Annonce
Hedensted/Juelsminde Avis

Fremgang for omsætningen i de lokale butikker

Butikkerne har stort set alle holdt åbnet under coronakrisen med masser af håndsprit og afstand mellem kunderne. Foto: Elisabet D. Hyttel
Butiksbarometeret for de lokale butikker viser fremgang i april ovenpå en hård marts. Men forbruget er stadigvæk ikke oppe i normalt gear.
Annonce

Hedensted: Der er fremgang at spore for detailhandelsbutikker i Hedensted. Det viser avisens butiksbarometer for april måned.

Den gennemsnitlige omsætning steg fra indeks 75 i marts til indeks 90 i april. Et tegn på, at forbrugerne er ved at finde pengepungen frem igen.

Avisen bringer et månedligt butiksbarometer, der er baseret på butikkernes omsætning i forhold til samme måned sidste år, et såkaldt indekstal. Formålet er at fælge butikkernes vej ud af coronakrisen, som har ramt mange hårdt.

Tallet dækker over, at nogle butikker omsætter for langt mindre, end de plejer, mens andre butikker omsætter for mere. Forskellen på det højeste og det laveste indekstal er således 151 i marts måned og 85 i april måned .

Avisen har bedt Heidi Baltzer Schmidt, der er erhvervskonsulent med ansvar for butiksområdet i Hedensted Kommune, om at se på tallene.

- Jeg tænker, de er et meget realistisk billede af, hvordan det ser ud. Tallene kunne måske have set værre ud, men fordi der er stor opbakning fra byen, ser det ikke helt sort ud, vurderer Heidi Baltzer Schmidt.

Hun hører både positive og negative historier fra butikkerne, men faktisk en del positive. Mange butikker har nemlig været tvunget til at gøre noget, de ikke plejer at gøre, eksempelvis være mere på sociale medier eller køre ud med varer til folk.

- Dem, der virkelig har gjort noget, har også formået at lave en omsætning. Og det er ting, som de også kan bruge efter coronakrisen. Det er jo virkelig god service, at man får den gode viden fra den lokale butik og så ovenikøbet får leveret varen til døren, siger Heidi Baltzer Schmidt.

Krisen er bestemt ikke afblæst, mener erhvervskonsulenten, for forbruget kan ændre sig i takt med, at storcentrene åbner.

- Jeg tror også forbrugeradfærden har ændret sig. Det er svært at sige konkret hvordan, men der bliver ændringer, siger Heidi Baltzer Schmidt, der er spændt på at følge tallene de kommende måneder.

- Det betyder alt, at folk handler lokalt. Brunt papir for samtlige vinduer - det er ikke et scenarie, vi ønsker nogen af os.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce