Annonce
Midtfyns Posten

Demokratisk dannelse ved Ringe Sø: Børn tegnede deres idéer til fremtidens legeplads

Den 21-årige lærerstuderende Stine Grauengaard spørger interesseret til tegningen fra Jerome, der har tegnet en togbane som sit bud på fremtidens legeplads på Jernalderlegepladsen ved Ringe Sø. Foto: Hardy Hounsgaard
En flok energiske børn fra Nordagerskolen i Ringe lod fantasien få frit spil, da de tegnede og fortalte om deres bud på en legeplads ved Ringe Sø som et led i en tidlig demokratisk dannelse.
Annonce

Ringe: De snadrende ænder i Ringe Sø ænser næppe den store flok børn, der på det store grønne område ved Jernalderlegepladsen syd for søen sidder på tæpper på det rimkolde græs.

Børnene er fra 0.-2. klasse på Nordagerskolen på den anden side af søen, og de er denne frostklare fredagsmorgen draget ud i naturen for at slippe fantasien løs i den skarpe morgensol.

En gruppe studerende fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense sætter ungerne i gang med at tegne på laminerede A4-ark, hvor de får frit spil til at tegne, hvad de gerne vil have på en legeplads.

- Her har jeg tegnet en rutsjebane, hvor der kan komme vand i.

- Jeg har tegnet gynger.

- Og jeg har tegnet en karrusel, lyder det energisk i vrimlen af hue- og luffeklædte unger, mens de viser deres tegninger frem.

Børn fra Nordagerskolen i Ringe lod fantasien få frit spil, da de tegnede deres fremtidsvisioner for en legeplads. Foto: Hardy Hounsgaard
Annonce

Demokratisk dannelse

De studerende vil lade børnene komme til orde og give dem indflydelse i en tidlig demokratisk dannelse.

- Eleverne får lov til at lave noget andet, end det de er vant til. De kan komme med alle deres vilde idéer, og der kommer 1100 forskellige inputs. Så er det vores opgave at stykke det sammen til noget brugbart, siger den 21-årige lærerstuderende Stine Grauengaard, der er i gang med fjerde semester på UCL.


De kan komme med alle deres vilde idéer, og der kommer 1100 forskellige inputs. Så er det vores opgave at stykke det sammen til noget brugbart.

Stine Grauengaard, lærerstuderende på UCL


De studerende kommer ikke selv med forudindtagede holdninger til, hvordan området kan indrettes.

- Vores opgave er som facilitator at lytte til børnene og spørge ind til deres idéer, forklarer Stine Grauengaard.

Tristan, der går på Nordagerskolen i Ringe, viser de idéer, han har til en sjov legeplads. Foto: Hardy Hounsgaard
Annonce

Anderledes oplevelser

Hun kan selv huske, da hun var barn i de første skoleår, og skoledagen bød på anderledes oplevelser.

- Det var sjovt, når vi fik lov til at tage vores legetøj med i skolen, fortæller Stine Grauengaard, inden hun med en kop kakao i et hvidt plastickrus sætter sig ned på et tæppe til den gruppe på fem børn, hun skal samle input fra.

Med ivrig stemmeføring forklarer børnene en efter en, hvad de har tegnet, mens Stine Grauengaard nysgerrigt og lyttende spørger ind til, hvad tegningen forestiller.

- Her er en togbane, hvor toget kan køre rundt, fortæller Jerome med sollys i ansigtet under sin nissehue.

Efter en times frisk luft og friske tanker vandrer børneflokken langs Ringe Sø tilbage til Nordagerskolen. Foto: Hardy Hounsgaard
Annonce

Tidsrejse gennem Ringe

Projektet er en del af et byudviklingsprojekt i Ringe, hvor Faaborg-Midtfyn Kommune vil lave en tidsrejse gennem Ringe med forskellige nedslag - heriblandt Jernalderlegepladsen ved Ringe Sø.

- Børn og unge er storforbrugere af byerne og lokalområdet. Det burde være en selvfølge, at de har medindflydelse på byudviklingsprocesser - især de områder, der er designet til dem, siger Daniel Walsh, projektleder på UCL Studio, der er et tværfagligt samarbejde mellem turisme- og oplevelsesuddannelserne samt lærer- og pædagoguddannelserne.

Børnene fik også aktiveret kroppen for at holde varmen denne kolde fredag morgen på Jernalderlegepladsen ved Ringe Sø. Foto: Hardy Hounsgaard

De studerende i projektet har selv stået for planlægningen og afviklingen af workshoppen med eleverne fra Nordagerskolen.

Nicoline Andersen studerer hospitality management, der er en overbygning på serviceøkonomudddannelsen på UCL. Hun glæder sig over børnenes kreativitet.

- Børnene skal komme med deres egne bud på en god legeplads, fortæller Nicoline Andersen, mens hun betragter børnenes boblende begejstring over at være ude i det fri.

Efter en times frisk luft og friske tanker går en humørfyldt børneflok sammen med de studerende tilbage langs søen til Nordagerskolen, hvor de flyvske idéer skal nedfældes på papir.

Mens ænderne snadrer i Ringe Sø, går børneflokken tilbage til Nordagerskolen for at fortsætte workshoppen om fremtidens legeplads. Foto: Hardy Hounsgaard
Et udsnit af de tegninger, som børn fra 0.-2. klasse på Nordagerskolen i Ringe har tegnet som deres bud på fremtidens legeplads. Foto: Hardy Hounsgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce