Annonce
Horsens Posten

Omdiskuteret p-hus er åbnet: Her er det endelige resultat, forklaringen på holdepladsen til busser og et kig på udsigten fra toppen

Der mangler stadig at blive fjernet en lift fra busholdepladsen, og der er en mindre fejl på p-skiltet, der ikke viser 'ledigt' ordentligt. Og der er andre småting, som skal ordnes. Men der er ledigt i p-huset, som man nu kan benytte sig af - det åbnede nemlig tirsdag morgen. Foto: Mads Dalegaard
Opførelsen af parkeringshuset i Rædersgade i Horsens har været omdiskuteret. Nu står det færdigt og kan tage imod de første biler. Avisen har taget et kig på det endelige resultat.

Horsens: Lystavlen ved indgangen er blevet tændt og viser 'ledigt', og dermed kan de første biler nu trille ind i parkeringshuset på Rædersgade i Horsens. En stor markering af åbningen er det ikke blevet til, men om ikke andet er huset blevet åbnet tirsdag morgen.

Der er tale om et p-hus med 180 offentlige pladser og 14 private, som er reserveret til naboer. Og så er der tale om en bygning, der både i beslutnings- og byggefasen har været genstand for debat i blandt andet byrådet og på sociale medier. En debat om behovet for p-pladser, men særligt en debat om udseendet.

Med åbningen kan man nu beskue det endelige resultat - med undtagelse af de grønne planter, der skal forskønne omgivelserne og kravle op ad dele af facaden, og som skal bruge tid til at vokse.

Annonce

Det har avisen gjort i selskab med Lars Rahbek, der er projektudviklingschef i M+, som ejer bygningen.

Plads til forskelligheder

Første kig er selvfølgelig udefra. Facaden ud mod Mælketorvet er i mursten på nederste etage, og resten er beklædt i aluminium i to næsten ens, men alligevel forskellige nuancer, der skal give dybde i udseendet.

- Tanken med facaden har både været at finde noget flot og noget, der kan lukke luft ind og ud af bygningen. Vi har faktisk brugt mange kræfter på at finde sådan en facade, siger Lars Rahbek og tilføjer, at den lokale virksomhed HAI har stået for at tone aluminiummet i de to nuancer.

Debatten om p-huset

Fra toppen - henholdsvis niveau 11 og 12 i det syv etager høje p-hus - er der udsigt over det meste af Horsens. Vandet kan skimtes, men det er især byen, man kan beskue. Foto: Mads Dalegaard

P-huset er 22 meter højt og fylder i bybilledet, når man sammenligner med den plads, der var tidligere. Men det følger faktisk nogenlunde facadelinjen fra andre bygninger langs gaden, mener Lars Rahbek. På nær naboen, der huser Teater Pizza, og som er i én etage med fladt tag.

- Måske det er med til at få p-huset til at se stort ud, at der er det hul i facadelinjen lige ved siden af. Der skal være plads til forskelligheder i en by. Teatret (Horsens Ny Teater, red.) er også anderledes end resten, og i nogle bygninger er der butikker, og i andre er der lejligheder, siger han.

Annonce

Har bevaret busstop

P-huset stikker ved første øjekast en smule ud i gadebilledet. Altså bogstaveligt talt, fordi de øverste etager stikker ud over en busholdeplads. Men det er faktisk omvendt, fortæller Lars Rahbek. Det er busholdepladsen, der stikker ind i p-huset.

- Matrikelskellet går helt ud til vejen, og busholdepladsen ligger altså på vores matrikel. Vi havde egentlig en tro om, at vi måtte bygge helt ud til skellet, men kommunen ville gerne bevare busholdepladsen, og så fandt vi på det her alternativ, siger han.

Vi havde egentlig en tro om, at vi måtte bygge helt ud til skellet, men kommunen ville gerne bevare busholdepladsen, og så fandt vi på det her alternativ.

Lars Rahbek, projektudviklingschef i M+

Dermed kan man også vente på bussen i tørvejr. Eventuelt i de tre indhak med bænke, som M+ har lavet netop til buspassagererne.

Annonce

10 pladser til elbiler

Der er to indkørsler til p-huset. Den første er til en stribe pladser i stueetagen, der er en meter bredere end normalen. De er tiltænkt store biler, men alle kan holde der.

- Vi fører ikke kontrol med det, så er man mere tryg ved at have mere luft omkring bilen, så kan man holde der. Det er til at starte med til samme pris, men normen er andre steder, at det koster 5-10 kroner mere i timen, siger Lars Rahbek, der heller ikke afviser, at det vil ske i Rædersgade, der er det første p-hus fra M+ med brede pladser.

Næste indkørsel fører ind til resten af p-huset, der er fordelt på 13 niveauer, hvor man kører en halv etage op hver gang - så syv etager i alt. Fordelt i huset er 10 pladser med ladestandere til elbiler.

- Man have stikket i for at holde på ladepladserne. Kommer man i elbil uden at skulle bruge strøm, så må man holde på de andre pladser, siger Lars Rahbek.

Annonce

Lukker af for natteliv

Foran de to indgange lukker portene ned hver aften klokken 22, og så åbner de igen klokken 6.30 næste morgen. Men p-huset er ikke lukket af den grund.

