Annonce
Ugeavisen Bramming

Venstre ønsker snarlig handling: Nedlæg Grindsted-banen og lav den om til en sti

Den gamle jernbane mellem Grindsted og Bramming er efterhånden groet til. Det sidste tog kørte på banen i 2012, og nu er de fire kommuner, som banen går igennem, ved at nærme sig en aftale med Banedanmark om at overtage banen. Borgmesterkandidaterne fra Venstre, Morten Thorøe (Vejen), Stephanie Storbank (Billund) og Mads Sørensen (Varde), ønsker, at banen bliver fjernet og om dannet til en sti. Et ønske, som også V-borgmester i Esbjerg, Jesper Frost Rasmussen, bakker op om. Foto: Alex Hermann.
På tværs af kommunegrænser ønsker Venstres borgmesterkandidater i de fire kommuner, som Grindsted-banen løber igennem, at fjerne banen og i stedet anlægge en sti.

Sydjylland: Den gamle jernbane mellem Grindsted og Bramming bør nedlægges, og der bør i stedet etableres en sti til gående og cyklister. Det mener i hvert fald Venstres borgmesterkandidater i de fire kommuner, som jernbanen går igennem. De er gået sammen for at formulere en fælles vision for den bane, der gennem det meste af et årti har ligget øde hen.

Det var i 2012, at det sidste tog kørte på banen, der siden har stået uberørt hen og i dag nærmest er groet til. Banen er ejet af Banedanmark, som for tiden forhandler med kommunerne Esbjerg, Varde, Vejen og Billund om en overtagelse. Hvis – eller når – en sådan overtagelse er landet, bør den gamle jernbane fjernes og laves om til en sti, mener de tre borgmesterkandidater.

- En cykelsti, der er fuldt asfalteret og markeret og udstyret med gadelys vil nok ikke være realistisk. Så mange skattekroner vil vi nok ikke kunne forsvare at bruge på det. Men en grussti, som vil være billig at vedligeholde, burde være realistisk, siger Morten Thorøe, der sigter efter borgmesterkæden i Vejen Kommune.

Annonce

Ønske om afvikling

De fire Venstre-kandidater er enige om, at de på den anden side af et valg vil prioritere at få gjort noget ved den gamle jernbane, som i mange landsbyer er en torn i øjet, fordi den mere eller mindre deler de små byer op.

- Lad os nu få sat noget damp under den bane. I de mange landsbyer, der ligger langs banen, er der et stort ønske om at få banen fuldstændigt afviklet, og det håber vi kan ske forholdsvis hurtigt, siger Mads Sørensen, borgmesterkandidat i Varde Kommune.

Grindstedbanen

  • Grindstedbanen er 39,9 kilometer lang og går fra Bramming til Grindsted.
  • Banen blev indviet den 1. november 1916.
  • Det sidste passagertog kørte på banen den 22. maj 1971, mens det sidste godstog kørte den 3. juni 2012.
  • Der er fjernet cirka et par kilometer af jernbanen. Så der er cirka 38 kilometer jernbaneskinner tilbage.

Hvis Grindsted-banen bliver omdannet til en sti, vil det give endnu en mulighed for vandring for de mange, der ønsker en mere aktiv ferieform, som har vist sig meget efterspurgt blandt danskerne.

- Jeg bor ved Hærvejen. Jeg havde i sin tid vanskeligt ved at se potentialet i en sti langs Hærvejen, for hvem gad dog gå på den? Men jeg kan bare konstatere, at det er der rigtigt mange, der gør, siger Morten Thorøe.

Annonce

Kræver en sammenhæng

Det er Varde Kommune, der på vegne af de fire kommuner forhandler med Banedanmark om en overtagelse af banen. En sådan overtagelse kan muligvis komme i hus på den anden side af sommerferien, og så er ønsket altså på tværs af kommunerne – i hvert fald i Venstre-land – at banen bliver forvandlet til en sti. Der er også enighed om, at det er nødt til at ske i et fælles arbejde mellem de fire kommuner.

- Det hjælper ikke noget, hvis det kun er den ene af kommunerne, der laver noget på sin del af strækningen. Der er nødt til at være en sammenhæng, siger Stephanie Storbank, borgmesterkandidat i Billund Kommune.

Hun er bosiddende i Stenderup-Krogager, som efter hendes overbevisning vil få stor gavn af at få jernbanen tryllet om til et sti.

- Når dagplejerne bruger idrætscentret, er de nødt til at gå langs med Egebjerg Landevej og Østervangsvej. Det ville være en stor gevinst for dem at kunne gå langs med denne sti, siger hun.


En cykelsti, der er fuldt asfalteret og markeret og udstyret med gadelys vil nok ikke være realistisk. Så mange skattekroner vil vi nok ikke kunne forsvare at bruge på det. Men en grussti, som vil være billig at vedligeholde, burde være realistisk.

Morten Thorøe (V), borgmesterkandidat, Vejen Kommune


Annonce
Annonce
Ugeavisen Bramming

Vi skal stå sammen i Bramming

Annonce
Annonce
Ugeavisen Bramming

Trafikkaos slutter kommende weekend

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Bramming

Motion og sundhed

Ugeavisen Bramming

Coronaår giver forsamlingshus et acceptabelt underskud

Ugeavisen Bramming

Tid og forfald

Ugeavisen Bramming

Familievenligt sankthansbål på Skøjtesøen

Ugeavisen Bramming

Per har fire roller i 7-kantens ”Fyrtøjet”

Ugeavisen Bramming

BB slap helskindet gennem 2020

Ugeavisen Bramming

Solvejg vil stå på pinde for lånerne. Nu går hun på pension

Ugeavisen Bramming

Kollektiv fodboldfest i Hunderup

Ugeavisen Bramming

Hunderup-Sejstrup bliver landets første grønne landsby

Ugeavisen Bramming

Har du set hund, der er løbet langt hjemmefra?

Ugeavisen Bramming

Efterlyser aktiviteter på Banegården

Ugeavisen Bramming

Politi på opgave: Hallo, der er altså ensrettet her

Ugeavisen Bramming

Fremgang på 200 procent: De helt unge vil være spejdere i Bramming

Ugeavisen Bramming

Nye medlemmer strømmer til hos spejderne i Gørding

Ugeavisen Bramming

Spejdere melder om stagnation på landsplan

Ugeavisen Bramming

Kristine fejret med et mærke

Ugeavisen Bramming

Derfor er vi spejdere

Ugeavisen Bramming

Børn lægger mariehøns rundt i Bramming

Ugeavisen Bramming

BB i Jyllandsserien

Ugeavisen Bramming

V-holdet sat til kommunalvalget

Ugeavisen Bramming

Anja startede sit eget rengøringsfirma og har nu fem ansatte:  - Det er vildt, hvordan det går fremad

Annonce