneum Kirkes orgel: Med sikkerhed det eneste orgel i landet med tre manualer og kun 10 forskellige stemmer, siger Anders Havgaard, der nyder at spille på orgel i lige så høj grad som han holder af at bygge dem - helt efter individuelle ønsker og muligheder. Foto: Kirsten Enevoldsen
Annonce

Ben og moseeg

I alle Anders' orgler er de sorte tangenter fremstillet - håndgjort hjemme på værkstedet i Bramming - af 4-5000 år gammelt moseeg fra Pedersborg Mose ved Sorø, mens de hvide tangenter er af slebet, ubleget ben.

I den lille Sneum Kirke er der tre manualer: Med garanti den eneste kirke i Danmark med tre manualer og kun 10 forskellige stemmer, fastslår Anders, mens han nænsomt viser tre fine træpiber - fremstillet af amerikansk nøddetræ af høj kvalitet.

Orgelbygger og organist Anders Havgaard Rasmussen afleverede orglet her til menigheden i Sct. Ansgar Kirke i forbindelse med høstgudstjenesten i 2016. Foto: Kirsten Enevoldsen
Annonce

Tone- klang- og musikkendskab

Som det fremgår: Orgelbyggeri er håndværk, der forudsætter tone-, klang- og musikkendskab. Hver pibe skal desuden - på millimeter - have den helt korrekte størrelse. Ellers bliver klangen forkert.

Hver pibe har sit navn: Vox Humana (menneskestemme), Vox Anglica (englestemme) og så videre. Med hensyn til pibe-størrelse kommer her næste opgave for orgelbygger Anders:

- Piberne er målt op efter det berømte Compenius-orgel, der står i Frederiksborg Slotskirke. Oprindelig var orglet nemlig et danseinstrument, som spillede kammermusik og spillede op til vals i de store europæiske fyrstehuse. Compenius byggede det til hertugen af Braunschweig-Wolfenbüttel. Her stod det færdigt i 1610. Da så hertugen døde, skænkede hans enke orglet til Christian den fjerde, som lod det opstille i Frederiksborg Slotskirke.

- Målene findes i Musikhistorisk Museum i København, og her henter jeg dem, når jeg er i gang med at bygge et orgel, siger Anders Havgaard, der nu glæder sig til at nå så mange orgelkoncerter som muligt her under festivalen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Bramming

80/20

Ugeavisen Bramming

Her handles med alt

Annonce