Annonce
Finske Tommi Toijas små lermænd er ret højrøstede trods deres ellers små størrelser. De rammer publikum med deres umiddelbare ærlighed, idet de små figurer "tykhovederne", som Toija kalder dem, præsenterer tragiske skæbner på grænsen til det komiske. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Digeposten

Melankoli og humor forenes i ny udstilling

Melankoli, længsel og humor er tre ord, der er tæt forbundet med den nye udstilling 'Essens - Hovedlinjer i nordeuropæisk kunst' på kunstmuseet i Tønder. I udstillingens værker kommer disse følelser til udtryk gennem åndelige landskaber, eftertænksomme portrætter, ekspressivitet i værkerne, men også gennem ironi og humor.
Annonce
  • Finske Tommi Toijas små lermænd er ret højrøstede trods deres ellers små størrelser. De rammer publikum med deres umiddelbare ærlighed, idet de små figurer "tykhovederne", som Toija kalder dem, præsenterer tragiske skæbner på grænsen til det komiske. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Vilhelm Hammershøis maleri "Interiør med læsende kvinde. Strandgade 30" er et typisk nordisk kunstværk fra starten af 1900-tallet. Der er benyttet mørke farver, og stemningen i maleriet kan virke trist og melankolsk. To centrale beskrivelser for den nordeuropæiske kunst på det tidspunkt, forklarer Tønder Kunstmuseums inspektør, Søs Bech LadefogedFoto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Et andet omdrejningspunkt for den nordeuropæiske kunst er naturen. Det ses i høj grad med Jens Søndergaards maleri "Hav i storm". Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • En af de surrealistiske kunstnere, der er udstillet, er Georg Baselitz med sit værk Carlo Maggio fra 2002. Hans ønske var at revolutionere malerkunsten. Hans bidrag til det blev at vende sine værker på hovedet. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • En del af værkerne i udstillingen "Essens - Hovedlinjer i nørdeuropæisk kunst" er dunkle i blandt andet farvevalget og motiv. Den triste og melankolske stil kendetegner den nordeuropæiske kunst. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Humor og ironi er et af temaerne i udstillingen. Det kommer blandt andet til udtryk i de surrealistiske værker, der er udstillet. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Det er blandt andre Tønder Kunstmuseums inspektør, Søs Bech Ladefoged (på billedet), og enhedsleder for kunsten i Museum Sønderjylland, Anne Blond, der har stået for udstillingen, som indeholder Tønder Kunstmuseums egne værker. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Den danske kunstner Svend Wiig Hansen er også repræsenteret på udstillingen. I 1954 fik han sit gennembrud, da hans skulptur "Moder Jord" vakte en hel del opsigt, mens den var udstillet foran Aarhus Rådhus. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Den finske kunstner Kain Tapper brød med den akademiske skulpturtradition, hvor der i høj grad er produceret skulptur i bronze, sten og metal. I stedet gav Tapper sig i kast med at producere i træ. Her ses værket "Havet", som med minimal bearbejdelse af træet fremstår som en enkel og rå skulptur. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Kunstmuseet Tønders nye udstilling "Essens - hovedlinjer i nordeuropæisk kunst" kan opleves frem til 1. marts 2020. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Kunstmuseet Tønders nye udstilling "Essens - hovedlinjer i nordeuropæisk kunst" kan opleves frem til 1. marts 2020. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Kunstmuseet Tønders nye udstilling "Essens - hovedlinjer i nordeuropæisk kunst" kan opleves frem til 1. marts 2020. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Kunstmuseet Tønders nye udstilling "Essens - hovedlinjer i nordeuropæisk kunst" kan opleves frem til 1. marts 2020. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Kunstmuseet Tønders nye udstilling "Essens - hovedlinjer i nordeuropæisk kunst" kan opleves frem til 1. marts 2020. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Kunstmuseet Tønders nye udstilling "Essens - hovedlinjer i nordeuropæisk kunst" kan opleves frem til 1. marts 2020. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Kunstmuseet Tønders nye udstilling "Essens - hovedlinjer i nordeuropæisk kunst" kan opleves frem til 1. marts 2020. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Vilhelm Hammershøis maleri "Interiør med læsende kvinde. Strandgade 30" er et typisk nordisk kunstværk fra starten af 1900-tallet. Der er benyttet mørke farver, og stemningen i maleriet kan virke trist og melankolsk. To centrale beskrivelser for den nordeuropæiske kunst på det tidspunkt, forklarer Tønder Kunstmuseums inspektør, Søs Bech LadefogedFoto: Hans Chr. Gabelgaard
  • Et andet omdrejningspunkt for den nordeuropæiske kunst er naturen. Det ses i høj grad med Jens Søndergaards maleri "Hav i storm". Foto: Hans Chr. Gabelgaard
  • En af de surrealistiske kunstnere, der er udstillet, er Georg Baselitz med sit værk Carlo Maggio fra 2002. Hans ønske var at revolutionere malerkunsten. Hans bidrag til det blev at vende sine værker på hovedet. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Seneste nyt

Annonce