Annonce
Tørring Folkeblad

Mathilde Grosbøl: - Fantastisk at kunderne har brugt tid på at rose vores butik

Tøjbutikken Grosbøl i Uldum er en af finalisterne i Detailprisen 2020, og det er Mathilde Grosbøl selvsagt temmelig stolt over. Foto: Mads Dalegaard
Medindehaver af Grosbøl i Uldum, Mathilde Grosbøl, og hendes personale kan i disse dage gå og glæde sig over, at først deres kunder og dernæst et dommerpanel har indstillet butikken til Detailprisen 2020.

Uldum: Grosbøl i Uldum har eksisteret siden 1934, og Mathilde Grosbøl er tredje generation i butikken, der blev startet af hendes farfar Viggo Grosbøl. Siden tog Viggos søn Poul Grosbøl - Mathildes far - over, og det er far og datter, der sammen har kørt butikken de seneste små 10 år.

Poul Grosbøl er i en alder af 77 år i gang med - med alderens ret - at give depechen videre til datteren, idet hun er ved at overtage butikken fuldt og helt. Og det bliver med lidt af et skulderklap fra kundernes side, idet butikken er blevet indstillet til Detailprisen 2020 og derefter nomineret til prisen af et dommerpanel som én ud af blot syv butikker i Hedensted Kommune.

Fantastisk skulderklap

- Jeg synes, det er helt fantastisk, at folk har taget et aktivt valg og sat sig til tasterne for at rose vores butik. Vi gør os hver dag store anstrengelser for at gå en ekstra mil for kundernes skyld, og så er det da dejligt, at der bliver lagt mærke til det på den her måde. Det er jeg vildt glad for og beæret over, siger Mathilde Grosbøl.

Én af indstillingerne lyder sådan her:

- Mathilde har virkelig gjort meget for at holde på sine kunder under corona-nedlukningen. Jeg har ikke haft mulighed for at køre til Uldum og "hente i døren", ligesom så mange andre, men Mathilde kører da bare rundt og afleverer ved døren. Hos hende er der plads til alle, uanset om man er tyk eller tynd, har råd til det hele eller gerne vil have, at hun finder et billigere alternativ. Alt er bare helt okay hos hende, skriver en kunde blandt andet.

Ja tak til udfordringer

- Jeg er sådan indrettet, at udfordringer er noget, der skal tackles upfront. Det nytter ikke noget at sætte sig ned og pibe. Så da vi var helt lukket ned på grund af anden bølge af coronaen, så gik vi i gang med at lave live-salg over Facebook to dage om ugen. Det var en stor succes, og det har blandt andet gjort, at vi har fået fat i kunder, vi ellers ikke ville have nået. Så nu sender vi pakker til Sønderjylland, Nordjylland og Sjælland eksempelvis, siger Mathilde Grosbøl, der, selv om butikken nu kan besøges igen rent fysisk, stadig holder fast i disse live-salg et par gange om måneden.

Annonce

Synlighed er vigtigt

- Jeg synes, coronaen har gjort os både klogere og skarpere, fordi det har tvunget os til at tænke kreativt, så vi hele tiden har været synlige over for kunderne. Det, vil jeg mene, er enormt vigtigt i forhold til at fastholde eksisterende kunder og skaffe nye kunder, siger 39-årige Mathilde Grosbøl, der bor i Hedensted sammen med mand og tre børn i alderen fra fire til 11 år.

Hun har altid vidst, at hun skulle have med tøj og mode at gøre.

- Jeg har jo nærmest fået det ind med modermælken. I min barndom og ungdom boede vi oven på butikken, så det med at sælge tøj er en del af mit dna, siger Mathilde Grosbøl, der er udlært i tøjbutikken Gundtoft i Vejle.

Hun nåede herefter både at arbejde i lingeri-branchen i Danmark og Harrods i London, inden hun i 2012 vendte hjem til Uldum og familieforetagendet.

- Samarbejdet med min far omkring butikken er bare gået så godt, og nu er jeg klar til helt at overtage den. Om der kommer en fjerde generation, må tiden vise, men muligheden eksisterer, siger hun med henvisning til sine tre børn.


Jeg har nærmest fået det ind med modermælken. I min barndom og ungdom boede vi oven på butikken, så det med at sælge tøj er en del af mit dna.

Mathilde Grosbøl, Grosbøl Tøj i Uldum


Udover Mathilde Grosbøl og hendes far, der står for syafdelingen, beskæftiger butikken to deltidsansatte butiksassistenter. Grosbøl Tøj er leveringsdygtig i både dametøj, herretøj, hudplejeprodukter, make-up og værtindegaver.

Detailprisen 2020

Detailprisen 2020 er en nystiftet pris, som er søsat af Hedensted Erhverv for at sætte fokus på kommunens mange forskellige butikker.

44 butikker er blevet indstillet til prisen af kunderne, og et dommerpanel har så udpeget syv finalister.

De syv finalister er som følger: Lykke & Lykke i Juelsminde, Grosbøl i Uldum, Lifestyle i Hedensted, Sølvbjerg Shoes i Hedensted/Juelsminde, Checkpoint i Juelsminde, Viola i Tørring og Blomsterhuset Ramdal i Tørring.

Alle syv butikker vil blive portrætteret i Hedensted/Juelsminde Avis og Tørring Folkeblad.

Vinderen af Detailprisen 2020 modtager et kunstværk og en pris - begge dele designet af lokale kunstnere og virksomheder. Det sker fredag 28. maj.

Mathilde Grosbøl er tredje generation i Grosbøl Tøj i Uldum. Foto: Mads Dalegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Tørring Folkeblad

Ugens politirapport uge 17

Annonce
Forsiden netop nu
Tørring Folkeblad

Klummen: Gå dig glæde til

Hedensted/Juelsminde Avis

Replik efter anklager om manglende visioner: Det giver mig anledning til at fortælle, hvad der egentlig står i budget 2021

Annonce