Annonce
Ugeavisen Bramming

Hvordan var din oplevelse eller Tak fordi du handlede

Jeg har ikke behov for at evaluere. Jeg har behov for en ordentlig behandling og et ordentligt produkt, skriver Peter Møller Nielsen i denne uges klumme. Privatfoto
Med handel og køb af oplevelser på nettet skal du regne med at blive offer for en syndflod af reklamer og et omsiggribende evalueringshysteri.
Annonce

Klumme: De fleste er vist klar over, at en tilværelse på nettet eller online, som nogle kalder det, indebærer en form for overvågning af dine handlinger. Sådan er det bare, og kan man ikke lide den slags, skal man holde sig fra e-mails, Facebook, Twitter, Instagram og alle de andre såkaldte sociale platforme.

Jeg har efterhånden vænnet mig til at foretage mange indkøb på nettet. I mange år har jeg selv søgt flyrejser, hotelophold, udlejningsbiler og oplevelser på nettet. Den slags foregår i reglen på fortræffeligste vis. Man søger en flyrejse, finder den bedst egnede og fluks har du klaret den del af din kommende ferie. Det er let, hurtigt og effektivt.

Desværre må du så leve med, at dine aktiviteter på nettet lynhurtigt indebærer en strøm af reklamer, som du dybest set ikke er interesseret i, og som du bestemt ikke har bedt om. Jeg oplever især den slags på Facebook og har efterhånden lært, hvordan jeg undgår disse uønskede reklamer.

Hvis jeg skal være grov, hvad der naturligvis ligger mig meget fjernt, har jeg en klar fornemmelse af, at evaluerings-hysteriet er producenternes forsøg på at skaffe en form for loyalitet hos mig som kunde. Ligesom syndfloden af reklamer er evalueringen et forsøg på at fastholde min opmærksomhed på en måde, som jeg ikke nødvendigvis bryder mig om.
Annonce

Der er penge i skidtet

Det er ganske interessant at tænke sig, at den amerikanske student, som i sin tid opfandt det sociale medie med titlen Facebook, i dag er en af vor klodes rigeste personer. Om han selv var klar over det, ved jeg ikke, men han havde faktisk opfundet en fantastisk, netbaseret reklame-platform. Vi, der egentlig bare er interesseret i Facebook som et medie, hvor vi kan komme med personlige opdateringer, er nu ofre for reklame-syndfloden. Der er i den grad penge i skidtet.

Når du så har kæmpet dig igennem og ud af strømmen af reklamer, dukker den næste udfordring op. Du kan nemlig ikke foretage dig ret meget på nettet, før du bliver bedt om at evaluere din oplevelse ved at foretage indkøb af en vare, tjenstydelse eller oplevelse.

”Tak fordi du handlede hos os” eller ”Hvordan var din oplevelse?” Sådan lyder det gang på gang, samtidig med at din leverandør trygler dig om at evaluere dit indkøb. I starten følte jeg mig måske lidt beæret over, at folk på den måde interesserede sig for min oplevelse i forbindelse med et indkøb, et møde, en oplevelse eller et besøg, som jeg ret beset ikke havde bedt om, men som jeg på det nærmeste var tvunget til at acceptere.

Annonce

Krydser

Du kan ikke tage på en ferie uden efterfølgende at blive bedt om at evaluere dit ophold på det 4-stjernede hotel med all inclusive og dyre udflugter. Hvis du er heldig, kan du nøjes med at markere et antal krydser: Ingen eller et enkelt kryds betyder en dårlig oplevelse, mens seks krydser betyder en chartertur, der nærmer sig det sublime.

Et møde med din bankrådgiver følges helt naturligt op af en opfordring til at evaluere mødet. Her er det ikke nok at markere et antal krydser. Her er det også nødvendigt at forholde sig til en længere række af spørgsmål, der skal besvares.

Annonce

Min restlevetid er for kort til evalueringer

Det tager ikke lang tid at sætte nogle krydser. Men andre gange bliver du bedt om at bruge fra for eksempel tre til 15 minutter på en længere evalueringsskrivelse. Netop min opfattelse er vigtig, fordi den kan bidrage til at give mig en (endnu) bedre oplevelse næste gang, hedder det så fristende.

Men så tænker jeg, at for en 75-årig som mig er det lang tid at bruge på en stribe evaluerings-skrivelser. Som 75-årig er ens restlevetid trods alt begrænset, og jeg må erkende, at den resttid, der nu måtte være tilmålt mig, i hvert fald ikke skal misbruges til at udfylde evaluerings-skemaer.

Hvis jeg skal være grov, hvad der naturligvis ligger mig meget fjernt, har jeg en klar fornemmelse af, at evaluerings-hysteriet er producenternes forsøg på at skaffe en form for loyalitet hos mig som kunde. Ligesom syndfloden af reklamer er evalueringen et forsøg på at fastholde min opmærksomhed på en måde, som jeg ikke nødvendigvis bryder mig om.

Jeg har ikke behov for at evaluere. Jeg har behov for en ordentlig behandling og et ordentligt produkt. Og det får jeg heldigvis langt de fleste gange. Hvis ikke, skal jeg nok finde ud af at brokke mig – også uden evalueringsskemaer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Bramming

Årets instruktør

Annonce