Kommer man i bil, vil porten gå op, og kommer man gående, kan man komme ind til sin bil ved at taste sin nummerplade. Det sker på husets anden side, hvor der er ind- og udgang for gående. Dermed er alle i bygningen om natten registreret gennem nummerpladen.

Indkørslen til højre er til niveau -1, der huser de brede p-pladser. Til venstre er indkørslen til de resterende pladser. Portene køres ned hver aften klokken 22, men de åbner, hvis man holder foran. Så man kan altid komme ind og ud med sin bil. Portene kører op igen klokken 6.30 næste morgen. Fortsætter man forbi de to indgange kommer man om til 14 private pladser, der hører til områdets beboere. Foto: Mads Dalegaard
Projektudviklingschef for M+ Ejendomme Lars Rahbek kan godt se, at p-huset er markant, når man sammenligner med den p-plads, der var tidligere. Men han mener også, at huset flugter med den facadelinje, der er langs Rædersgade og Nørregade. Foto: Mads Dalegaard

Det er på grund af sikkerheden, at der lukkes til. Overvågning er der godt nok rigeligt af, men derfor skal der ikke være ubudne gæster - særligt ikke med Horsens' natteliv som nabo.

- Hvis man har sin bil holdende om natten, tror jeg også, man er ganske tilfreds med, at der er lukket af for uvedkommende, siger Lars Rahbek.

Annonce

Betal op til 24 timer senere

Registrering i p-huset foregår via nummerpladen, som scannes ved ankomst og afgang. Betaling har man tre forsøg til.

Enten kan man gøre det via app på telefonen, eller man kan bruge en af to betalingsautomater, inden man forlader stedet. Skulle man være kørt uden at betale, kan man nå at gøre det hjemmefra via internettet - det har man 24 timer til. Først derefter kommer parkeringsafgiften.

Man kan også leje en fast plads på månedsabonnement, hvor man har sin nummerplade registreret online. Reglen er en nummerplade ad gangen per abonnement, og abonnementet gælder i øvrigt i alle tre huse, som M+ ejer: Rædersgade, Levysgade og et i det nye havneområde. Med abonnementet får man ikke reserveret en særlig plads, men man vil altid kunne finde en, påpeger Lars Rahbek.

- Der kan i princippet være fuldt booket og ingen ledige pladser til abonnenter, men det er usandsynligt, at det vil ske. Og skulle det opstå, vil vi gøre noget ved det med det samme, siger han.

Annonce

Pakkeboks og cykelpladser på vej

Selv om der må parkeres, arbejdes der stadig med nogle små detaljer i og omkring huset. Og i lidt større skala skal en række baggårde forskønnes i forbindelse med p-hus-projektet, og det står M+ også for. De 14 private pladser til naboerne skal også laves færdig inden 1. maj.

Måske det er med til at få p-huset til at se stort ud, at der er det hul i facadelinjen lige ved siden af. Der skal være plads til forskelligheder i en by.

Lars Rahbek, projektudviklingschef i M+

Derudover vil man om ikke så længe kunne få leveret pakker til en pakkeboks i p-huset, og i det lidt længere perspektiv arbejdes der på pladser til elcykler, så de kan holde sikkert og oplades samtidig.

Der mangler også at blive fjernet en lift og blive sat et skilt op, så busserne igen kan sætte passagerer af i Rædersgade. Indtil videre kan man parkere der.

Det er Apcoa, der står for driften af p-huset, mens M+ som ejer står for det daglige vedligehold. Som man kan se på billedet her, er facadens udformning ikke kun valgt på grund af udseende, men også for at kunne lukke lys og luft ind i p-huset. Foto: Mads Dalegaard
M+ og Horsens Kommune er ifølge projektudviklingschef Lars Rahbek blevet enige om at bevare busholdepladsen, selv om den egentlig er på førstnævntes matrikel. Løsningen er blevet, at etagerne længere oppe stikker ud over busholdepladsen. Foto: Mads Dalegaard
Annonce
Horsens Posten

Bar røv i 60’erne og Giro 413: Kom med på en tidsrejse gennem tre årtier med musik, mennesker og mad

Annonce
Horsens Posten

Hvad laver de i City Horsens?

Annonce
Horsens Posten

Har du også prøvet det? At have en klassekammerat, som på trods af svære odds har klaret sig godt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens Posten

Ny type butik i bytorvet har fået særlige vilkår: Centerdirektør ser det som en håndsrækning og et bidrag til både nytænkning og variation for centret

Horsens Posten

Slip væk fra zombier på Fængslet: 'Løvens Hule'-deltagere spærrer dig inde bag lås og slå

Horsens Posten

Sleepbag rykker ind i nye gamle lokaler: Vi udvikler os og kigger ud i Europa

Horsens Posten

Fødselsdagsfest i fangernes gamle fort: Se hvad Fængslet har skabt gennem 10 år

Horsens Posten

Evan Blender nyder at komme på byens beværtninger: Nu vil han og sønnen skrive en bog om de brune værtshuse i Horsens

Horsens Posten

Som barn flygtede Admir med sin familie fra krigens rædsler i Bosnien - nu er deres integrations-succes endt på museum

Horsens Posten

Vise mænd fejrede 100 år med en gave, der vokser: 100 børn og borgmesteren har givet nyt liv til byens gamle losseplads

Horsens Posten

Farvel og tak: Nedrivningen af Fakta er i gang, men byggetilladelsen til Coop365-discount er endnu ikke på plads

Annonce