Annonce
Midtfyns Posten

Klumme: Fast forbindelse mellem Fyn og Als

Søren Clemmensen, kommunalbestyrelsesmedlem, Ringe.
Annonce

Den måske kommende forbindelse er et varmt emne for tiden, og kommunen har foreløbig ofret 3 mio. kr. på diverse undersøgelser. Nogle er meget forhippet på at få en fast forbindelse. Det kan være for at skaffe arbejdskraft, som vel er hovedargumentet for Danfoss. Andre er meget interesseret i en kortere vej til Hamburg, hvor mange firmaer får råvarer ind og endnu flere får færdigvarer ud. Det er anerkendelsesværdige argumenter.

Modstanderne af forbindelsen er mest imod skader på miljøet og naturen. Ifølge Vejdirektoratets rapport fra 2019 vil en bro og vejforbindelse ”gøre uoprettelig skade på natur og dyreliv.” Et argument der er lige så værdigt som modstandernes.

Jeg vil prøve at se på tingene lidt mere pragmatisk, lidt mere objektivt.

I 2020 afsagde den tyske højesteret en kendelse, så man kunne komme i gang med anlægget af tunnelen mellem Lolland og Fehmern. Når det kolossale stykke anlægsarbejde om føje år er tilendebragt, bliver Storebæltsbroen og broerne over Lillebælt kraftigt aflastet. Det skyldes, at vejtrafik fra Norge, Sverige og Sjælland med mål i Tyskland eller andre dele af Europa naturligvis vil vælge tunnelen, som sparer trafikanterne for mange timer og kilometer.

Det må betyde, at vi så har rigelig kapacitet til at afvikle trafikken mellem Sjælland og den vestlige del af Danmark. Behovet for en ny bro bliver udskudt i mange år. Det er svært at forudse udviklingen, så måske er behovet dækket i mange generationer.

Set fra Bøjden ligger Als skjult i disen. Er det en god idé at anlægge en bro mellem Fyn og Als? Arkivfoto: Michael Bager

Hvis det en dag skulle vise sig, at det er nødvendigt med en kapacitetsudvidelse mellem øst og vest, er det min overbevisning, at Folketinget vil vælge en forbindelse over Kattegat. Det vil blandt andet aflaste broen over Vejle Fjord, som ofte er overbelastet, og det vil forkorte rejsetiden til Midt- og Nordjylland, hvilket giver god mening, når nu der er taget hånd om størstedelen af den trafik, der skal til Tyskland eller videre.

Desuden vil en Alsforbindelse ifølge transportministeren ikke i længden aflaste den nuværende trængselssituation over Lillebælt, og trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet mener da heller ikke, at en Alsfynbro er ”løsningen set fra et overordnet, trafikalt synspunkt.”.


Mine synspunkter er ikke baseret på andet end sund fornuft, og det er faktisk ikke et dårligt udgangspunkt.

Søren Clemmensen


Mine synspunkter er ikke baseret på andet end sund fornuft, og det er faktisk ikke et dårligt udgangspunkt. Der kunne nævnes mange eksempler på, at selv de klogeste eksperter ikke har haft ret. Her tænker jeg blandt andet på, at mange kvikke hoveder mente, at det ville styrke Korsør og Nyborg med både mere erhverv og flere borgere, når Storebæltsbroen blev en realitet. Det har vist nok haft en meget ringe afsmitning i Korsør, medens Nyborg har fået lidt mere erhverv. Til gengæld må hundredevis af nyborgensere leve med voldsom daglig støj fra motorvejen.

Regnedrengene har nu fundet frem til, at Fyn i almindelighed og Faaborg i særdeleshed vil få en betragtelig indtjening, hvis forbindelsen til Als etableres. Det kan man så vælge at tro på, hvis man vil. Jeg tror, det går som i Nyborg og Korsør. Bilerne kører bare uden om. Hvorfor i alverden skulle de stoppe op i Faaborg, når de er på vej et andet sted hen?

Midt i et valgår er det vigtigt for mig at understrege, at beslutningen om den fremtidige infrastruktur i Danmark ikke træffes af politikerne i Faaborg-Midtfyn. Den slags afgøres på Christiansborg.

Om klummen

76-årige Søren Clemmensen er kommunalbestyrelsesmedlem for Det Konservative Folkeparti i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Søren Clemmensen er uddannet civiløkonom i 1970 og har været administrerende direktør for Lactosan A/S fra 1979-2004. Han er nu pensionist.

Han har været gift med Ulla siden 1965 og har to børn og to børnebørn.

Annonce
Annonce
Midtfyns Posten

Natkirke i Nazarethkirken

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce