Annonce
Midtfyns Posten

Ungt par trodsede frygten for e-handel og fik succes med radio-tv-forretning

28-årige Maja Baltzer og 36-årige Anders Enevoldsen har haft succes med at videreføre Expert-butikken i Ringe. Højt tempo og mindre personale har været nøgleordene for det unge ægtepar der, oven i købet, mødte hinanden for 12 år siden som medarbejdere i butikken i Algade. Foto: Anne Kruse Brødsgaard
Sidste år var radio - og tv-forretningen Expert ved at lukke og slukke, men butikkens mangeårige medarbejder satsede og førte, sammen med sin kone, butikken videre med andre boller på suppen.
Annonce

Ringe: Hvis man skal lykkes med den rigtige ret, er det godt at kende opskriften. I 36-årige Anders Enevoldsens tilfælde var de helt rigtige ingredienser at tro på, at butikken Expert i Algade kunne køre videre med færre ansatte og uden en fast tekniker til at hjælpe kunderne med opsætning af elektroniske apparater hjemme hos dem selv.

- Jeg mente, at det var muligt at lave en positiv forretning, fordi jeg kendte økonomien i detaljer. Jeg var overbevist om, at justerede man ind visse steder, som at skære ned på mandskabet, kunne jeg lave en god forretning. I dag er der ikke tid til at sidde og drikke en masse kaffe, for der skal helst være gang i den hele tiden. Havde vi ikke haft lyst til travlheden, havde det ikke været en branche for os, fortæller Anders Enevoldsen, der blev forelsket i sin nuværende kone, da hun begyndte som ungarbejder i butikken for 12 år siden.

- For os er arbejdet også vores fritidsinteresse. Når vi går hjem, lægger vi ikke arbejdet på hylden, men taler om og undersøger på, hvordan vi kan gøre tingene anderledes for at trække kunderne ind og skabe den bedste butik, fortæller 28-årige Maja Baltzer, der har været væk fra Expert i en årrække for at sælge telefoner hos et stort teleselskab. Parret er ikke i tvivl om, hvad det er for en butik, der hele tiden stræber efter at være.

- Folk skal komme herind, fordi de har lyst til at komme i butikken, og ikke bare fordi vi har gode tilbud. Man skal føle, at der bliver taget hånd om en. Der kan være nogle dage, hvor jeg ikke synes, at jeg kan give folk nok service, fordi her er mange kunder, som ikke skal vente for længe på betjening, og så kommer det hele til at gå lidt hurtigere, desværre.

Annonce

Troværdighed tegner fremtiden

Expert-butikken, der nu også indeholder en Punkt 1, er i løbet af det første år gået over alt forventning rent økonomisk. De fine tal har betydet, at parret, langt hurtigere end de havde regnet med, har fået råd til at ansætte en fast medarbejder. Kodeordet for parret er, at kunden oplever troværdighed i butikken. Et faktum der gør sig særligt gældende, når man er butik i en lille by.

- Jeg kan jo ikke stå og fyre den ene løgn af efter den anden over for kunderne. For jeg kan møde vedkommende oppe i Brugsen dagen efter, og så skal vi helst kunne se hinanden i øjnene, siger Anders Enevoldsen og Maja Baltzer supplerer:

- Vi vil også gerne have en gamer-afdeling for at få fat i de unge mennesker, så at de ikke bare automatisk trækker til Odense. De fleste kunder, der kommer her i dag, er 45 plus. Men vi skal jo også sørge for at have et kundegrundlag i fremtiden.

Hvis jeg kommer tilbage om 20 år, er det så stadig jer, der er i butikken?

- Jeg ved ikke engang, hvad der sker om fem år. For detailbranchen er stærkt udfordret af nethandel. Expert har også internethandel med varer, som ikke altid er i butikken. Det gode er så, at vi kan guide folk, inden de køber det hos os på nettet. På den måde kan de to ting sammen smelte sammen; den fysiske butik og nethandel, fortæller Anders Enevoldsen.

Siden 1974 har man kunnet købe radio og tv på butikkens adresse i Algade, og formår det unge par at holde balancen mellem travlhed, nethandel og høj service, er det sandsynligt, at der bliver langet elektronik-varer over disken mange år endnu.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce