Annoncørbetalt indhold

Få den optimale indretning til dit hjemmekontor

PR-foto credit

Denne artikel er sponsoreret af JUSTMORE K/S

Sådan indretter du din hjemmearbejdsplads

Er du selvstændig, freelance eller ansat i en virksomhed og arbejder hjemmefra, får du her tips og inspiration til indretningen af din hjemmearbejdsplads, så du har et godt arbejdsmiljø. Hjemmearbejde kan blive rigtig godt, hvis rammerne er i orden.


Optimal indretning af hjemmekontor

Der er et par ting, der er helt essentielle i indretningen af dit kontor derhjemme. Vælg skrivebord og kontorstol i god kvalitet og med tanke på ergonomi, det er trods alt en arbejdsplads. Tænk på farverne i forhold til den øvrige indretning, så dine nye møbler passer ind – specielt hvis du ikke har et kontor, du kan lukke til. Du skal kunne fordybe dig i dine opgaver, så du føler dig godt tilpas.


Funktionelt hjemmearbejde

Du kan let indrette et godt og funktionelt hjemmekontor, der giver dig de rette arbejdsbetingelser til en arbejdsdag med ro til fordybelse og kreativitet. Det er optimalt at have et kontor i et værelse for sig selv. Har du ikke et rum i overskud og skal have et kontor til at fungere med køkkenalrum eller stue, kan du sætte en reol, skærmvæg etc. op. Opdel rummet, så du tydeligt træder ind på jobbet og ikke hele tiden ”er på”, eller kan se de ting du mangler at udføre, når du har fri. Det giver stress. Vær på arbejde, når du er på arbejde og hold fri, når du har fri og nyd andre aktiviteter. Mails kan også vente til i morgen.


Lydabsorberende skærmvægge opdeler rum effektivt

Har du ikke et ekstra rum, kan du evt. adskille fra resten af dit hjem med skærmvægge. Vælger du de lydabsorberende skærmvægge Mood Fabric Mobile fra Lintex får du kvalitets glastavler, du kan skrive eller brainstorme på og hænge noter op med kraftige magneter. Samtidig er det en skillevæg og rumdeler. Her kan du få farver ind i indretningen til at stimulere kreativiteten i 10 farvekombinationer. På den måde bruger du væggene aktivt og sparer plads, optimerer den plads du har på kontoret samt får en bedre akustik og lukker støj ude.

Hæve sænkebord i alle størrelser til distancearbejde

Du har først og fremmest brug for et mat højdejusterbart skrivebord, så lys ikke reflekteres. Størrelsen på bordet kommer an på dine arbejdsopgaver. Har du brug for bøger, papirer m.m. eller skal det kun være en bærbar, ekstra skærm, tastatur og mus? Husk at indtænke plads til at støtte din underarm, når du bruger mus, så du er afslappet i nakken og skuldrene. Hæve sænkebordene fås i mange størrelser fra 70x60 cm, så selv om du ikke har et stort hjemmekontor, kan du godt have et sundt arbejdsmiljø, hvor du veksler mellem at stå op og sidde ned. Det er sundt at variere din arbejdsstilling og skifte imellem at stå op og sidde ned, det fremmer blodcirkulationen. Stil dig med vægten fordelt på begge fødder fx på en aflastende måtte når du står og arbejder, på den måde undgår du at belaste ryggen. Hvil armene imens på en underarmsstøtte.


Vælg den rigtige kontorstol

Sæt dig på en ordentlig ergonomisk kontorstol, den er vigtig når du sidder og arbejder i mange timer om dagen, så du undgår ømhed og spændinger. Vælg en skrivebordsstol du kan justere i ryglænet så du får den optimale støtte i lænden. Indstilling af højde og dybde er vigtigt, så fødderne når gulvet og der er en vinkel i knæled og hofte på 120-140°, det giver en bedre cirkulation i benene. Tænk over hvilke hjul stolen har, så du får bløde hjul til trægulve og hårde hjul til gulvtæpper og andet blødt underlag. Husk stoleunderlaget, så gulvet ikke tager skade. Du kan også vælge en ergonomisk sadelstol, den gør at du altid sidder korrekt i løbet af dagen. Suppler med et balancebræt, og lav det til en vane at stå på det når du taler i telefon. Skift jævnligt mellem at stå op og sidde ned gennem hele arbejdsdagen, din næste arbejdsstilling er den sundeste.


Lysforholdene er vigtige på kontoret

Stil bordet med siden til vinduet, så du ikke får dagslys ind på skærmen bagfra og ikke kan se skærmen – eller forfra så du bliver blændet og misser med øjnene. Dårlig belysning kan lede til hovedpine. Sæt rullegardin etc. op, så du kan afskærme i tilfælde af stærkt sollys. Sæt en bordlampe, så den lyser skråt over de papirer du skal læse og der ikke er halvmørke eller dårlig belysning over bordet. Er du højrehåndet bør lyset komme fra venstre og omvendt, på den måde bliver der ikke kastet skygger over dine papirer.


Få de rigtige arbejdsredskaber – skærmopsats, mus og tastatur

Arbejder du med en bærbær, så tilføj en skærm, tastatur og mus af hensyn til ergonomi. Sørg for at din computerskærm er i den rigtige højde. Mange stabler bøger etc. op og stiller skærmen ovenpå for at få skærmen i den rigtige højde, vælg i stedet en monitor stand. Så sidder du ikke og bøjer nakken mens du arbejder, hvor nakke- og skuldersmerter følger med. Der er mange forskellige ergonomiske tastaturer og mus, der aflaster håndled, arm, skulder og nakke. Der er genveje i alle programmer, så du kan aflaste dine arme. Jo mindre du klikker med musen, jo mindre overbelastning. Har du online møder, har du også brug for et webcam. Er der indbygget et i din computer, der filmer nedefra i en kedelig vinkel, kan det godt svare sig at købe et nyt. Få også den bedste lyd med et godt headset, der lukker forstyrrelser ude hvis din partner også arbejder hjemmefra og har samtaler.
Løse ledninger ser rodede ud og de samler støv. Saml dem med kabelholdere og opbevar dem i kabelbokse.


Hav et ryddeligt skrivebord

Hvad skal du opbevare og arkivere? For at give dig ro til at arbejde er det en god idé, at gemme brevordnere, kopipapir, hæfter og brevbakke m.m. ind i et lukket kontorskab, så der ikke er noget til at forstyrre blikket. Hav evt. en vægreol over eller en skuffesektion under skrivebordet med de ting du bruger hver dag. Lad være med at stille en parade af diverse kontorartikler som hulapparat, hæftemaskine, overstregningstusser etc. du ikke bruger særligt tit på skrivebordet, lig det i skuffen eller i skabet. Orden og overskuelighed er i det hele taget en god idé, når du indretter et hjemmekontor. Begræns også ting med affektionsværdi på bordet, vi er mest effektive med et ryddeligt skrivebord. Nøjes med at have de ting du bruger. Om det er en penneholder med dine favoritpenne, en blok, din mobil med skærmen vendt ned, så du ikke forstyrres af notifikationer og dit headset – det ved kun du. Ønsker du miljøvenlige kontorartikler kan du finde ”grønne” udgaver. Har du behov for at printe, fås multifunktionsprinteren, der både kan scanne og printe.

Nu er du for alvor klar til at indtage dit nye kontor og komme i gang med at arbejde.


God arbejdslyst!

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem JFMs kommercielle afdelinger og en annoncør.

JFMs uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på JFMs nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til JFMs nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens navn for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt.

  • PR-foto credit